Ja visst, enligt Nix beräkning tar det 17-40 år att betala tillbaka investeringen, lite beroende på hur man gör. För vem vill inte ha öppningsbara fönster i en villa? Precis som Nix bör man göra när man väljer hur mycket isolering osv. man skall lägga på huset, anpassa efter lokalklimat och värmekostnaden (som varierar med uppvärmningsmetoden).
Har man inte obegränsa med kulor, och vem har det kanske det är bättre att bya ut den gamla oljepannan än fullt fungerande fönster först? Man bör i alla fall räkna på det  :)
Bygger man nytt tycker även jag att man skall satsa på effektiva fönster och mycket takisolering i första hand, sen kommer plattan och sist väggarna, enligt min mening i alla fall ;D
 
betula slår huvudet på isoleringsspiken.
Det är precis den ordningen man skall prioritera.

Och för att inte bli missförstådd:
Det är oerhört många faktorer som spelar in och dessa har jag inte tagit hänsyn till.
Mitt resonemang är därför ett rent teoretiskt sådant och duger inte till annat än en grov indikation.
För i ett hus har man som bekant bårde fönster och väggar...
Dessutom påverkar tryckskillnader, ventilationssystem m.m.

Ett bevis för detta är ju att det är bättre att isolera taket, eftersom värmen stiger. Detta är bevisat.
Med mina antaganden är det exakt lika bra att isolera väggarna som att isoler taket, eftersom jag inte tar hänsyn till detta fysikaliska faktum.
Men att ta hänsyn till detta i handberäkningar är ett drygt jobb.
Det finns datasimuleringsprogram till sånt...
Men jag har inget...

Och vill ni spara pengar?
Släck lampor, stäng av stand-byapparater etc.
Det kan ge flera hundralappar per år.

Men vi bygger ju inte hus för att spara pengar.
Utan för att vi tydligen hade för mycket från början. :)
 
Hej!
Jag skulle bara starta en diskusion till liv och det blev faktisk givande. Man kan ju inte räkna ut det så noga själv men Nix klarade att visa åt villket håll det pekar. Växande energipriser lockar ju till omvärdering av tjockleken på isoleringen. Det var annat när elen låg på 50öre/kWh i relation till merkostnaden. Dom två saker hänger ju tätt ihop! Med tanke på framtida försäljning av ett hus blir det en klart värdehöjande faktor i större grad än en röstfritt kyl som kanske går inte att byta till likadan om 15 år. Ett fråga: "hur tjock isolering..." bör vara mycket viktig för nybyggarna.
gaia
 
Vill bara tillägga:
Om man har sprutisolering i taket är det inga problem att om 10-20 år lägga på ytterliggare 10 cm exvis, dvs en förändring man enkelt kan göra i framtiden..
Allt är inte för evigt. :D
 
Det låter ju bra med att tokisolera, ju mer destå bättre. Men tyvärr så är inte isoleringes tjocklek/energibesparandet ett lineärt förhållande. Så det finns en vettig maxgräns för hur mycket som är lämpligt att isolera.

 
Kan du ge några mått? Vägg, tak i ett trähus vid 0,90kr/kWh?
gaia
 
Hej

Jag har 170 mm + 45 på utsidan sen har jag lagt krutet på bättre fönster och 260mm isolering i taket istället. Jag har där isolerat med lösull. (Lösulls sprutning)
 
Vi landade på 195+95 i väggar och 195+195+45 i tak.

mvh
David
 
Jag trodde att det finns en standard =vettig maxgräns men alla lägger på olika tjocklekar. Det verkar att Linus isolerar i södra och David i norra Sverige.
Ha det varmt :)
gaia
 
Såhär i efterhand kanske det var lite att ta i. Det tar upp viktiga boytekvadratmetrar samtidigt som värdeökningen uteblir. Nästa hus blir nog inte lika välisolerat.

mvh
David
 
Mm, jag tror att David definitivt tagit i för mycket . 195mm räcker utmärkt bra i Stockholm.
Vi har 400 mm i taket, 145mm i väggen (plus 100mm timmer) och 250 mm i trossbotten.
 
Jag tror David har gjort ett klokt val.
När man tittar på vad dom rekomenderar idag som maximalt lönsamma tjockleken på isoleringen, så är den baserad på dagens energipris.
Med all sannorlikhet så kommer energipriset att öka.
Dagens isoleringstandard kommer inte att förbli optimal.

Om man ser tillbaka 100 år då var standarden 10 cm spån i väggarna,eller 6 tum timmer.

På sextiotalet då mitt hus byggdes ut var 12 cm mineralull ansett som mycket bra.

Nu när jag skall bygga en övervåning på nämda utbyggnad så har jag valt 45+195+45 i väggarna,
jag räknar med att bo kvar i huset i 30-40 år och jag tror inte att jag kommer att ångra att isoleringen blev lite mer än "standard"

/Johan Skelleftå
 
Jag har fått uppgifter från vår kommuns Enerigkonsult att 240 i ytterväggar är max för hur mycket som lönar sig att isolera i väggarna. Detta är i södra sverige.
 
(Nix skrev) Räknar man om lite, med 140000 gradtimmar och att man sänker från 3 till 1,8 så blir det 3500 kWh (knappt).
Det ger oss 20-25 år.
Även jag gillar små räkneövningsr. Fann att antalet gradtimmar nära Göteborg är 80000. Siffran är räknad på de månader då jag kör ut värme till elementen, dvs stor del av okt tom stor del av april Men det måttet tar inte hänsyn hur mycket det bläser.
 
Här kommer ytterligare lite mer siffror:

Tak: 500
Vägg övre plan: 40+170+45
Sutteräng plan: Leca Isoblock 350 (150 isolering)
Under bottenplatta:200

Det är åt sig själv man bygger... 8) 8) 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.