Hej!

Vi planerar att installera en tvättmaskin i vårt badrum på övervåningen.
Det har stått en tvättmaskin där förut.
Vi undrar hur man ska göra för att installera vattnet på korrekt och bästa sätt.
Bifogar bilder på hur det ser ut. Vi har läst runt lite ang. Balofix o dyl. men blev osäkra då vi vet att det suttit en tvättmaskin där förut.

Tacksam för svar av någon kunnig.

Mvh

Mathias & Maja

tvätt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättmaskinen ska ställas i högra hörnet.

tvätt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kallvattenkälla: Under handfatet

tvätt3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kallvattenkälla: Under handfatet (zoomat)

tvätt4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kallvattenkälla: Bad/duschkranen

tvätt6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kallvattenkälla: Toaletten

tvätt5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strömkälla
 
Jag vet inte om jag riktigt fattar var tvättmaskinen var tänkt att stå. Är det i hörnet mellan badkar och toastol? I så fall verkar det väl smidigast att koppla in sig på röret till toastolen.

Rent elsäkerhetsmässigt är det tveksamt om det är OK med en tvättmaskin så nära badkaret. Jag ser inte riktigt var i badrummet som elanslutningen sitter. Den dosan är avsedd för fast anslutning. Om den sitter mer än 60 cm från badkarskanten och mer än 120cm från duschmunstycket så kan man ev. byta ut anslutningsdosan mot ett vanligt vägguttag. I så fall måste det även finnas en jordfelsbrytare. Som skyddar elen i badrummet och helst hela huset.
 
Hej ska tvättmaskin stå intill badkaret är det väl bäst att ta vatten från röret till toastolen sätt på en T-skarv drag rör till tvättmaskin och avsluta med en Tappkran med backventil, jag tror att du måste ha den säkerheten, tidigare var det lag på det.,finns det rör under badjkaret så kan du koppla på där så blir det så mycke synligt men du måste ha en Tappkran med backventil när du ansluter tvättmaskin och det är kallvatten man kopplat i sig på, om du inte köper en avancerad tvättmaskin för då kan man dra fram både varmt ock kallt tillsammans för att spara energi
 
Tack för svaren.

Jag misstänkte att jag blev tvungen att göra lite rörmokeri för att det ska funka.

Elanslutningen sitter i hörnet en meter upp ungefär (svårt att se på bilden kanske). När jag öppnar dosan är det en bred "sockerbit" med flera kablar i olika färger. Antar att det bara är att skala tvättmaskinens strömkabel och matcha färgerna i rätt hål och skruva åt och sätta på locket igen.

Är det nåt mer jag behöver tänka på?

Mvh

Mathias
 
hardin skrev:
Antar att det bara är att skala tvättmaskinens strömkabel och matcha färgerna i rätt hål och skruva åt och sätta på locket igen.

Mvh

Mathias
Jag vill inte låta ohövlig, men att "anta" saker i ett sådant här fall kan leda till att någon dör. Är du villig att ta den risken? En felkopplad elapparat i ett våtutrymme är som en osäkrad landmina. Den kan stå där i åratal och bara vänta.
Det finns INGA garantier för vilka färger som är använda till vilken funktion i den befintliga dosan, särskilt om installationen har ett antal år på nacken. Dessutom är detta ett jobb som bara får utföras av en behörig elektriker (fast installation). Så, om du inte vet exakt hur du ska mäta dig fram till vilken ledare som är vad i dosan, ta dit en elektriker.
 
Nej, OM det är en trefas matning till dosan så är det inte alls säkert att du bara kan matcha färger, du riskerar att elda upp maskinen.

Titta på hur många trådar det finns i dosan, är det fler än 3 så har du mer än en fas i dosan, i så fall så riskerar du att mata maskinen med 400V istället för 230V. Och då blir den förstörd.

Du måste också säkerställa att skyddjordsledaren i dosan verkligen är kopplad till skyddsjord i centralen. Iom att det är ett badrum så blir en ev. felkoppling livsfarlig.

Iofs så kan alla felkopplingar vara livsfarliga, men får du en stöt i vardagsrummet så ger det ofta "bara" en obehaglig upplevelse, och med lite otur dör man. Får du motsvarande stöt när du står blöt efter badet och tar i en strömförande tvättmaskin så är näst intill chanslös, man skall ha en himla tur om man överlever en sådan olycka.
 
S
Jag måste nog tyvärr också vara lite ohövlig, om du är osäker på hur vattnet ska kopplas in och "antar" att färgerna skall matchas, så avråder jag starkast att du installerar den själv. Det finns folk med 3-årig gymnasieutbildning med följande 4 års praktik som får utföra dessa arbeten.

En skyddsjord är för de flesta gul/grön, men den har varit både röd och vit tidigare så ålder på huset och elinstallationen är avgörande. Gör dig själv och dina ännu levande familjemedlemmar en tjänst, köp tjänsten och använd ROT-avdrag, då kostar det inte speciellt många kronor.

Själv har jag teoretisk el- teleteknisk utbildning men saknar praktiken, jag köpte tjänsten av elekrtikern..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.