Tjoho!

Nya fönster börjar installeras på måndag och jag har efter att ha förberett allt precis insett att det har jag inte alls.....:p

Har helt glömt att nuvarande dragning är borrade hål genom karmen något jag såklart inte tänker ha med de nya fönstrena. Till sommaren har jag tänkt göra det på riktigt med multiswith men tillsvidare vill jag ha in dubbla nere i v.rum + en enkel upp i ett sovrum.

Tips på hur jag skulle kunna fixa en hyggligt estiskt dragning genom fram tills solen värmer lite mer?

Som jag skrev, på måndag kommer nya fönstren så i början på veckan bör jag ha fixat detta.
 
Sneak lösning: skala kabeln så att du kan klämma fast den i fönstret.
Annan lösning: Köp en fönster skarv ex: Länk
 
En lite abrovink alltså!

Fönsterskarven där skulle ju faktiskt funka som prov. lösning, dock rätt ful.

Tack för tipset!
Fler tips, har ju flera, nåja nån dag på mig :)
 
Jag hade nog tänkt till och gjort klart var genomföringen skall vara redan nu så är den delen färdig tills du skall fixa resten. Jag hade borrat ett hål genom väggen och dragit genom ett VP-rör i lagom tjocklek (20 eller större beroende på antalet kablar i framtiden). Dragit genom de tillfälliga kablarna och tryckt in isolering så det inte blir drag. Förseglat utsidan med ett tunt lager silikon. Bra ställen är ju vid golvnivå så golvlist täcker kablarna, finns ju modeller med avfasning på baksidan som sväljer relativt tjockt med kablar.
 
Jo det förstås, det är bara det att i framtiden skall(tror jag) det in i ett förråd på övervåningen varifrån jag kan nå i princip alla rum via kallvinden.

För tillfället behöver jag bara in i de rum som nås från samma gavel som tallriken sitter på.

Hmm, det står mellan att gå genom med vp-rör där boxarna är placerade på respektive våning eller en sådan där fönsterskarv...

Förresten hur blir det med ångspärren om jag borrar genom ytterväggen och bara trycker in et VP-rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.