hakaner skrev:
Jag kommer själv att ersätta plasten med en diffusionsöppen duk i de
partier av ytterväggen som kommer att tätskiktas.

-Alltså inga problem med otäta anslutning eller annat krångel, bara att
använda en annan folie istället för plast i dessa partier...
Är denna duk åldersbeständig?
Problemet med att ersätta diffspärren med tätskikt är, förutom problemet med att få tätt i anslutningen mellan tätskikt och omgivande diffspärr, att tätskiktet inte har samma åldersbeständighet som diffspärren. Generellt sett ska man aldrig ha dubbla tätskikt men allt hänger på hur noggrann plattsättaren är vi monteringen. När det handlar om fuktskador är de uteslutande pga felaktigt montage eller håltagningar. För att minska problemen vid ev. fel använder man ett icke organiskt skivmateriel. Den marginella fukt som ändå vandrar genom tätskiktet hamnar då i skivan som kan få en förhöjd fukthalt men tar sig iaf. inte vidare ut och kondenserar i stommen. Det kan låta märkligt men det handlar isf om marginella förhöjningar. Alltså inte den typ som uppstår vid läckage.
Förutsatt att allt utföres enl. anvisningar är jag av den bestämda uppfattningen att dubbla tätskikt i badrum mot yttervägg inte är ett problem.
Alltså:
Stomme
45 stomme
Diffspärr
Oorganisk skiva
Tätskikt (typ matta)
Ytbeklädnad
 
"duken" jag pratar om kan tex. vara Isover Vario, Paroc Rocktät klimatmembran el.dyl.
Alltså ålderbeständiga, testade och godkända material...
 
Ska jag vara ärlig så tror jag att båda dessa 2 lösningar kommer att fungera utmärkt. Allt hänger dock på att plattsättaren gör ett bra jobb med tätskiktet. Gör han inte det och man får ett läckage har man problem vilket lösning man än väljer.
Teoretiskt sett skulle man kunna få kondens ute i stommen när fuktig luft passerar den diff öppna duken men i praktiken tycker jag inte att det bör vara ett problem förutsatt att man har korrekt ventilation med undertryck och ett korrekt monterat våtrumsmembran. Men fukt kan i vissa fall vara riktigt lurigt så jag kan inte garantera något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.