Hej,

jag ska renovera en 30m2 gillestuga i källare och funderar på golvvärmelösning enligt nedan. Vettigt ?.

Huset är från 1970, platta på mark med källare, delvis dränerat (ej isolerat grunden utvändigt men blir nog så när dränering sker). Större delen av källaren har putsade väggar, inga fuktindikationer där. Dock viss lukt från gillestugans uppreglade golv ibland.
Idag har jag uppreglat(45x95) isolerat trägolv, ingjutna träreglar (suck..) etc. Det är ca 135mm från betongplattan till ovansida golv idag så utrymmet är lite begränsat. Kan höja golvnivån 10-15mm om det kniper. Inte sugen på att bila ur golvet...

Jag tänkte följande golvlösning:
Riva allt betongrent, få bort allt organiskt (längtar inte till ingjutna reglarna...), Fungicid-behandla med Boracol. Därefter nedifrån och upp:
Plast
Cellplast ca 70mm (kanske Graphite, 30% bättre isoleringsförmåga)
Gjuta betong 50mm med golvvärme (har bergvärme)
Foam + klickgolv 7-8mm

Jag vill ju inte skicka så mycket värme ned i plattan, men med 70mm Cellplast Graphite (motsvarar ca 100mm cellplast standard) kanske detta ändå är en rimlig lösning ?
Har någon erfarenhet av detta material ? Måste väl gå att lägga golvvärme direkt på detta ?
Alternativet är ju t ex Nivell, men blir det en bättre lösning ? (behåller nog radiatorerna då)

Väggarna tänkte jag nog stålregla ut, ev isolera med cellplast längst upp vid "taket". Sedan ev byggunitskiva (för att kunna fästa upp saker) och gips. Inte helt idealt med bygguniten förstås. Att bara putsa väggarna är väl det bästa, men det är mycket el, data, TV etc som ska dras också...

Tacksam för tips
 
Jag har samma funderingar och samma avstånd från befintligt golv till platta. Det bästa är väl att bila ut hela golvet, gräva ur och isolera med ex pordrän och cellplast och sen gjuta på ovanpå.
Boverket har en broschyr som visar ökad energianvändning om man har golvvärme och för lite isolering.
Dock visar det att 10cm cellplast är riktigt bra vid 20 grader inomhus. Mer isolering än så så planar effektiviteten ut rätt bra. Vidare tar man inte hänsyn till att värmepumpar blir effektivare med lägre framledning. I vårt fall behöver vi komplettera med fler radiatorer eller lägga golvvärme.


Betong, golvvärme och klinker känns ju mer som en riktig lösning än ventilerade golv som ska dra nytta av en fläkt som måste fungera. Vidare undrar man om det inte samlas mycket damm i dessa ventilerade golv.
 
Hej,
först en liten fundering om plastskiktet:
Att ha plast direkt på plattan och därefter cellplast har jag fått lite olika bud kring. Någon hävdar att det skulle kunna bli fuktbildning uppe på plasten, och därigenom risk för källarlukt, men kan detta verkligen stämma ?

Som du säger är att bila ut förstås det bästa, men projektet växer rätt mycket då. Jag hoppas kunna höja golvet 30mm och därigenom kunna få in 10cm cellplast. Med den låga framledningstemperaturen och det faktum att man är drygt 1,5m nere i backen gör ju att tempdiffen blir mindre än om man är uppe vid jordytan.
Vad gäller Cellplast Graphite har jag förstått att den 30% bättre isolerförmågan gäller från början, och att den aktiva "gasen" sedan diffunderar ut långsamt. Den kommer dock alltid vara bättre än Cellplast standard, men är ju förstås dyrare... Idealet är väl att man ska ha möjlighet att byta ut isoleringen efter x år, och det går ju inte i mitt fall.

Klinker är förstås jättebra, men känns lite för hårt med tanke på allt barnbus.
Det slutgiltiga beslutet kring åtgärd kan man nog inte ta förrän man brutit upp hela golvet. Att bila och bära ut är ju inte så kul, men rätt manligt... Men får jag in 10cm cellplast tror jag det får räcka.
 
Mandor: Problemet är ju om cellplasten blir fuktig, då sjunker dess isolerande förmåga ganska drastiskt.
Jag kikade lite på hemsidan för Cellplast graphite och såg att hållfasthetsklassningen är S70 för graphite.
För Golv rekommenderar de S200 istället. Hur de får ihop detta förstår jag inte. Eller är S70 högre än S200?

Jawen här på forumet anser att 5cm betong inte blir bra utan det bör vara betydligt tjockare. Flytspackel är inget alternativ heller eftersom det inte är självbärande.

Ett alternativ är ju eps cement annars. Men då isolerar det ännu sämre än vanlig cellplast.

Själv funderar jag på att lägga 10cm cellplast och 5 cm betong och sen enbart slipa betongen för att få lägsta golvnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.