Kan man klara att mura upp ett hus i stort sätt på egen hand, två, tre man om man är lite händig? Börjat fundera på det då man verkar kunna spara en del pengar, eller blir det dyrare i långa loppet? Vad tror ni? Vi ska använda oss av Aerocs block.
 
kan vara en fördel om du har murat innan iaf, det är ju inte bara å sleva bruk å trava sten. om inge annat så bör du hinna lära dig under vägen
 
Det klart att går, har du bara tid och tålamod är det inga problem.
Kolla med en murare om några tips och be honom visa vilken konsistens det ska vara på bruket.
 
Min personliga erfarenhet är att det är mycket svårare att mura än att arbeta med trä. En stor skillnad är att när man som nybörjare jobbar med trä och gör fel, så är det inte hela världen att riva ner och göra om. Om man murar och efter ett tag upptäcker att man gjort fel är det betydligt värre.
 
Jag skulle nog starkt avråda från att mura upp ett helt hus, utan någon tidigare erfarenhet av murningsarbete. Skälet är att blir det fel uppbyggt från början, då får man riva allt och att riva murade väggar är ingen hit.

Såg nu att Anders tänker som jag :)
 
En metod som verkar enklare för amatörer är DSM Maxit från Weber där man staplar blocken utan fog och sedan lägger man nätförstärkt puts både på in och utsida. Eftersom man inte har något murbruk i skarvarna kan man ju ändra och krångla hur mycket man vill tills det blir bra.
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/vaggar/dsm_byggblock.pdf
 
Redigerat:
nu ska väl aeroc blocken limmas och inte slevas med nåt murbruk så borde väl va lättare me aerocblocken tycker ja än att mura me leca.
själv har ja ju murat upp mitt eget hus i isoleca helt själv så nog ska de gå, klart ja anser mig vara händig o gjort en vägg i verkstan innan huset. men bra blev de.
 
Jag går också i tankar på att mura själv,är det någon som har ett hum om tidsåtgång?
//Charlie
 
Jag har murat/limmat upp vår sutteräng utbyggnad (bottenplatta 7,5×11,5) själv utan tidigare erfarenhet. Källaren med massiv lättklinker de delar som ligger under mark sen iso-lättklinker över mark. Vid bottenplan växlade vi/jag till lättbetong från Aeroc 500mm. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att mura/limma med anser mig vara händigare än medelsvensson men det är väl alla som känner sig själv och funderar på att mura själv.
Börja med ett glidskikt av papp eller dyrare plåt avsedd för ändamålet. Var noga med hörnstolparna, jag använde skruvar var 200mm att fästa snöret på så att jag kunde efterjustera lodet. En planlaser köptes även från från Ebay-tyskland som hjälper att får våg mellan stolparna (lasern köptes dock in till hela bygget). Med lättbetongen är första lavet i bruk där du ska lägga all tid. Om det kommer i lod är det i princip bara att stapla på om du har lite bredare block och anpassad limsläde som skapar limränder i ytterkanterna. Svårast var att fullfogsmura 350mm lättklinker med murslev, iso-lättklinker går bra med mursläde.
Konsistensen lär man sig efter två blandningar, köpte en limblandare på Jula. Jag var inte så noga med limrester som runnit längst stenarna med tanken att det kan man ta bort sen, limmet blir stenhårt så nu hade jag varit lite mer noggrann med att städa upp efter varje limpass. Se även till att skydda murkrönet från väta, tar ett tag för breda stenar att torka ut.
Källaren med enbart tre fönster tog 1,7h/m² vägg. Detta inkluderar all hantering av stenarna, armering, ställning, lunch och fika.
Lättbetongdelen med flera fönster, halmånefönster, dörrar, gavelspetsar, gesims, en innervägg 100mm tog 1,5h/m² med samma hantering som ovan.

/Pär
 
Tack Pär för infon!:)

Vi funderar också på 500mm lättbetong,hur är dom att hantera? Jag funderar om man skulle invstera i någon sorts enklare kran?

//Charlie
 
Jag (1,95m 90kg) hade inga problem att hantera dem men självklart är man mör efter 8h. Murade inte heller varje dag då det vanliga jobbet tog sin beskärda del. En kran hade underlättat lavandet men försvårat logistiken då mycket trängs på plattan.
 
  • Gilla
Cjmicke
  • Laddar…
Väggar av lättbetong utan tilläggsisolering ställer stora krav på den som murar. Fogarna får inte vara större än 3 mm, och med så små toleranser kan det vara svårt att kompensera fel med extra lim, så att väggen återgår till lod. Vanligt bruk ställer lägre krav på skicklighet. Man behöver även en bandsåg till lättbetong, typ Lissmac eller Zagro.

Vissa amatörer klarar det, men ännu fler gör det inte. Är det ett enplanshus, 1,5-plan eller tvåplanshus du ska bygga?
 
Tack för tips och avrådan:)

Huset vi ska mura är ett 1,5 plans. Vi har fått in endel offerter på murningen med det känns rätt dyrt. Vad tror ni om att bara mura innerväggarna själv då? Det skulle ju kunna vara en kompromiss.
 
Stenhusbyggarna skrev:
Vad tror ni om att bara mura innerväggarna själv då? Det skulle ju kunna vara en kompromiss.
Kör hårt! Med tak över huvudet blir det betydligt lugnare att mura. Ge ryggen vad den tål. ;)
 
Jag hade offerter på bara limning av stenarna på mellan 500000:- till 1200000:-, efter det så bestämde jag mig för att göra detta själv och det är inget som jag ångrar idag! Var noga med ett bra vattenpass och även bra leverantör på stenarna så dom har bra toleranser (köpte från AEROC). Även bra hjälp från omgivningen i bekantskapskretsen är aldrig fel. Startade med garaget som övningsobjekt och insåg att det var mycket lättare än jag hade trott, har ej murat nått innan och har lyckats rätt bra med rakheten på väggarna men var noga på VARJE lager.
Läste mycket innan på detta forum och kollade på medlemars bloggar där det fanns mycket kort. Har lagt mycket kort på min lilla sida, tänkte det kunde vara nytta för nån annan än mig som sitter i samma sits som jag var i innan jag startade!
/Ulrik
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.