Hittade en annons i aftonbladet med en spray man skulle spraya på-låta verka och sen skölja av på elementet bakom filtren på innomhusdelen. Låter mkt vanskligt tycker jag.
Ett företag häromkring erbjuder att rengöra pumpar för 900 kr.
Jag damsugar av innomhusdelen och tvättar filtren , ska man göra ngt mer och vad i så fall?
Tycker mig se att det är smutsigt i "värmelamellerna" bakom filtern och damsugaren tar det inte då det ser lite "matosflottigt" ut...
Hur gör Ni?
Dessutom, ska man serva pumpar och så fall hur ofta?
:S
 
A
Jag brukar ta tryckluften och försiktigt blåsa ren lamellerna någon gång om året. Jag har inte servat någon av mina pumpar på 6 år och den tidigare pumpen hade inte servats på 10 år, bra eller dåligt? - vet inte.
 
Milkshaken
det gäller samma sak för värmepumpar som för andra kompressorer,,, Skit kostar......
Det blir lite ökade el-kostnader när inte elementen i pumpen är rena... Kompressorn får jobba mera helt enkelt.
 
Du bör rengöra inomhusdelens filter kanske var 14:e dag under vinterhalvåret och en gång i månaden under resten av året. Detta beror lite på aggregatets placering och om du har husdjur eller ej. Tryckluft kan användas men man bör vara varsam då lamellerna lätt böjer sig om man har för högt tryck eller håller munstycket för nära. Det finns tryckluft på burk att köpa som funkar bra om man inte har tillgång till tryckluft. Ytterdelen är minst lika viktig att hålla koll på, damm och löv sätter igen kondensorn och försämrar kapaciteten.
Ytterdelen kan rengöras med kallt eller ljummet vatten och man bör spola åt motsatt håll som fläkten blåser. Värmepumpen bör vara avstängd och huvudströmmen bruten för säkerhets skull. Är kondensorn mycket skitig kan man blanda en sprayflaska med diskmedel och vatten och spruta på, låta verka några minuter och sedan spola av.
Konstigt nog har ingen tillverkare idag funderat på att sätta ett tvättbart filter även på ytterdelen vilket hade förenklat vid rengöring och förhindrat att kondensorn blir igensatt.
På firmor och kontorslokaler är det vanligt att luftkonditioneringarnas utedelar ser ut som en igensatt dammsugarpåse då ingen ägnar en tanke till underhåll.
 
Tack för svar! Tryckluft på burk låter ju otroligt bra :) Har nämligen ingen sådan "maskin"
Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.