Ofta skriver ju folk bara om det gått åt skogen... Men jag tänkte dela med mig av mina goda erfarenheter. :)

Vi byggde ett 1,5 planshus på ca 150 kvm. Vi hade tänkt bygga ett Basic 150, men blev pga detaljplanen tvungna att göra om huset en del. Så det blev till slut en något modifierad version av Basic 150, med lite lägre väggliv och ett hajomparti typ. Vad gäller konstruktion, standard och genomförande så är jag utomordentligt nöjd med A-hus som leverantör.

Vi valde delad entreprenad, eftersom vi ville anlita samma firma som vi tidigare hade anlitat till renovering av vår lägenhet. Således handlade vi grundentreprenaden och stomresningen via A-hus och anlitade hantverkarna för den invändiga entreprenaden själv.

Mickes Gräv gjorde grunden, Tungelsta Allbygg reste kåken och Byggtjänst & Entreprenad Stockholm tog hand om resten. Byggtjänst & Entreprenad Stockholm hade ett samarbete med en EL-firma och en VVS-firma som verkade bra, så vi anlitade de också.

Den 26:e maj togs första grävskopetaget och den 3:e september var allt klart och slutbesiktigat utan nämnvärda anmärkningar! :wow:

A-hus har varit väldigt flexibla och tillmötesgående under hela processen. Har det saknats något, eller levererats något med skada, så har det dykt upp nya grejer någon vecka senare. När det dök upp frågor fick vi alltid snabba svar tillbaka.

Ett extra plus i kanten ska Byggtjänst & Entreprenad ha, för de har verkligen jobbat på snabbt och proffsigt, med snyggt resultat. De kunde även bistå med rekommendationer om vi hade funderingar kring kakel och annat. Ville vi ha specialare så fixade de specialare. Inga problem var ofta svaret, och bra blev det! d^_^b

När husprojektet startade var jag grymt nervös efter allt man har läst och sett på fuskbyggarna mm. Men med facit i hand var jag nervös i onödan... Finns ju såklart en del saker man måste beakta för att allt ska gå bra, men gör man bara det så går det bra.

Nu sitter jag nöjd i en nybyggd villa, inredd som jag vill ha den och med en galet låg driftskostnad. Trevligt.

Efter att ha surfat detta forum dagligen det senaste året, verkar det som att jag numera surfar mer på värmepumpsforumet pga fintrimning av värmesystemet... ;)

Hoppas det går bra för er andra nybyggare också. Lycka till!
 
14 veckor plus att det var över sommaren... Det var kvickt. Grattis och bo väl i nya huset!!
 
Japp, tror vi slog rekord i att bygga kvickt. Tur att det var värmebölja så plattan hann torka ur ordentligt... :)
 
Gratulerar! Hoppas vi ska känna likadant! :)
 
Bara att gratulera, sitter här och känner mig nervös inför vårt (förhoppningsvis) kommanade projekt.
 
Wow det var snabbt byggt! Väntar som bäst på vårt bygglov, innan vårt bygge kan dra igång, hoppas det går lika smärtfritt som ert.

Överskred ni er budget med något? De flesta som bygger nytt säger att de dkulle gjort vissa saker annorlunda om de gjort om det, dvs tankefel i planeringen av huset. Har ni samma erfarenhet och i så fall vilka tankevurpor har ni gjort?

Stort grattis till ert na hus :)
 
mhg_3 skrev:
Överskred ni er budget med något? De flesta som bygger nytt säger att de dkulle gjort vissa saker annorlunda om de gjort om det, dvs tankefel i planeringen av huset. Har ni samma erfarenhet och i så fall vilka tankevurpor har ni gjort?
Vi hade hoppats att vi skulle slippa sprängning, men de var tvugna att spränga några meter för rörgraven... Så där rök direkt 100' ungefär! Sen hade vi underskattat hur mycket färg, spackel, fog, lister och annat förbrukningsmaterial kostar. Så där överskreds också budgeten en hel del. Lägg på 5-10% i er kalkyl så blir det lättare att ta överskridande kostnader sen...

Det enda jag kan komma på som jag skulle gjort annorlunda är att jag skulle satt in ett ytterligare takfönster i badrummet, himla fint med takfönster!
 
Howlindano skrev:
Vi skall bygga A-hus nya modell Brantevik.

Följ bygget på [länk]
Såg bara bilder när jag gick in, inga texter. Men sen bytte jag till Internet Explorer. Då fick jag texter också...

Ser spännande ut dedär. Lycka till!

Ps. Ball lampa det var i vardagsrummet på visningshuset. En sån vill jag ha...
 
Howlindano: Riktigt snyggt hus! Vad ligger er totala budget på? "Ert" hus är en modell jag gärna skulle börja planera på. Gillar planlösningen med "bardisk" i köket ut mot matplatsen samt att föräldrasovrummet har både klk och badrum i direkt anslutning - ett par av mina önskningar på eventuellt bygge nämligen. :) Vilken fasad funderar ni på? Själv är jag inne på puts, men det lär nog dra iväg priset en hel del kan man tänka. Tack för inlägget!
 
Vi letade länge innan vi hittade den planlösningen vi sökte, vi har förlängtvardagsrummet 60 cm och kommer sätta in större fönster i vardagsrumsdelen samt dubbla glasdörrar. Vi har valt ett brantevik med sadeltak, det blev 25-30 000 billigare och ett krav för att huset ska smälta in i miljön.

Vårat bygge kommer (om kalkylen stämmer) landa på 2,4 MSEK, totalentreprenad. Då har jag räknat med rubb o stubb och lite i överkant.

Nu väntar vi bara på att hitta en köpare till vårat nuvarande hus så vi kan sätta spaden i marken ;)
 
Att anlita A-hus oavsett det gäller total entrepenad eller köp av byggsats är förenat med garanterat reklamationer, otrevligt bemötande, även om säljaren var väldigt trevlig innan själva bygget startat. Antalet reklamationer och kontakter med HK överstiger en årsarbetskraft. De verkar köpa andra sortering från Svedbergs, funktionen OK, men finishen kan man fundera över, Elitfönster är en historia för sig, levererar ytterdörr som är enkeldörr, ritningen indikerar att det är pardörr, bärande limbalk saknade tyvärr drygt en meter, felborrade stenhällar, felfärg på plåt. listan är oändligt lång. Deras modell är att när du frågar om vissa material funkar tillsammans så säger de att det är självklart, sen när problemen hopar sig så frågar de om du har det skriftligt.

De har snygga hus men en usel säljarkår och organisation bakom sig som inte tar sitt ansvar, primärt vad gäller säljansvariga.

Efter ett tag ger man upp. Nöjda kunder torde vara en bra vidareförsäljarekår, men aldrig att jag rekommenderar A-hus, rekommenderar hellre Bengans bygg med kontor på fickan.
 
Oj är det så pass? Och vi som funderar på A-hus
 
Vet inte om jag skulle lyssna alltför mycket på svajo, han/hon har gjort tre inlägg och alla handlar om att kasta skit på A-hus. Inte speciellt konstruktiv skit heller... Vad är det som gått snett svajo? Jag gissar att du surade ur (svajigt humör?) över någonting hotade med att kasta skit på forum. A-hus gjorde ändå inte som du sa, och så kastade du skiten... Mycket skit blire.

Nä du får nog vara lite mer konstruktiv om ditt skit ska bita.

A-hus var för mig en perfekt husleverantör. Flexibla och tillmötesgående. Det kan säkert gå snett för dom någon gång också, men inte utan att de rättar till det efter bästa förmåga skulle jag tro iaf.
 
Jag hotade inte med något, önskade bara bli bemött på ett öppet och ärligt sätt. Att de misslyckades med det mesta är tyvärr inget jag tar på mig, att leverera fel saker, inte leverera alls, mtrl av undermålig kvalité och att lämna oss att lösa det de ställt till. Detta betecknar inte en god leverantör i mina ögon. Ja, jag är mycket besviken på A-hus, och kommer aldrig att rekommendera dem som leverantör.

Förhoppningsvis drabbas ingen av A-hus inkompetens på det sätt vi drabbats och bemötts.

Tjipp:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.