Hej,

Jag har gjort två bokhyllor i MDF som jag nu ska måla. Min fundering är vad för färg jag ska välja. Vattenbaserad grundfärg + Vit vattenbaserad färg? I och med att det är MDF och inte trä så vill jag att den ska täcka ordentligt.

Ett problem som jag nu insett är att jag valt att endast ha några fasta hyllplan, och att de flesta hyllplanen är lösa, vilket kan medföra att färg skavs av när man t.ex. ska flytta en hylla lite högre upp.

Det behövs alltså en bra och hållbar färg som inte lossnar så lätt ifall man råkar skrapa i med en hylla när man flyttar den. Samt förstås att det ska hålla för dammtorkning och böcker som skjuts in och tas ur hyllan.

Några förslag?

Tack på förhand
Staffan
 
Flügger Interior fick bäst resultat angående slittålighet i ett test jag läste.
Själv har jag använt Beckers Elegant och är nöjd med den, men skulle nog titta på Flügger om jag vore du.
 
Ska ta en titt på det. Har nu börjat med att spackla kortsidorna på MDF:en. Far iväg och kollar efter färg i morgon.
 
De flyttbara hyllorna kan du göra lite extra smala än hyll-stommen, så har du lite marginal för att slippa färgskrap.
 
Greger77 skrev:
Ska ta en titt på det. Har nu börjat med att spackla kortsidorna på MDF:en. Far iväg och kollar efter färg i morgon.
Du grundar allt först, därefter spacklar du eventuella ojämnheter skruvhål osv. Därefter slipar du allt och slutmålar två ggr.

Tänk på en sak bara när det gäller vattenbaserat, öppentiden är extremt kort, och man kan inte stå och dra penseln/rollern/anstrykaren fram och tillbaka som med oljebaserat. Måla också väldigt tjockt, tunna skikt är dömt att misslyckas.

Vidare vad det gäller öppentiden för Flügger är den kortare än för Eleganten. Eleganten är också lite tunnare i koncistensen än Flügger. Detta tillsammans innebär att Eleganten flyter ut lite bättre, så om du är ovan att måla vattenbaserat, kommer du få ett bättre resultat med Eleganten.
 
S
Är beckers Elegant fortfarandr samma som Alcro V-mill?
Isåfall är ett litet fultrick att inte röra runt för mycket i färgen, den är tjockare om man bara rör litegrann.
 
Vilken finish vill du uppnå? Vill du ha en väldigt blank och slät yta, eller duger det med lite "apelsinskal"?
Vattenlösliga färger är inte helt enkla att få hög finish på med pensel/rulle, det kräver en hel del övning för att lära känna just den färgen.
Tunna ut färgen med 5-10% vatten, du får stryka en eller ett par gånger extra för att få bra täckning - men får en slätare yta.
Vilken miljö du målar i är också extra viktig med vattenlösliga färger... Ett dammkorn som landar i färgen sväller upp av vattnet och lämnar ett riktigt trist märke när det torkat.
Med naftalöslig färg slipper du det problemet, men får stå ut med den starka lukten.
 
stefannordin skrev:
Är beckers Elegant fortfarandr samma som Alcro V-mill?
Isåfall är ett litet fultrick att inte röra runt för mycket i färgen, den är tjockare om man bara rör litegrann.

Elegant är mycket lösare än V-Mill, ska man göra en jämförelse mellan Alcro/Beckers (som för övrigt produceras i samma fabrik) så är V-Mill att jämföra med Beckers Snickerfinish. Även den tixotrop, medan Elegant inte är det. Elegant har dock på pluskontot att den kan användas på ställytor, Snickerifinish funkar inte till det, och missfärgas dessutom mycket lätt av metall.
 
ett trick till är att måla först och sen på med klarlack, jag personligen tycker det är lättare för att få en bra yta.

/Kent
 
snickarboden skrev:
ett trick till är att måla först och sen på med klarlack, jag personligen tycker det är lättare för att få en bra yta.

/Kent
Hur står du i valet mellan lack och schellack?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Hur står du i valet mellan lack och schellack?

--- Mats ---
Men "klarlack" menar väl snickarboden just klarlack, inte schellack.
Det blir ju samma effekt som när man lackar bilar, med klarlack över färglacken.
 
andersmc skrev:
Men "klarlack" menar väl snickarboden just klarlack, inte schellack.
Det blir ju samma effekt som när man lackar bilar, med klarlack över färglacken.
Jag gjorde samma tolkning, detta var en rekommndation av klarlack. Men snickarboden har en otrolig massa erfarenhet kombinerat med intresse och kunnande, så jag blev väldigt intresserad av hans syn på shellack i förhållande till vanlig lack.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.