Hej. Vi har ett hus som är från början på 1900-talet... Och vi har en krypgrund som går under kanske 1/3del av huset, sen är det ett litet pannrum/källare.

Bör jag dränera detta? Vi har vanlig åkermark (jord) runt om huset, inga berg eller dylikt. Om jag ska dränera ska jag göra det runt hela huset?
Måste veta detta innan jag bygger altan osv.... Och jag vill inte lägga pengar på något som inte behövs i onödan!
 
Är det fuktigt i källaren?
Annars finns väl ingen anledning. Det är ju iofs billigare att dränera innan man bygger altan än efter, men om det inte är fuktigt och inte är boyta där nere så skulle jag inte göra någon dränering i onödan.
 
Magnus_A

Pannrummet + utrymmet under trappan är knappa 20 kvadrat MAX. Betongen flagar lite grann o så. Men så värst mkt fukt har vi inte..
 
Vad har Du i källaren? är det bara ett pannrum som används som just pannrum och Du inte vill göra nåt som kräver torr miljö i övriga delen är mitt råd att låta den vara som den är om Du inte har stora fuktproblem vilket det inte låter som.
Jag skulle inte dränera ett sånt hus alls tror jag, har den stått där i 100 år så är uppenbarligen inte fukten i grund och källare nåt större problem.
 
Hur snabbt rinner vattnet undan? Jag tror att sandjord kan fungera nästan lika bra som riktig dränering. Vi står själva i valet om vi skall strunta i allt vad dränering heter eftersom vi inte har några värre problem än flagnande (plast) färg i källaren.
 
Ingen lukt och ingen fukt = ingen dränering. Vi hade både ock, och vill göra ett extra badrum i källaren så vi dränerar just nu. Vi har också lagt tid och pengar på en altan och ångrar nu att vi inte gjorde det i rätt ordning. Gör en ordentlig fuktmätning så vet du hur du ska göra.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.