Det är så att jag har ett gammalt timmer hus, där syllen på iaf en av väggarna behöver bytas eller lagas ganska mkt, huset har brädpanel. Har försökt läsa på om hur man ska göra osv, men blir inte så mycket klokare.

Ett alternativ är att som jag pratat med en byggnaddsvårdsperson, att ta dit en timmerman, som får fixa det, eftersom det är för svårt att fixa själv om man inte har några kunskaper. Skulle kosta ca 1000:- metern sa han. Visst du blir det säkert helt rätt byggnadsvårdsmässigt, men onekligen jädrigt dyrt.

Men man måste ju kunna laga det själv enklare, som kanske inte är helt 100% byggnadsvård, men blir ett fullgott resultat. Kan man byta delar av stocken, en bit i taget, och sen sätta ihop det med stockarna ovanför med rejäla spikbläck, dra ihop det med rejäla franska skruvar. Så tar man en bit i taget kanske? Vore perfekt med en bra beskrivning att läsa.
 
Skulle verkligen rekommendera att ni betalade för rätt utfört jobb istället för att trixa ihop det med felaktiga lagningar.. Detta är ett ganska svårt jobb som kräver erfarenhet för att hålla i längden.. Tänk på att husets tyngd står på syllen..
 
har kollat runt lite, verkar inte allt för omöjligt att byta syllen på ett riktigt sätt själv. Så tänker nog göra det. Finns det någon bra literatur man bör undersöka för att lära sig lite mer?

Var kan man hitta färdigsågade stockar i rätt dimmensioner, eller måste man beställa de från en såg? Vad kan en stock kosta per meter?
 
De flesta böcker tar upp det, det är inte så svårt. Jag kan rek.
- Från stock till stuga
- Flyttning av gamla hus
 
från stock till stuga, hade jag precis tänkt att beställa, men ska kanske slänga med flyttning av gamla hus också.
De böcker jag hittills har läst, har mest sagt att laga stockar osv är för svårt och det ska man ha en timmerman till. Tex stora boken om byggnadsvård.
 
Octavianus skrev:
Men man måste ju kunna laga det själv enklare, som kanske inte är helt 100% byggnadsvård, men blir ett fullgott resultat. Kan man byta delar av stocken, en bit i taget, och sen sätta ihop det med stockarna ovanför med rejäla spikbläck, dra ihop det med rejäla franska skruvar. Så tar man en bit i taget kanske? Vore perfekt med en bra beskrivning att läsa.
Kika i "VI RUSTADE ETT TORP", Författare: Arne LIND.
Lite oortodoxt byter man där syllen mot en regelkontruktion som sedan isoleras...
 
Stocken kan du hugga till själv från rundtimmer. Med en hyfsad yxa och genom att lägga några snitt med motorsåg är der inte så svårt att bila själv. Stocken behöver också anpassas så den passar exakt (såtet) annars kan huset stå och väga eller ha dåligt stöd bitvis.

Att byta syllen på ett större hus är ändå ett skapligt jobb. Själva lyftet är rätt känsligt. Finns det skorsten, el, röranslutningar eller liknande måste man ta hänsyn till dem. Brukar också rekommenderas att man tar ut fönstren. Tänker du på allt detta vet jag inte om 1000 kr per meter är så dyrt. Du kommer också behöva några rediga domkrafter som kostar en slant om du inte kan låna.

Om skadorna inte är så djupa kanske du kommer undan med en s.k. halvsulning även om det inte brukar rekommenderas för syllen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.