Om du förändrar rummet så att det blir "ledande" istället för "isolerat". Tex om du lägger klinker istället för trägolv. Om du gör om vardagsrummet till kök. Gör om sovrummet till badrum osv..

Finns inget krav att du måste byta ojordade uttag till jordade i ett befintligt torrt ej ledande rum.
 
Skulle vi kanske kunna sammanfatta detta som att alla starkströmuttag som är möjliga att sticka in en jordad stickpropp i, måste vara jordade, vid nybyggnad?
 
305 skrev:
Skulle vi kanske kunna sammanfatta detta som att alla starkströmuttag som är möjliga att sticka in en jordad stickpropp i, måste vara jordade, vid nybyggnad?
Ja.
 
tille1 skrev:
Nu är det dags att tänka större vad betyder "alla"
Det finns faktiskt uttag modell Euro "platta ojordade stickproppar" behöver ej jordas
Jag vet att det nu kommer dragandes med normal elstandard o en massa olika förklaringar
Men frågan var måste alla o svaret är nej
Mvh Tille

?:(
 
tille1 skrev:
Nu är det dags att tänka större vad betyder "alla"
Det finns faktiskt uttag modell Euro "platta ojordade stickproppar" behöver ej jordas
Jag vet att det nu kommer dragandes med normal elstandard o en massa olika förklaringar
Men frågan var måste alla o svaret är nej
Mvh Tille
Ett Euro-uttag går inte att få med skyddsjord. Så det faller ju per automatik utanför diskussionen.
 
O
Om man byter elcentralen så måste väl alla uttag jordas... om jag minns rätt...
 
Odjuret skrev:
Om man byter elcentralen så måste väl alla uttag jordas... om jag minns rätt...
Nej det behövs inte, men en jordfelsbrytare däremot är nästan tjänstefel att inte montera in, vilket är betydligt mer säkerhetshöjande.
 
Nej
 
Rrrrr skrev:
Finns ju 12V/24V uttag också som ej behöver vara jordade :rolleyes:
Om vi ska vara så så behöver inte heller nätverksuttag och högtalaruttag vara jordade ;)

Det stod ju inte i frågan att TS menade eluttag (även om vi nog alla förstod vad han menade).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.