MIn mamma har startproblem med sin oljebrännare. Jag var där i helgen och kollade. Driftindikeringslampan var röd och när jag höll inne knappen i 3 sekunder så blinkade det rött fyra gånger. Enligt felsökningsschemat så betyder det "Falskljus vid start". Det räknas upp några tänkbara felorsaker: Otät magnetventil, Fotomotståndet ser gnistan, Gnistan tänder oljesot under förventilationen. Startfasen är: 1. Brännarmotorn startar och tändgnista bildas under förventilationen. 2. Oljedimma bildas och antänds. Flamövervakningen indikerar låga.

Jag kan tänka mig att det är så att det finns olja kvar sen förra körningen som antänds i startfasen i fas 1. Det skulle väl kunna göra att fotomotståndet ser lågan? Alternativt att magnetventilen är otät. Vad kan göra att det skulle vara olja kvar (förutom magnetventilen förstås)?

Väntar man en stund till kan det gå bra att få igång brännaren. Den startar nästan alltid direkt då temperaturen gått ner ordentligt.
 
I vilket läge löser brännaren ut? Går förventilationen igång och brännaren försöker tända? Eller löser den ut redan innan brännaren startar?
Kolla så det inte finns sotrester som kan antändas, samt att fotocellen inte är igensotad
 
Redigerat:
I vissa lägen så löser den ut innan brännaren startar och i vissa lägen har den hunnit gå några sekunder.

Bra tips. Brännaren blev servad förra året nån gång på våren tror jag, men jag tror den började trilskas några månader efter det. Nu är jag inte på plats för att kolla detta, men tror du den kan ha sotat för mycket? Behövs tätare sotningsintervall/serviceintervall än en gång per år?
 
Normalt räcker det med en service om året om brännaren är rätt inställd. Om felet är falskljus så kan det bero på lite olika saker, t ex sot som antänds, eller att tändelektroderna är feljusterade så tändgnistan slår fel.
Det man brukar göra först är att göra rent om det ser sotigt ut, byt munstycke och filter, samt kolla så tändelektroderna sitter rätt.

Har du möjlighet, så ta gärna en närbild på brännaren framme vid brännarröret där munstycket sitter och posta, så kan jag ta en titt
 
Det var schysst av dig!:)

Jag får se när jag kan komma dit igen. Kanske morsan hinner ta dit nån servicefirma innan.

Det är ändå alltid bra att veta vad fel kan bero på. Om de uppstår igen är det lätt att fixa.
 
Har du fått någon ordning på brännaren? Jag har exakt samma problem fast min brännare går i några minuter innan den klagar på "Falskljus vid start". Ibland kan den gå några timmar efter återställning av larmet.

Oljefiltret är inte bytt på ett tag och jag funderar på om det kan vara del av problemet. Pannan och skorstenen sotades för c:a 3 veckor sedan.
 
Nej, jag har inte vart hos morsan än.

Jag tycker det verkar som att kunskapen hos servicefirmorna har blivit sämre med åren i takt med att oljebrännare är på väg att försvinnna. De firmor mamma har använt tidigare har lagt ner servicen av oljebrännare eller är på väg att lägga ner. Någon firma hon anlitat har ställt in brännaren helt fel enligt firman som tillkallades efteråt.
 
Hej

Inte helt ovanligt att fotocellerna är halvkassa på gamla brännare.

kolla om nån installatör har en testbox att låna ut så kan du prova brännaren manuellt.

hade jag bara hittat min gamla kunde du fått den

/Cerwin
 
Jag gav mig på att försöka byta oljefilter (och behövde då bryta strömmen till hela pannan samt montera bort kåpan på brännaren samt stänga av oljekranen). Dock lyckades jag inte få loss oljefiltret och 556:an är såklart slut.. monterade ihop allt igen och nu har brännaren gått fint i några timmar igen. Får hoppas att det håller i sig några dagar nu.

Har kontaktat lokal servicefirma så får de ta en titt på den men det lockar mer och mer att byta till Pellets snart, när t.om oljekillen pratade om att han skulle börja köra pellets istället för olja.

Brännaren är ifrån 2002 så kanske de du säger Cerwin stämmer. Är det något som går att byta?
 
Jodå

inga problem att byta fotocellen ,kostar runt en hundralapp. och bytet gör du ju själv.

/Cerwin
 
Snackade med morsan igen. Hon har haft väldiga problem nu när det varit extra kallt. DEt till och med puffade och small och rökfyllde pannrummet. Men sen nämnde hon att den gick i flera dagar när temperaturen låg på plussidan för nån månad sen. Då funderar jag på om det har med hur ofta brännaren startar. Då det är kallt borde brännaren starta oftare. Kan det vara så att det finns nån slatt olja kvar som antänds vid nästa uppstart innan själva förbränningen är tänkt att starta? => "Falskljus vid start". Om brännaren är avstängd längre tid hinner oljan dunsta och ingen felaktig indikering av låga?

Tyvärr vill hon inte ta dit nån service, hon verkar inte lita på dem. Jag får inte heller hjälpa henne, då jag skulle kunna kvadda nåt, så då sitter hon i rävsaxen :(.
 
Tyvärr verkar det som att hon får ta dit service ändå, om hon inte vill frysa. För uppenbarligen mår inte brännaren bra. Den skulle behöva en rejäl översyn. Att det puffar och smäller kan betyda en rad saker.
Jag skulle efter att ha uteslutit tändningen och munstycke och filter (både på ledningen och det i pumpen), kolla pumptrycket.
För det behövs en manometer att ansluta på trycksidan på oljepumpen. Det normala på en Prio är att oljetrycket ligger på strax över 10 bar.
Man kan laborera med att öka pumptryck för att få högre effekt, men det kräver även andra justeringar, så för att göra det bör man vara 100% säker på att man vet vad man gör.

När var sotaren där senast?
 
Redigerat:
Sotaren var där i april tror jag och sen fick hon servat både i april och i oktober.

Nu skall hon ringa nån servicefirma i alla fall har hon sagt :D.
 
Jag kontaktade en servicefirma men de hade bara en person om jobbar med oljebrännare och han var precis påväg till Arlanda för något större jobb men han gav mig några råd.

Han tyckte att jag skulle montera bort brännaren och göra rent bromsskivan (det är där dioderna sitter) för det var enligt honom den enda anledningen till att falskljus vid start kan triggas.

Så jag tog och skruvade loss brännaren (hänger i en skruv bara) och mycke riktigt så låg det två sotklimpar där samt en liten mängd sotdamm. Så jag har nu plockat bort dessa samt fått bort sotdammet och satt ihop allting igen och brännaren startar utan problem iallafall. Det återstår och se om den fortfarande rullar som den ska efter att den är klar samt imorgonbitti.

Nu är det inte en prio jag har utan en B1RL.. så dessa saker kanske diffar lite.
 
Det är nu morgon och brännaren går fortfarande som en klocka! (som på räls kan man juh tyvärr inte säga längre).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.