Hade ett snack om det där med min leverantör - Dom hävdade motsatsen - Rabatten är nästintill borta - Men generellt har priserna gått ned.. Iaf om man kollar på "prislistan"..
 
Jag fick mina klingor första veckan i Januari på samma ställe till gamla priset ... så det har precis dubblats !
 
slacker skrev:
Hade ett snack om det där med min leverantör - Dom hävdade motsatsen - Rabatten är nästintill borta - Men generellt har priserna gått ned.. Iaf om man kollar på "prislistan"..
Antar att din handlare är en svensk handlare? Jag pratar om de tyska handlarna och det var en sådan jag var inne hos idag. Mitt antagande är att Festool är intresserad av en uniform prisbild på alla sina marknader. Justeringen av priset på klingorna kan inte påstås ha med valutaförändringar och liknande att göra, däremot förklarar det nog vissa andra justeringar. Exempelvis hade, om jag förstod gubbens tysk-engelska rätt, Centrotec-systainern gått upp med 3% precis.
 
phl skrev:
Antar att din handlare är en svensk handlare? Jag pratar om de tyska handlarna och det var en sådan jag var inne hos idag.
Korrekt - Lokal handlare som tidigare innan årsskiftet gav generösa rabatter men nu under 2011 sänker rabatten i linje med Festools nya prislista som inte ger utrymme för dylika... trots sänkningen så slutar priset på nästan samma då priserna generellt gått ned.
Hur man nu än ser på det så vill väll alla ha rabatt - Oavsett vad det kostade nu och då... :S
 
Har kollat på Blocket och Tradera, men priserna är i stort sett samma som från Tüskland. Så det blir nog Holzfachmarkt Gerschwitz GmbH. Vilka klingor vill man ha egentligen? Just till det jag gör nu ska jag bara kapa skivor och då är det ju "originalklingan" W48. Duger den för det mesta eller kan man bara såga skivor? Ska jag komplettera med en 12-taggars klyvklinga (klyver sällan). Eller kan jag skaffa en 28-taggars universalklinga och ha den till allt? Eller 48+28?
 
ska du bara såga i trämaterial så så räcker 12 + 48 i princip hela vägen.
 
Bra, då kör jag på dom två, 12 och 48. Något annat som man absolut vill ha? Paralellanslag? Rekylstopp?

Klingan som följde med blir ju bra varje gång jag ska såga Eternit... :). Men den ska visst duga till fibercement också. Nåja, den får ligga på hyllan och vänta på rätt jobb.
45074.jpg
 
  • Gilla
Bob Fu
  • Laddar…
Jag kan verkligen rekommendera www.wirenstedt.com, han säljer klingor och sånt till 30-50 % rabatt oftast, om det inte finns i deras prislista är det bara att maila och fråga. Misstänker att det är svårt att hitta billigare från utlandet, och så slipper man allt krångel.
 
martinradbo skrev:
Jag kan verkligen rekommendera www.wirenstedt.com, han säljer klingor och sånt till 30-50 % rabatt oftast, om det inte finns i deras prislista är det bara att maila och fråga. Misstänker att det är svårt att hitta billigare från utlandet, och så slipper man allt krångel.
Dyrt och krångligt med förskottsbetalning via faktura o massa mails fram o tillbaka.

Håller mig nog till dom enklare o billigare tyska butikerna även i fortsättningen.
 
Nimajneb och jag har tydligen olika erfarenheter...
 
Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt att de flesta av er har svindyra sågar men gnäller över att klingorna är dyra. Att de dessutom är riktigt bra klingor som håller skärpan bra och ger fina snitt och som går att slipa rätt många gånger så blir det nästan löjligt. Jag har haft min TS55:a i 4-5 år och har 3 klingor att växla mellan och har kört den mer än vad många av er kommer göra under en livstid det tycker jag snarare är väldigt billigt utslaget på alla sågsnitt jag gjort.
 
Håller med snickarfrasse
Jag har haft min såg nu ca 10 år och dom senaste 5 åren så har den nästan gått dagligen då jag arbetar. Den sitter monterad i min enkla skivsåg. Jag har också tre 48 tänders klingor som jag använder. Och skall jag räkna sågsnitt i pengar blir det nog inte ens ören per meter. Och dom håller faktiskt skärpan bättre än min svindyra micor klinga till justersågen.

Föresten är det någon som vet vem som tillverkar festools 48 tänders klinga

Pär
 
Vi pratar ju om exakt samma produkt, så varför inte köpa den där den är billigast?
 
mattiasp skrev:
Vi pratar ju om exakt samma produkt, så varför inte köpa den där den är billigast?
+1 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.