Ska efter många år totalrenovera ett badrum på vår ö v. P g a många olika skäl har vi kommit fram till at golvet ska vara av trä - undantaget duschhörnan som helkaklas. Är tacksam för synpunkter från er med erfarenhet om vilket/vilka träslag som kan vara lämpliga, fogning av brädorna, övergång/skarv mot klinkern i duschhörnan o alla andra aspekter värda att tänka på.
 
Hej, jättekul initiativ - tycker själv att vi i Sverige kan vara lite inskränkta med materialvalen.
Ha själv lagt trägolv i ett flerrtal badrum med jättefint resultat.
Lämpligt är ett golv som är lite hårdare och därmed tätare (ek, bok, valnöt, alm etc)
Limma tiljorna mot det fuktskyddade underlaget, lämna 3-4 mm distans. Antingen om du får tiljorna frästa med förlängd fjäder eller infrästa i ovanskiktet för nåtning.
Slipa golvet efter läggning som vanligt. Nåta med sikaflex eller golvfog. Slipa sedan igen.
Sen kör du osmo hårdvax olja eller timberex heavy duty eller liknande.

Tänk bara på att vara riktigt noga med kapningen av kortändarna då dessa blir synliga mit väggkaklet. Springan där nåtar du också på samma sätt.
Lägger du trägolvet först har du en liten fördel i att du kan styra fixtjockleken på kalket efteråt för att få en riktigt jämn övergång.

Vi hade en radie på duschhörnan, vilket var lite trixigt, men jag hittade en festtool handöverfräs som hade ett gängat uttag i fräsbordet. Gängade ett bockat järn i denna och satte med lös skruv i distanskloss.
Fick då en pendelarm med fräs i änden som gjorde perfekt cirkelform. (akta bara djupet)

Det kommer att bli helfräckt om du är noga.
 
Det är ju först o främst teak eller mahogny man kanske tänker på - välbeprövat marint mtrl, men vi skulle kanske även kunna fundera på ek eller valnöt. Hade först planer på en cirkulär hörndusch, men övergick till kvardratisk med kapad ytterhörna, just med tanke på att jag såg ett svårt jobb med passningen mot trägolvet framför mig. Får se om jag vågar vara lika djärv som du.
Någon som har synpunkter på brädornas tjocklek? (Behöver så låg bygghöjd som möjligt).
Har bef tät plastmatta som jag ev tänkt ha kvar - bra som tätskikt. Är dock lite tveksam att limma mot den. Tror att det finns risk för att det delvis kan släppa i den gamla limytan mellan matta o golvskiva.
Har funderingar på att komplettera med försänkta skruvar som döljs med plugg - liknande trädäck på båtar.
Tankar, funderingar från alla ni erfarna?
 
Om du får sågat material på beställning kan du ju hålla dig till 15mm, annars har jag kört 20 (då finns det lite mer att välja på)
Undrar hur det blir bäst med underlaget.. Om du skruvar i plastmattan har du penetrerat tätskiktet och då gäller inga försäkringar. Men om du limmar som du säger så kanske mattan släpper.

Jag har alltid gjort från scratch, dvs golvgips + fuktspärr sen limning. Och om du ändå skall köra så pass exklusivt kanske det är bra att lägga lite extra tid på underlaget så kan du sova gott sen :)
 
Tackar för era tankar. Jag testar nog mattans vidhäftning - ok, så får den ligga kvar och jag limmar på den, annars åker den av och så blir det tätskiht/fuktspärr.
 
Tänk på att ek blir svart av fukt... Teak ruttnar innifrån, så det märker man när det är för sent. Hur skulle det funka med bambugolv? De är ju väldigt fina.
Jag har förstått att du tänkte vara noga med tätskiktet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.