Så, nu har jag handlat.

Det blev en Makita 3070 för 1889kr. Normalpris är 2700kr, detta var sista exet hemma hos Kruta i Bromma så jag bad om och fick lite rabatt. Maskinen är oanvänd men lite dammig. Billigaste jag hittade på nätet var 2400kr och i Utrikes 234gbp. Rätt ok pris tycker jag.

Har kompletterat med ett långt blad med hårdmetallskär så nu hoppas jag att lecablocken kan klyvas som om det vore smör.

Tack för tipsen i denna tråd!
 
MathiasS skrev:
Så, nu har jag handlat.

Det blev en Makita 3070 för 1889kr. Normalpris är 2700kr, detta var sista exet hemma hos Kruta i Bromma så jag bad om och fick lite rabatt. Maskinen är oanvänd men lite dammig. Billigaste jag hittade på nätet var 2400kr och i Utrikes 234gbp. Rätt ok pris tycker jag.

Har kompletterat med ett långt blad med hårdmetallskär så nu hoppas jag att lecablocken kan klyvas som om det vore smör.

Tack för tipsen i denna tråd!
Ett synnerligen bra köp! Grattisd^_^b

Jag har svarta långa Bosch HM blad till Lecablocken, b laden kostar skjortan men funkar fantastiskt bra.
 
tack. Ja jag minns att du sagt det tidigare. Jag hittade ett Milwuakee blad med hm-skär för 330kr på Buhaus, hoppas att det funkar. Behöver ha ett långt blad eftersom jag ska gerkapa leca 45 grader, tror att ett tillräckligt långt boschblad kostar 700spänn. På tal om bosch så fanns det även på Buhaus blad med något tjingtjong-namn som ser exakt likadana ut som Bosch hm-blad. Dessutom är instruktionsbilderna på förpackningen tämligen identiska med Bosch-orginalblad. Jag skulle inte bli förvånad om det är boschblad under annat namn, men till ungefär halva priset.
 
MathiasS skrev:
Så, nu har jag handlat.

Det blev en Makita 3070 för 1889kr. Normalpris är 2700kr, detta var sista exet hemma hos Kruta i Bromma så jag bad om och fick lite rabatt. Maskinen är oanvänd men lite dammig. Billigaste jag hittade på nätet var 2400kr och i Utrikes 234gbp. Rätt ok pris tycker jag.

Har kompletterat med ett långt blad med hårdmetallskär så nu hoppas jag att lecablocken kan klyvas som om det vore smör.

Tack för tipsen i denna tråd!
Kanonbra pris. Grattis! Fick du väskan oxå? Jag köpte också min på K-Rauta, men till ord. pris.
 
MathiasS skrev:
tack. Ja jag minns att du sagt det tidigare. Jag hittade ett Milwuakee blad med hm-skär för 330kr på Buhaus, hoppas att det funkar. Behöver ha ett långt blad eftersom jag ska gerkapa leca 45 grader, tror att ett tillräckligt långt boschblad kostar 700spänn. På tal om bosch så fanns det även på Buhaus blad med något tjingtjong-namn som ser exakt likadana ut som Bosch hm-blad. Dessutom är instruktionsbilderna på förpackningen tämligen identiska med Bosch-orginalblad. Jag skulle inte bli förvånad om det är boschblad under annat namn, men till ungefär halva priset.
Ang. Bauhausbladen så kan det stämma. Jag har köpt "tjing-tjong"-blad till min GOP och de måste komma från samma fabrik. Allt är identiskt inkl. förpackning. Tillochmed etsningen på bladen. Kommer inte ihåg namnet på dessa blad.
 
ClasseClas skrev:
Kanonbra pris. Grattis! Fick du väskan oxå? Jag köpte också min på K-Rauta, men till ord. pris.
Ja, väskan är med och några blad. Allt är oanvänt och i nyskick, bara lite dammigt. Skitnöjd!
 
Nu har jag provat lite med några 45graderskap i leca. Fyfan vilken monstersåg! Det funkar verkligen skitbra. Rejält med kraft i maskinen och pendlingen gör enormt stor skillnad. Steglös hastighetsreglering gör också underverk för hanterbarheten.

När jag provade samma setup med förra sågen (en äcklig Ferm) så tog det lika lång tid att såga för hand som att köra med tigern. Nu kör jag diagonalkap på 25 sekunder.

Klar köprekommendation!
 
Välkommen i klubben "Vi som en gång trodde Billiga Tigersågar dög"
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ja, väskan är med och några blad. Allt är oanvänt och i nyskick, bara lite dammigt. Skitnöjd!
Får man plats med en näve blad i väskan? Väskan till lillebror (3050) är inte direkt liten och utöver sågen borde det kunna få plats blad till en halv livstid i den. Men istället för att fixa till ett fack att förvara blad i har Makita valt att fylla ut väskan med en formgjuten insats (som sitter fast) som i stort sett inte rymmer mer än sågen. Helknäppt...
 
Nimajneb skrev:
Välkommen i klubben "Vi som en gång trodde Billiga Tigersågar dög"
Jepp.

Men, fram till nu har tigern varit ett sällanverktyg (på gränsen till "aldrig") för mig så det har inte riktigt varit vettigt att köpa på sig något. Men nu fanns behovet och jag har lagt om verktygsstrategin en smula, lägstanivån är lite högre än tidigare.
 
bygga_bo skrev:
Får man plats med en näve blad i väskan? Väskan till lillebror (3050) är inte direkt liten och utöver sågen borde det kunna få plats blad till en halv livstid i den. Men istället för att fixa till ett fack att förvara blad i har Makita valt att fylla ut väskan med en formgjuten insats (som sitter fast) som i stort sett inte rymmer mer än sågen. Helknäppt...
Ja, det får plats med flera nävar blad i väskan, det finns flera håligheter. Riktigt långa blad, typ 40cm, går det väl inte i så många av kanske, men ett par iaf.
 
MathiasS skrev:
Nu har jag provat lite med några 45graderskap i leca. Fyfan vilken monstersåg! Det funkar verkligen skitbra. Rejält med kraft i maskinen och pendlingen gör enormt stor skillnad. Steglös hastighetsreglering gör också underverk för hanterbarheten.

När jag provade samma setup med förra sågen (en äcklig Ferm) så tog det lika lång tid att såga för hand som att köra med tigern. Nu kör jag diagonalkap på 25 sekunder.

Klar köprekommendation!
Nu ska jag också såga lecablock. Vad rekommenderar ni för sågblad till min Makitatiger 3070?
 
ClasseClas skrev:
Nu ska jag också såga lecablock. Vad rekommenderar ni för sågblad till min Makitatiger 3070?
Själv kör jag med 300mm Fiber & Plaster blad för Leca/Lättbetong. Finns även Tegelblad som funkar och troligtvis sågar spikrakt.
http://www.bosch-pt.se/download/ACC_0910_SABRESAWS_SE-sv.pdf
 
ClasseClas skrev:
Nu ska jag också såga lecablock. Vad rekommenderar ni för sågblad till min Makitatiger 3070?
Jag köpte ett 40cm långt (ungefär) Milwuakee-blad på Bauhaus. Det fungerar utmärkt. Har gjort 40 diagonalkap (45 grader) och säkert lika många till raka kap i 19cm leca. Kan inte tycka att den verkar vara slöare efter detta.

På Buhause har dom också ett annat fabrikat som har blad som är exakt lika som Boschbladen, men till halvapriset ungefär. Skulle jag köpa något annat skulle jag prova dom. Kan iofs inte tro att det är någon större skillnad på dessa blad.

I övrigt, pendling i läge 3, fullgas....!
 
Boschkopiorna på Bauhaus har jag använt till min GOP med gott resultat. Kan vara värt att testa även tigerblad om de nu har dessa specialblad i sortimentet. Vad har ni fått betala cirkus för de blad ni använder? "Special for Brick"-blad ser ju onekligen rätt dyra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.