Hej,

Jag har skrivit tidigare här på forumet om att uppgradera FTX ventilation till klimatsystem. Det har tagit lite tid men jag har nu fått lära mig att detta är fullt möjligt men för att klara maximalt effektbehov behöver luftflödet vara ca 3-4 ggr högre än normalflödet på 0,35 l/m2. Det är kylan som är dimensionerande. Jag har inte hittat så många bostadsventilationsaggregat som klarar detta men jag har nu hittat ett som heter REGO 900 från Komfovent med maxflöde ca 900 m3/h eller 250 l/s. För övrigt ett vettigt aggregat med låg elförbrukning (lågt SFP värde) och de funktioner man behöver.

Detta FTX aggregat kan för övrigt fås med VAV styrning. Detta innebär för den som inte är insatt att luftflödet regleras mot konstant tryck i kanalsystemet. D.v.s. om trycket sjunker så går luftflödet upp och vice versa. Till detta kan man koppla motorstyrda tilluftsdon, sk VAV styrda don som kan ändra spalthöjden och på så sätt släppa igenom mer eller mindre luft genom donet. FTX aggregatet känner av att lufttrycket förändras och anpassar det totala luftflödet. Detta är inte så vanligt idag men googlar man så hittar man många leverantörer med VAV don och det verkar inte alls vara så dyrt som man kan tro. Det går att styra luftflödet på olika sätt, t.ex. temperatur, koldioxidhalt eller närvaro.

Min fråga är nu vilka VAV don och rumsregulatorer man bör satsa på i ett sånt här system? Har någon erfarenhet av den här typen av reglering och kan säga något om dragighet och ljudnivå från donen? Eller något annat man bör känna till?

Mvh Sidan77
 
ojdå, 900 m3/h i en villa?, det lät mycket över vad man brukar ha,även om SFP-värdet är bra,så drar det ju mycket mer ström (alltså fläkteffekt) än ett lagom flöde
 
Swegon har också ett aggregat som ger ca 250l/s, de har även vav-spjäll.
Tror de flesta tillverkare har vav-spjäll. Fläktwoods, Lindab, Swegon osv.
Fast när du ska ha lite större luftflöden kommer du behöva don som har en låda och sen en tallrik som sprider luften. Kommer nog springa iväg lite i pris är jag rädd för.

Annars är systemet väldigt vanligt i offentliga lokaler. Typ skola, vård osv.

Men behöver du ha kyla i hela huset då. Räcker det inte med normalflöde i vanliga rum och sen bara sätta vav don i sovrum, så du kan forcera där när det behövs, tex vid temp gräns.
Kyla är ju inte billigt att driva, om man inte har något borrhål man kan utnyttja.
 
Re: Bosse Vent-Doktorn:

Det blir ca 3-4 ggr högre maxflöde än normalt men tanken är ju inte att köra detta hela tiden. Därav diskussion om VAV ;). Men visst kommer det dra lite mer ström än om man kör rek. flöde hela tiden. Det aggregat vi tittar på har SFP 1,2 vid nom flöde på 250 l/s, vilket således blir 300 W. I snitt kanske det blir ca 150 W kan jag tänka mig.

Re: Tjoa:

Vi skall ha bergvärme med frikyla kopplat till FTX systemet via vattenbatterier så det är ju inte fel att kunna utnyttja detta fullt ut. Det är ett nybygge vi talar om. Ett tillägg till historen är att vi planerar ha golvvärme nere men endast ventilation för värme och kyla uppe, inga radiatorer. Ditt förslag att inte köra VAV don överallt är kanske inte så dumt. Räcker ju egentligen att ha det på övervåningen. Det är ju trots allt där värmen samlas på sommaren i vilket fall.

Vad gäller pris så har jag bett Luft & Miljö om en offert, så får vi se vad det landar på när man räknar med allt. Så länge kvarstår frågan om vilka VAV don man bör satsa på? Har kikat på Lindabs grejer men finns som du nämner många fler leverantörer. Kanalpjäll finns ju också men det är ju viktigt att donen hänger med så att kastlängden inte förändras. Tror mer på modellen med motorstyrda vav-don.

Mvh Sidan77
 
Jag hade nog bara satt ett motordrivet spjäll med en ljuddämpare bakom. Sen kopplat spjället till en co2 eller tempgivare. Min & max flöde ställer du ju på spjället.
Sen brukar de flesta temp eller co2 givare ha någon form av 0-10v reglering som man kan använda. tex 0v vid 20grader och 10v vid 24. Då får du ju en form av enkel reglering.
VAV don i all ära, Men när skiten packar ihop är det billigare att bara byta en spjäll motor än att byta någon special motor i något don . Försök att hålla det enkelt, och lätt lagat
Rätt kastlängd känns väl inte våldsamt viktigt i ett sovrum i en villa.

Länkar ---> http://senseair.se/includes/products/asense_vav.php

http://www.belimo.se/produkter.asp?proProID=2793
 
Re: Tjoa

Ja det är ju frågan, behöver man motorstyrda don om man skall variera luftflödet mellan 0,35 - 1,35 l/m2? Ett alternativ är ju att istället för VAV styra fläktstyrkan efter behov. Detta är ju den allra enklaste lösningen, som iofs kan kombineras med några spjäll för zonindelning. Vilka tilluftsdon (ej motorstyrda) bör man då välja? Sitter just nu i ett hotellrum där de har väggdon uppe vid taket som de kör ett hiskeligt flöde på så att gardinerna fladdrar. Det är ju nackdelen med för lång kastlängd.
 
Tack Tjoa.

Dock inget svar på vilka icke motordrivna luftdon som klarar att man varierar luftflödet från 0,35 - 1,35 l/s/m2. Jag har inte hittat några datablad där det ser ut som detta går utan att man riskerar problem med ljud och kastlängd. Motorspjäll i kanalen hjälper ju inte för att lösa detta.

Jag har kollat runt lite och verkar inte finnas så många VAV don för villabruk. Vanligast är som du skriver att använda motorspjäll för zonindelning. Men Lindab har don som verkar intressanta och det finns en prislista att ladda ner från deras hemsida.

http://www.lindab.se/dokumenter/lindab-comfort-2010-08-se.pdf

Lite drygt 2000 kr inkl. moms för 125 mm Formo LCA tilluftsdon och tryckfördelningslåda. Rumsregulator finns inte med i prislista med enligt uppgift från en klimatentreprenad jag varit i kontakt med så är de inte så dyra. Bör kunna hamna under 3000 kr per rum + elinstallation.

Fördelen med att köra det även på nedre plan vore i så fall att man kan ställa in golvet för vad som känns behagligt för fötterna så finjusteras temperaturen med luften automatiskt. Och på sommaren får man ju då kyla även nere vilket inte funkar annars på grund av för lågt luftflöde.

Dessutom får man konstant kastlängd från alla don vilket minimerar risk för drag och kallras när man kör kyla. Även tryckfallet blir konstant vilket borgar för jämn och låg ljudnivå.
 
Redigerat:
Vet inte vad du menar med "icke motordrivna" skall du variera luftflödet krävs det någon form av motor/spjäll för att styra flödet.
Om du inte bara vill styra flödet på hela anläggningen via aggregatet.
Och som du märkt är VAV inget man normalt använder i bostäder utan alla produkter är anpassade för större anläggningar.
 
Det jag menar är att om man har ett vanligt tilluftsdon med manuellt inställd spalthöjd och varierar luftflödet med kanalspjäll eller genom att höja luftflödet centralt så kan man få problem eftersom luftdonen inte anpassar sig till det nya flödet.

Kan det vara så att VAV kan vara mer intressant för bostadshus nu med ny och billigare teknik än vad det varit tidigare? T.ex. nya EC motorerna som kommit relativt nyligen som sänker driftkostnaden rejält för sådana här system. Elpriserna stiger dessutom. Kanske har byggbranschen svårt att hänga med?
 
Sidan77,

Väldigt intressant att se dina planer. Har själv funderat i dessa banor - dvs att istället för fläktkonvektorer installera ett kraftfullare FTX-aggregat. För egen del har jag funderat i banorna att ta ett Östberg Heru 180 istället för 90 och då förhoppningsvis få en god sänkning av inomhustemperaturen på sommaren.

Får jag fråga hur du tänkt göra med kylan - sätter du ett kylbatteri på uteluften (dvs innan luften kommer till aggregatet) eller sätter du kylbatteriet på tilluften (dvs mellan aggregatet och tilluftsdonen)? Vilket kylbatteri kommer du använda?

Frågan är dock hur ineffektivt det större aggregatet är övrig tid på året för min del. Det har jag inte någon uppfattning om ännu (blir det tusenlappar i ökad energiförbrukning pga "feldimensioneringen" eller hundralappar med dagens elpris?).
 
Hej Jaso,

Kul att höra att du har liknande funderingar. Jag var också inne på Heru 180S men efter samtal med ett antal askkunniga så verkar luftflödet (ca 150 l/s) vara i minsta laget för att få tillräcklig kyla. Hittade ett annat aggregat som verkar riktigt bra, kolla in Komfovent REGO 900 EC C3, ger nom 250 l/s. Fina med detta aggregat är också det mycket låga SFP värdet på 1,2 vid nominellt flöde, d.v.s. 300 W förbrukning vid nom flöde. Detta flöde behövs ju dock bara vid max och min temperaturer ute och därav mina funderingar kring VAV styrning (behovsstyrt luftflöde som kan regleras mot t.ex. temperatur). Går man ner i luftflöde så sjunker SFP värdet ytterligare. Det blir alltid lägre driftkostnad om man jämför ett överdimensionerat aggregat med normal dimension och samma luftflöde, samtidigt får man ju bättre kapacitet med ett större aggregat. Att det blir så här beror på lägre flödeshastighet genom aggregatet vilket ger både lägre tryckfall och högre verkningsgrad i värmeväxlaren. Därför är det också bra att välja ett aggregat med väl tilltagna kanalanslutningar, 250 mm minst. Se t.ex. SystemAir som har 200 mm och betydligt sämre SFP. Se också till att luftkanalerna är väl dimensionerade, luftflödet skall helst inte överstiga 3 m/s någonstans i systemet. Framförallt viktigt att hålla koll på att luftdonen är rätt dimensionerade. Frånluftsdonen är ofta underdimensionerade vilket leder till höga ljudnivåer.

Kylvattenbatteri skall sättas efter aggregatet på tilluften, jag kikar på VEAB CWK 250-2,5-3. Obs, för att det skall funka med kyla bör luftflödet dimensioneras för åtminstone 3-4 ggr rek. luftflöde (d.v.s. ca 0,35 * 4 = 1,4 l/s). Också viktigt med kondensisolering av tilluftskanaler om man kör kyla.

Var först inne på Bergvärme men det verkar som att hålen värms upp för snabbt och att man då tappar kyleffekt. Dessutom är det ju en väldigt dyr installation. Jag har nu börjat titta på ett splittaggregat istället, se t.ex. Nibe Split (luft/vatten vämepump). För att se lite mer hur du kan göra med vattenbatterierna så kan du kika på principscheman i produktbladen för värmepumparna. Ett vattenbatteri kan ersätta en fläktkonvektor. Antingen kör man det direkt på värmesystemet och reglerar effekten via värmepumpen eller så kan man lägga till en shunt som regleras av FTX aggregatet. Det går att köra både värme och kyla i samma vattenbatteri och då skall man tänka på att välja ett kylvattenbatteri och att batteriet ansluts till avlopp för kondensvatten. Inte helt självklart om det är bäst med ett batteri eller om man skall ha separata istället, beror på värmepumpens uppbyggnad och vilken extrautrustning som ev. krävs i respektive fall.
 
Det enda tilluftsdon jag kan komma mig till minnes som är gjort för varierande luftflöde men med bibehållen kastlängd är Acticons Flipper.
Sedan har Linidinvent en del tilluftsdon för variabeltflöde.
 
Japp, har kollat in Lindinvent men dom leverar endast i undantagsfall till privatpersoner. De har två olika don, ett aktivt don med inbyggd regulator och ett passivt som nog funkar ungefär som flipper. Flipper skulle ju vara bra om man skall köra kanalspjäll med zonindelning. Men om det bara handlar om 10 - 15 000 extra för att få individuell reglering av varje tilluftsdon så är det ju inte så mycket att tveka över.
 
Tror vi lägger ner det här med VAV. Boverkets regler ger inte utrymme för att installera extra kyla i villahushåll, man får förbruka max 55 kWh per m2 och år och det räcker bara till uppvärmning. Aktiv kyla är med andra ord uteslutet. Det enda som finns att tillgå är frikyla från bergvärme men enligt fackfolket räcker den bara till att kyla ett par rum.

Har därför tänkt om lite. Det är ingen mening att dimensionera för kyla. Däremot lutar det åt att vi dimensionerar för luftburen värme uppe och golvvärme nere för att slippa radiatorer. Det blir då totalt dubbla luftomsättningen mot rek. för vårt hus, vilket man klarar med Heru 180S eller liknande. Till detta Bergvärme eftersom vi vill förse även garage med värme från samma pump och då är detta enda alternativet som klarar Boverkets regler. Kommer nog inte kunna låta bli att kylvattenbatteri kopplat till brinen också. Det blir i så fall ingen stor extra investering och när kylan begränsas till övervåningen så kan den väl göra någon nytta i alla fall.

Hur som helst så lönar det sig inte med VAV och det blir nog tillräckligt jämn temperatur i huset ändå. Det är nog mest om man kör aktiv kyla om man behöver detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.