AnetteL skrev:
Jag tänkte bredda huset med 1,2m (60x2).. Vet inte om det blir någon eg skillnad i takstolsdimensioner när det handlar om att gå från 6,3m bredd till 7,5m bredd..Har börjat räkna på det själv och kom på att om jag breddar huset så kan jag minska taklutningen från 45 grader till 34 och samtidigt behålla samma boyta på ovanplan och ett plus blir att det blir 18m2 större på bottenvåningen. Genom att göra på detta viset spar jag 171m2 takyta :D Så jag kommer billigare undan ändå..men tack för inläggen :)
Men en minskning på 171m²?!?
Om jag fattar dina siffror rätt så är det ursprungliga huset 6,3x15 meter. Med 45⁰ taklutning så borde hela takytan bli ca 150m². Även om du lyckas minska bort hela ditt tak så kan du ändå inte minska det med 171m².
 
Mikael_L
AnetteL skrev:
Det enda stora i materialåtgång som jag inte har någon koll på är takstolarna.. (från 6,4m bredd till 7,6m) och det finns ingen hjärtvägg..
Utan hjärtvägg är det inte ens säkert att du kan förlänga takstolarna så. Spännvidden blir för lång.

Men takstolstillverkaren kan kanske trolla lite med knäna, beroende på hur smalt övervåningsutrymmet ska vara, låta överramarna ta en del bjälklagslast.
Men den lägre taklutningen du skissar på anstränger också takstolarna mer pga snölast.

Klarar inte detta sig, får alternativ såsom Kerttobalkar, limträbalkar eller i värsta fall stålbjälklag eller dubbelarmerat betongvalv bli lösningarna.
De två sista alternativen blir så dyra att jag tror inte att du är beredd att betala.

Eller en hjärtvägg helt enkelt. :)
 
Det finns undantag från alla regler. Men det brukar bli billigare att förlänga ett hus med några extra takstolar än att göra huset lika mycket större med hjälp av bredare takstolar. Precis som Mikael_L påpekar är själva spännvidden kostbar. Allt förutsatt att huset har en enda våning.

Motsvarande beräkning av hus med vindsvåningens gränskostnad är lite mer invecklad. Låt oss för ett ögonblick bortse från bygglov och alla andra trivialiteter! ;) Om du breddar takstolarna UTAN att ändra takvinkeln borde du få bättre totalekonomi än om du sänker takvinkeln.

Men bland annat transporten av de prefabricerade takstolarna kan erbjuda överraskningar. Överskrider man tillåten maxhöjd på lastat fordon måste man ändra hela konstruktionen. Man ska också vara medveten om att takstolspriser kalkyleras med en ganska betydande ställkostnad. Också därför blir det oproportionellt mycket dyrare att sänka antalet takstolar genom att istället göra dem större (bredare och/eller högre).
 
Nej, jag räknade fel med taket.. glömde antingen minska bredden från den expanderade versionen när jag mätte 45 graders vinkeln.. eller något annat.. tyckte väl att det lät för fantastiskt.. MYCKET intressanta inlägg ni gjort.. får ta och kontakta en konstruktör (som vi ändå skulle göra snart) och takstolstillverkarna och låta informationen man får från dem styra hur det blir med den slutgiltiga planen.. Jag har bara sett till material kostnaden när jag räknade på detta och inte alla andra faktorer som kan spela in. Ska bli intressant och se hurn det blir i slutändan. TACK för alla era insiktsfulla inlägg :D
 
Vi har breddat vårt FH med 1,2 x 7,2 & detta kostar oss ca 70 000kr, men det beror nog på att dom har ett annat hus där dom har så breda takstolar redan så dom behöver inte göra några "nya" för oss :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.