Kanske avser man hus som ritats av en professionell arkitekt, för en viss tomt och enligt en viss kunds önskemål. Med den definitionen är ju inga hus som man hittar i en katalog arkitektritade, inte heller "hemritade" hus.

De flesta av de hus man ser i svenska villasamhällen är typhus, så jag skulle säga att arkitektritade småhus är relativt ovanliga.

Skälet till att rörmokarritade hus inte säljer är att arkitekter antas vara bättre på att rita hus än rörmokare.

Edit: Sorry, jaso. Jag missade att du hade sagt ungefär samma sak i det föregående inlägget.
 
Redigerat:
lurk12345 skrev:
Kanske avser man hus som ritats av en professionell arkitekt, för en viss tomt och enligt en viss kunds önskemål. Med den definitionen är ju inga hus som man hittar i en katalog arkitektritade, inte heller "hemritade" hus.
Då har jag ett sådant hus nu, och även mitt första jag byggde.... dumt av mej att inte skriva arkitektritat när jag sålde det huset då....
 
Bilmekaniker är inte heller en skyddad titel. Så om du efter bästa förmåga gör lite frihandsreparationer på din bil och din framtida köpare frågar om eventuella problem med bilen så säger du "jo, det finns vissa problem men de är alla åtgärdade av bilmekaniker". Jovisst säger köparen, men är det en auktoriserad bilmekaniker? En följdfråga folk sällan ställer i dessa sammanhang eller hur.
 
Kaiser_Franz skrev:
Jovisst säger köparen, men är det en auktoriserad bilmekaniker?
Auktoriserad av vem då?
Javisst, auktoriserad av mig att laga min bil!d^_^b
 
Kanske avser man hus som ritats av en professionell arkitekt, för en viss tomt och enligt en viss kunds önskemål. Med den definitionen är ju inga hus som man hittar i en katalog arkitektritade, inte heller "hemritade" hus.
Exakt, det är ett "one of a kind", ungefär som en custombyggd MC.
 
Troberg skrev:
Exakt, det är ett "one of a kind", ungefär som en custombyggd MC.
Men då är det ju ett unikt hus.
Bara för att ett hus är unikt är det inte nödvändigtvis ritat av en arkitekt.
 
Visade upp en bild på vårat nyinköpta kataloghus Myresjöhus Tenor för chefen på jobbet varpå han utbrast "Ojoj, det där huset är arkitektritat, det ser man direkt!!" :)
 
Jag håller med Lurks definition med betoning på en viss tomt och en viss kunds önskemål. En passande liknelse är väl skräddarsydda kläder i relation till "halvskräddat" från typkostymer respektive ren konfektion a la H&M.
 
maal skrev:
Visade upp en bild på vårat nyinköpta kataloghus Myresjöhus Tenor för chefen på jobbet varpå han utbrast "Ojoj, det där huset är arkitektritat, det ser man direkt!!" :)
haha. antagligen bara för att det har ett dubbelt pulpettak. Extra roligt med tanke på att jag inte känner någon arkitekt som någonsin skulle rita ett sånt tak.

Fint hus hur som helst, schysst touch med den integrerade carporten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.