Hej ska dra in nytt inkommande vatten och dra om alla stamledningarna i källaren eftersom jag behöver mer takhöjd. Min fråga är om man kan ha slang ända fram till anslutningen på pannan eller om det finns regler som säger att det måste vara metall eller liknande. Hur skulle ni ha gjort om ni skulle göra om era stamledningar. Jags kulle vilja dra så mycket slang som möjligt men hur mycket är möjligt ?
 
vanligast är väl slang in i huset till kran/mätare och sen löser man det med rör? Har du pannan står direkt vid inkommande vatten eller hur menar du?
 
Nej den står i mitten av huset vid murstocken som finns där. Men jag tänkte att det var lättare att dra slang än rör dit, antingen i golv eller i tak eller på vägg. Vad är anledningen till att man oftast använder rör efter vattenmätaren ?
 
Häng upp lien på en PEM slang så får du snart veta svaret på frågan.
Blir det läckage så är det kanske inget försäkringsbolag som betalar ersättning.
 
Vad menar du med slang? Fram till bef anslutning av inkommande KV på pannan kan du dra PEX-rör om du vill. Rör av koppar eller tidigare järn var av tradition det vanligaste. I dag är det PEX i de allra flesta fall.
Naturligtvis kan du inte förlägga röret (PEX) så att det kommer för nära heta delar som t ex rökgaskanaler, men du lär ju ändå isolera röret (PEX), så det kommer ju att skyddas.
 
Ok så det skulle kunna gå med PEX ? det var det jag menade med slang
 
Krilleman
Klart det skulle kunna gå med PEX, men jag ser inte varför du ska blanda in den typen av rör som glad hem-pulare?! Använd du koppar som resten av alla 99,9% svenskar som har ett eget hus!

Enklare och billigare i alla aspekter, lätt att fixa med själv, inga specialverktyg, lätt att få tag i grejer när det går illa, alla firmor - små som stora - har det på lager!

Koppar!

"Varför gå över ån för att hämta vatten?!"
 
det är ju varken enklare eller billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.