billy_baver skrev:
Hela denna diskussion öppnar också porten mot den stora frågan hur tillväxtföretag över huvud taget kan existera på samma spelplan. Börsbjässar som PEAB, NCC och Skanska arbetar med helt andra timpriser än försörjningsfirmorna. Ändå konkurrerar de med påtaglig framgång. Hur bär de sig åt?
Enkelt.
De stora drakarna har fastighetsbolag, investerare och offentlig förvaltning som kunder.
Inte privatpersoner.
 
De stora drakarnas "drakkunder" ger inte heller bort sin kosing i onödan.
 
Nej, men de ser det som en investering, inte en räkning som ska betalas på hushållskassan.
 
Om Fotografens förklaring är korrekt har försörjningsföretagarna en pedagogisk uppgift framför sig: Att lära hushållen betrakta fakturan som en investering. ;)

Men jag tror ändå inte att detta är ens enda förklaringen, och kanske inte någon förklaring alls.
 
De stora drakarna tjänar pengar på att ta de riktigt stora jobben som det bara finns ett fåtal företag som klarar av att ta. Då kan de sätta sig runt ett bord med varsin Whisky i handen och bestämma hur många miljoner de vill ha :cool:
 
A
Det var en bra sammanställning Glufsglufs och stämmer med mina egna överslag. Men med risk för att provocera så skulle jag vilja påstå att det mestadels är ganska ointressant för konsumenten att veta vilka kostnader hantverkaren har, annat än i informationssyfte. För som flera andra skrivit så är det marknaden som sätter priset. Det är föga intressant om hantverkaren åker sprillans ny Porsche Cayenne eller en gammal Toyota Hilux till kunderna eller om han har verktyg för en halv eller en miljon i skuffen, eller om han har 6 barn hemma som är i behov av nya skor.

Däremot är din sammanställning ett utmärkt sätt för konsumenter att förstå och för att ge en grund att undersöka eventuella billiga anbudsgivare vidare. Ligger anbudet på 225kr/tim så är det något som inte ryms i den vanliga "boxen". Det måste finnas en anledning till att denna företagare kan ge så lågt anbud. Och den anledningen bör man som konsument jaga ordentligt för att ta reda på vad det är. Har han otroligt effektiva maskiner? Är han en excentriskt miljonär som jobbar billigt för att han tycker det är roligt att hjälpa andra? tar han hutlöst extra betalt för material som kompenserar den låga timpenningen? Jobbar han svart? Har han inga försäkringar eller liknande? Fuskar han med timredovisningen? och så vidare, och så vidare. Anledningen kan vara något som man anser är viktigt och avgörande för ens val av entreprenör.

Så din sammanställning Glufsglufs är bra, inte för att kunderna ska låta bli att pruta, inte sluta begära in flera anbud, inte låta bli att ifrågasätta offerter eller fakturor. Utan för att lära konsumenter att veta när de ska haja till på att något är konstigt och onormalt och därmed ha anledning att syna den låga anbudslämnaren mer i sömmarna. Mycket bra.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Rrrrr skrev:
De stora drakarna tjänar pengar på att ta de riktigt stora jobben som det bara finns ett fåtal företag som klarar av att ta. Då kan de sätta sig runt ett bord med varsin Whisky i handen och bestämma hur många miljoner de vill ha :cool:
Väl medvetna om att det ändå inte är någondera partern som betalar i slutänden.
Ty det kommer trots allt alltid kollektivet banklånekunder göra. Till sista öret ....
 
Mikael_L skrev:
Väl medvetna om att det ändå inte är någondera partern som betalar i slutänden.
Ty det kommer trots allt alltid kollektivet banklånekunder göra. Till sista öret ....
Eller skattebetalarna..
 
Mikael_L
Jadu glufsglufs.
Här var det tyst och stilla.
Ingen större upprördhet över att du kommit fram till 500:-/timme inkl moms.
Jag är inte heller upprörd, det ligger väl ofta därikring nuförtiden.

Sen var du lite inne på att kunna sänka till ca 450:-/timme och ta resten på materialvinster, ingen större sak det heller, även om jag och många med mig skulle tycka det var mer ärligt att ta det timpris som behövs och sen knappt någon vinst på material (inte mer pålägg än själva hanteringen kostar, typ).
Men nu kanske denna bransch ser ut som den gör ...
Någon, kanske du?, skrev att han provat men att det visade sig att man förlorade jobb på detta.
Kanske var det brist på kommunikation över debiteringsmodellen eller så är kollektivet kunder i regel av annat slag än forummedlemmarna här ...
Men har man som elfirma provat så är det ju all heder till försöket i alla fall.

Jag är ganska övertygad att det visst går att sänka sig lite mer i pris också, genom effektiviseringar, främst att höja beläggningsgraden. Men några fantastiskt mycket lägre priser kan det inte bli, så länge man är ute efter att kunna plocka ut 23-25' /månad i lön.

Allt snack om 225:-/timme rörde sig väl om en helt annan diskussion, där det var utländska arbetare som kanske både accepterade lägre lön och kanske skattade i ett billigare land.

När jag själv går i taket över prisnivåer är det över betydligt saltare grejer än detta du skrev om. :)
 
Mikael_L skrev:
Jadu glufsglufs.
Här var det tyst och stilla.
Ingen större upprördhet över att du kommit fram till 500:-/timme inkl moms.
Jag är inte heller upprörd, det ligger väl ofta därikring nuförtiden.

Sen var du lite inne på att kunna sänka till ca 450:-/timme och ta resten på materialvinster, ingen större sak det heller, även om jag och många med mig skulle tycka det var mer ärligt att ta det timpris som behövs och sen knappt någon vinst på material (inte mer pålägg än själva hanteringen kostar, typ).
Men nu kanske denna bransch ser ut som den gör ...
Någon, kanske du?, skrev att han provat men att det visade sig att man förlorade jobb på detta.
Kanske var det brist på kommunikation över debiteringsmodellen eller så är kollektivet kunder i regel av annat slag än forummedlemmarna här ...
Men har man som elfirma provat så är det ju all heder till försöket i alla fall.

Jag är ganska övertygad att det visst går att sänka sig lite mer i pris också, genom effektiviseringar, främst att höja beläggningsgraden. Men några fantastiskt mycket lägre priser kan det inte bli, så länge man är ute efter att kunna plocka ut 23-25' /månad i lön.

Allt snack om 225:-/timme rörde sig väl om en helt annan diskussion, där det var utländska arbetare som kanske både accepterade lägre lön och kanske skattade i ett billigare land.

När jag själv går i taket över prisnivåer är det över betydligt saltare grejer än detta du skrev om. :)
Det är ju då bra att det är tyst och lungt, ett bevis på att det är acceptabla priser det handlar om så då kanske tjatet om att hantverkare är för dyra och att alla i branchen försöker rättfärdiga det hela tiden.

225 kr tog jag med som en poäng just för att det diskuteras också, det finns en gräns om man ska kunna driva företag seriöst eller inte...rent ekonomiskt, och i och med det så borde tjatet om dessa låga timdebiteringar också sluta.

Självklart går det att få billigare än 500 kr/h, allt handlar om företagens kostnader som styr hur omsättningen måste vara samt beläggning för arbete. Nu är det bra för branschen och då går det att ta betalt, när det inte är lika bra så måste priserna reas...precis som vilken butik som helst som inte kan sälja vissa varor. Men ett företag måste ändå ha en viss inkomst för att lösa utgifter, helst ska man ju slippa sparka folk.

Ja, jag har testat olika varianter och då endast mot privatpersoner, det jag kom fram till är att de flesta stirrar blint på timpris, spelar ingen roll om jag sa eller skrev att det ingick material för viss summa eller inte, timpriset var det intressanta.

Poängen med mitt inlägg var att folk ska förstå att dessa kronor som tas per timme ska täcka betydligt mer än vad hantverkaren får i plånboken, dels det som lagar kräver samt det som kostar för att driva företag. Att en hantverkare ses som dyr är inte för att alla ingått en kartell och tar ut ett pris godtyckligt utan det finns en grund till varför det kostar i det här landet.

Jag vet att det finns ekonomkunniga på detta forum som tycker att priserna är för höga och att hantverkarna här endast försöker rättfärdiga priserna och ja, nu gjorde jag det mot en väl uppbyggd grund. Det är också lätt för vem som helst att laborera med siffror om dom använder sig av länken jag la med i första inlägget.
Det är liksom ingen hemlighet det här att saker kostar och att de som är grymt billiga möjligen håller på med fuffens.

Men jag säger fortfarande, om någon på ett seriöst sätt kan visa att det går att gå ner massor utan att bryta mot lagar och regler samt betala sina leverantörsfakturor och alla andra kostnader så ger jag mig självklart.
 
MathiasS skrev:
Det kommer från någon gammal tjafstråd. Skit i det för just det beloppet är inte relevant.

Glufs - toppenbra sammanställning, bra skrivet. Ska jag ifrågasätta något så är det din uppställning kring materialet. Hur mycket man handlar för för kunders räkning beror givetvis på vem man är och vad man gör, men 5000kr i veckan för material är ju "ingenting"?. Det tar inte en vecka att spika upp material för 5000kr oavsett vad det handlar om (rör, virke, el) => ny kalkyl önskas.

Du har här valt att göra din jämförelse mot 225kr. Det är ok för du vill visa en speciell person din poäng här. Men, du råkade ta en röris som exempel och för en tid sedan kom vi fram till att debiteringen för en sådan vid något tillfälle översteg 1500kr. Rimligtvis handlar detta inte om en stadigvarande timpenning men det ger lite perspektiv på prissättningen av enstaka fastprisjobb.

För det hantverksslag du räknat på, hur ser löndefördelningen vs ålder? Att snittåldern är 32,5 och snittlönen är 22xxxx betyder ju inte att en 32,5 årig rörmokare oftast tjänar 22000kr.

Sist men inte minst. Det är inte en "rimlig månadslön" som styr vad som är ett ok timpris, det är marknaden som sätter priset. På marknaden finns billigare utländsk arbetskraft och dyrare inhemsk arbetskraft. Eftersom dessa agerar på samma marknad är det också dessa aktörer som sätter priset. Att det är svårt att konkurrera ut utländskarbetskraft med pris som enda parameter är ingen kioskvältare och du har också visat det ovan. Frågan är ju då, som mr bygg också var inne på, hur svenska hantverkare kan särskilja sig. Antagligen genom kvalitet, god service och ordning och reda. Att det faktiskt fungerar visar ju de hantverkare här på forumet som vittnar om att man alltid har för mycket att göra och får nya jobb på sina goda referenser.

Det är också på denna punkt som trådarna brukar spåra ur eftersom ett antal diskuterande hantverkare tycker dom gör ett förbannat bra jobb och den allmänna känslan bland folk på stan är att man väldigt lätt går på en blåsning om man anlitar hantverkare (båda teser stämmer antagligen). Att gå på en blåsning i detta sammanhang behöver ju inte betyda att man blir regelrätt lurad utan det kan lika gärna handla om att man inte alls får det man förväntat sig. Att sätta förväntningarna rätt är hantverkarens jobb och en uppgift som sorteras under "kvalitet, god service, och ordning och reda". Att det inte är lätt vet alla men lösningen är inte att bolla över problemet på kunden.
Det är bara ett exempel om hur mycket material man gör av med i kr. Elektriker och målare tex har nog mer kostnader i tid än för material medans andra yrkesgrupper har större, men det innebär ju ingen större förändring för timpriset då man har en "magisk" summa man måste dra in för att firman ska gå runt och med vinst. Mycket och/eller dyrt material har i regel lägre påslag, annars vill inte kund köpa så det jämnar ut sig.

Jag har för mig att ingen, vare sig hantverkare eller andra tyckte 1500 kr/h var normalt men jag kommer heller inte ihåg just nu om det var något mer som ingick i det priset eller om det räknades som någon typ av jourutkörning.

Ska man räkna i medeltal så måste man räkna i medeltal....vad de flesta rörisar i en viss ålder tjänar är inte det viktigaste i det här fallet utan vad medellönen är utslaget över landet, annars är det svårt att göra en vettig uträkning. Alla vet ju att det är dyrare i Stockholm än i Burträsk.

Nja, det är väl snarare facket som anser vad som är rimlig lön för en anställd och sen måste företaget ha detta i beräkningen när timkostnaden sätts och därmed får marknaden rätta sig efter det. Lönen är densamma för den anställde även i svåra tider för företaget, antingen får man kicka folk eller spara in på något annat om man ska sänka timkostnaden, i slutändan så slår det ändå mot den anställde.
Hur svenska kontra utlänska hantverkare skiljer sig åt är i ett första läge utbildning, påbyggnadskurser, materialkännedom osv samt firmornas kunskaper om vad som krävs av myndigheter och andra organisationer. I andra läget så som jag skrev, hur hanteras ekonomin hos de utlänska företagen samt var tar pengar som ska skattas vägen...ingen som egentligen vet i det fallet och som jag påtalat i inlägget, det går en gräns var man kan driva en firma seriöst efter lagar och regler och var man måste fuska för att hålla det flytande.

Det handlar om så mycket mer om man blir lurad eller inte, om någon är dyr eller billig det handlar om att driva företag i Sverige och göra rätt för sig enligt svenska regler, lagar och krav. Att det finns både bra och dåliga hantverkare som gör bra eller dåligt utförda jobb tvivlar ju ingen på men likförbannat om man ska driva företag så kostar det, man kommer inte undan det även om man har tummen mitt i handen.
 
Jan-Å skrev:
Jag har faktiskt sett såväl slutprodukten som fakturan från en snickare som byggde en entrétrapp med tak för 175 kr/tim vitt. Ett mycket bra slutresultat var det också, med den kvaliteten skulle han utan problem kunnat debitera dom 500 kr/tim som Gg skriver krävs.
Vet inte hur han får sitt liv att gå ihop faktiskt? men som kund är jag naturligtvis benägen att OM jag skulle anlita en snickare istället för att "göra allt själv" så är en sån snickare intressant för mej då.

Det innebär inte att jag inte förstår Gg:s frustration över en sån prissättning, jag jobbar själv med att få enheter gå med vinst i tillräcklig grad och har som scar69:s kompis upptäckt att den kommunala utföraren lagt ett bud där kostnaden är mindre än hälften av vårt. Jag VET att det inte är möjligt att bedriva verksamheten med en sån dygnskostnad så det är klart man blir förbannad när det är kommunen som bedriver en osund konkurrens i sin egen upphandling!
Men precis som med dom utländska byggjobbarna får man försöka hitta andra vägar att sälja sin egen produkt och vänta på att dom osunda slås ut av marknaden på sikt.

Ett stort problem för seriösa företag inom just byggbranschen är nog att vi är många som anlitat svenska företag som debiterar minst 500 kr/tim men som ändå visat sej vara klåpare som gör jobben sämre än man skulle gjort själv, det finns tyvärr mängder av trådar om det på det här forumet.

Med lång erfarenhet av privat företagande så håller jag i övrigt med om grundtanken i Glufsglufs inlägg även om jag inte kan bedöma exakt vilket krontal som är det rätta men det är ju inte poängen i inlägget.
Jag är absolut inte frustrerad, jag tyckte det var på tiden att i en lugn och sansad tråd berätta hur läget ligger för en svensk firma i hantverksbranschen.

Sen att det spelar ingen roll om det är en klåpare som gör jobbet elelr landets bästa hantverkare, ett företag behöver de inkomster de bheöver vilket fall som helst om företaget ska drivas riktigt ekonomiskt. Det är bara synd och skam att man ska behöva betala samma för en klåpare men så ligger det till i det här landet, tid kostar vare sig du är duktig eller inte.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Nja, det är väl snarare facket som anser vad som är rimlig lön för en anställd och sen måste företaget ha detta i beräkningen när timkostnaden sätts och därmed får marknaden rätta sig efter det.
Men nu kunde jag inte hålla med dig längre (eller igen ;)).
Tvärtom är det väl, att företaget och den anställde får rätta sig efter marknaden.

Jag har själv suttit med ingenjörsjobb och fått se fler och fler av arbetsuppgifterna börja utföras av indiska ingenjörer.
Detta kommer givetvis så småningom börja få genomslag på Svenska civilingenjörslöner eller att allt färre väljer yrket så tillgång efterfrågan jämnar ut sig på ett annat sätt.

Men det finns givetvis inget sådant att arbetsgivarna snällt får rätta sig efter vad svenska civilingenjörer anser sig behöva i lön.
I alla fall efter vad jag tror ...
 
Mikael_L skrev:
Men nu kunde jag inte hålla med dig längre (eller igen ;)).
Tvärtom är det väl, att företaget och den anställde får rätta sig efter marknaden.

Jag har själv suttit med ingenjörsjobb och fått se fler och fler av arbetsuppgifterna börja utföras av indiska ingenjörer.
Detta kommer givetvis så småningom börja få genomslag på Svenska civilingenjörslöner eller att allt färre väljer yrket så tillgång efterfrågan jämnar ut sig på ett annat sätt.

Men det finns givetvis inget sådant att arbetsgivarna snällt får rätta sig efter vad svenska civilingenjörer anser sig behöva i lön.
I alla fall efter vad jag tror ...
Jag skulle vilja påstår att det är LO-facken som styr mycket mer än vad man tror. Det finns representanter från facken som rent utav terroriserar personer som inte vill vara med i facket. Så jag påstår helt enkelt att facken satt en lönenivå och med ev arbetsgivarorganisationer bestämmer årlig löneökning osv. Företaget kan ju inte gärna ta mindre betalt än att det täcker lönerna och dess redan bestämda ökning och fortfarande behålla någon typ av vinst. Alltså har vi ett utpris från företaget som marknaden i ett första skede måste rätta sig efter, i det läget det finns mycket jobb. Blir arbetsmarknaden sämre så börjar dels de stora företagen som har bra buffert att sänka priserna då dom kan överleva ett tag med att gå +-0, för att sänka löner är det ju inte tal om, vad det sen innebär för småföretagare som redan legat lågt och inte har buffert så dom kan gå lägre kan vi alla nog förstå. Olika fack arbetar lite olika, de inom byggbranschen är hemska ur en företagares synpunkt många gånger.

Byggen och renoveringar i sverige blir ju svåra att flytta utomlands ;) men som sagt, då har vi den utlänska arbetskraften som kommer hit istället och då är vi inne på det här med 225 kr/h eller liknade igen.

Men hur som....det hade inte med grundinlägget i tråden att göra egentligen utan det är min privata syn på hur facket ser ut och gjort ett tag, speciellt de inom LO.
 
Mikael_L
Jag kan ju också prova att räkna:
Om jag börjar med att en egenföretagare vill ha 25.000:- brutto / månad. (Frågan är om man inte vill ha lite till, då det innebär lite mer risk och stress att driva eget ..., men men)

Det blir 300' per år.
Egenavgifter på detta är 2011 är 29% dvs 87'
http://www.skatteverket.se/foretago...navgifter.4.233f91f71260075abe8800020987.html
Men även som egenföretagare vill man ha lite extra skyddsnät, jag gissar att det kan komma i ungefär samma kostnad som för löntagare, dvs 36,5% = 110'
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/Sociala-avgifter/

Sen behövs det lite mer klöver, företagets försäkringar, revisorn, fordonskostnader, ev lager, lite spill och svinn, kontorsomkostnader osv osv.
De flesta posterna är relativt små. Bilkostnader har däremot en tendens att dra iväg.
Men jag hugger till med 15' / månad, där jag ansätter ca 10' till fordon.
Alltså 180'
Slutligen bör nog faktiskt ett företag göra vinst, säg 30' , som av den kloke företagaren används till att utveckla verksamheten och bilda buffert för sämre tider. (Men vissa köper bara en ännu större SUV och reser till Tailand för denna vinst... :x)

Då har vi en summa på 620'

Sen finns det 2000 arbetstimmar på ett år minus semester och helgdagar = 1800 timmar minus ej debiterbara timmar = 1600 timmar per år.
(man måste sköta det administrativa samt att det är omöjligt att fylla varje timme med uppdrag).
620' / 1600 timmar = 388 kr / timme + moms = 485:- inkl moms.

Hehe, rätt nära ... :)

Sen är det ju stor skillnad på verksamhet och verksamhet, har man en stor dyr grävmaskin håller ju inte denna beräkning.
Man kanske kan lyckas med bättre täckningsgrad och därmed ha lägre timpenning, men t.ex. elektriker och rörmokare har nog svårt med tanke på alla små uppdrag.
En snickare som fått ett bra rykte och fin kundstock bör nog däremot kunna nå en bättre täckningsgrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.