Vad gör man med ytterväggen där ett våtutrymme skall byggas? Måste man ta bort diffusionsspärren här för att undvika dubbla tätskikt? Eller kan man lägga in en luftspalt till exempel?
 
Det jag har hört och tänker göra själv när det är dags är att ta bort plasten i ytterväggen. Själv tänker jag försöka få plasten så den lägger sig 2-3 cm in bakom skivorna i badrummet så det blir ett lite "överlapp" mellan tättskiktet och plasten.

Men dubbla tättskikt är inte att rekomendera, och en luftspalt som inte är ventilerad gör ingen nytta.
 
Tack för svaret! Ja det verkar vara en vettig lösning. Kanske skulle man fästa diffspärren mot badrummets innerväggar. Eftersom badrummet i sig är tätt så känns det som att diffspärren blir mer sammanhängande så. Vad hade du tänkt använda för typ av tätskikt i badrummet förresten?
 
Man bör kunna ersätta plasten mot diffusionsöppen väv
på ytterväggarna i badrummet...
Då får man inga problem med dubbla tätskikt, eller några
problem i övergången mellan badrum-vanligt rum
(plastfolie /ej plastfolie på ytterväggen)

Och man riskerar då inte att få otätheter där inneluften kan
smita ut in i ytterväggen och orsaka skador.
 
Även jag har fått rekommendationen att ta bort diffusionsspärren på ytterväggen vid anläggning av tätskikt. För att bygga tätskiktet har jag använt Cascos Wetstop matta och våtrumsskiva Hydropanel (http://www.hydropanel.se/). Denna skiva kan jag varmt rekommendera då den är mycket bra att bearbeta. Jag kapade den med diamantskiva i Festool TS55 och skenstyrningen gjorde att det blev precision ala finsnickeri.
 
Jag läste lite vidare på "Läs innan du frågar..." högst upp på badrumstråden och där stod följande:

"...Bland annat därför kom en skärpning av branschreglerna, som dels innebär att skivmaterialet måste vara fuktokänsligt när det sitter mellan tätskikt och diffusionsspärr, och dels innebär en skärpning av kraven på tätskiktets täthet (ånggenomgångsmotstånd). Allt organiskt material måste sitta bakom plasten, inifrån sett."

Som jag förstår det så är det alltså ok att ha kvar en intakt diffspärr om man använder en oorganisk (eller fuktokänslig skiva) skiva.

OBS! Dock är det inlägg som jag refererar till inlaggt 2007 och i samma inlägg så referas även till nya braschregler som börjar gälla 2008...

"Vanlig kartonggips har i många år använts som underlag i badrum, men de nya branschreglerna tillåter inte kartonggips bakom keramik i våtrum från 1/7 2008, vare sig..."

Hur tolkar man detta då? Har det kommit nya regler som innebär något nytt runt dubbla diffspärrar?
 
jag har satt plast i ytterväggarna sedan en 45:a för att dra el och vatten, min fråga är om det räcker att dra lite snitt i plasten för att undvika dubbla tätskikt, lite svårt att ta bort plasten när man sprutat
isolering
 
ett tillägg, om de inre diffspärren är gjord som den ska så e väl den tätare än byggplast ditsatt av hantverkare då de inte vet vad byggfolie tejp är
 
Fredrik B01 skrev:
...om de inre diffspärren är gjord som den ska så e väl den tätare än byggplast ditsatt av hantverkare då de inte vet vad byggfolie tejp är
Snacka om fördomar!

Nu har jag sett hur mina snickare mycket noggrannt tejpat skarvar och annat i diffspärren.

Och ja!
De tog bort diffspärren innan våtrumsväggarna gjordes färdiga med isolering, gips och plastmatta.

Och Fredrik: Det är marginellt mer arbete att skära bort plasten än att "snitta" den.

//KoW
 
Kan hålla med om att jag kanske var lite fördomsfull, jag var bara lite trött på att trockla in tejpen under glesen i taket där mina hanverkare inte hade tejpat annars var jag nöjd med mina hantverkare. Ytterväggarna i mitt blivande badrum har jag själv plastat så där kan jag inte skylla ifrån mig på hantverkarna och ja jag kommer att skära bort all plast
 
Enligt dagens branschregler så finns inget som säger att man SKA ta bort plasten.
Dagens tätskikt är mycket tätare än dom som var tidigare, då dom inte var ångtäta och vattenånga kunde bli instängd mellan tätskikt och plast.
Folietätskikt är tätare än en glasruta ( enligt en försäljare :) )
 
Kan informera om hur detta skall utföras efter mycket noggranna efterforskningar. Diffspärren skall vara kvar under dessa
förutsättningar:
1/ Den skall placeras direkt utanför våtrummsskivan. Alltså inte mellan huvudstommen och den invändiga 45 stommen som i övriga huset.
2/ En oorganisk skiva skall användas. Typ humiboard alt aquapanel etc.
3/ Fuktgenomsläppligheten måste vara högre i diffspärren än i badrummets tätskiktsmatta så att den fukt som vandrar igenom tätskicktet vandrar lättare genom diffspärren. Kanske låter märkligt men inget material är 100% tätt.
 
Precis Himneck, kravet på tätskiktet (täheten) är minst 1miljon [s/m]
men en vanlig diffusionsspärr ("byggplast") ligger mellan 3-4 miljoner [s/m]
-Detta innebär att de flesta tätskikt släpper igenom mer fukt än en vanlig byggplast.

=> Alltså skall byggplasten bort! (med de flesta sorters tätskikt)


Edit: De flesta rollade tätskikt låg ifrån början på 0,1-0,5 miljoner [s/m],
men de har ryckt upp sig över 1 miljon efter det att kraven skärptes,
det finns en stor variation i täthet. Biltema vågar inte ange täthet
någonstans i deras material utan endast att det är godkänt medan
Mataki Rubbox (matta) ligger på 23 miljoner [s/m].
-Men smakar det så kostar det...
 
Redigerat:
Ja det har du rätt i. Jag skulle ha utvecklat det ytterligare med att informera om att det ställer väldigt höga krav på tätskiktsmembranet, vilket många leverantörer inte kan leva upp till.
Sen är ju den yttersta frågeställningen:
Funkar det verkligen så i praktiken? Enl. flera s.k. fuktexperter så är det korrekt att behålla diffspärren då ovanstående villkor uppfylls men i praktiken är det ju nästan alltid andra faktorer som också spelar in.

Om vi istället utgår från ditt resonemang och skippar diffspärren vid våtrum mot yttervägg; hur får man då övergången mellan diffspärr och våtrumsmembran att bli helt difftät? Speciellt upp vid taket där plattsättarna sällan sätter tätskikt hela vägen upp till taket. Det är dessutom extra viktigt om man har ett ftx-vent aggregat vilket ställer höga krav på att huset är helt tätt.
 
Jag kommer själv att ersätta plasten med en diffusionsöppen duk i de
partier av ytterväggen som kommer att tätskiktas.

-Alltså inga problem med otäta anslutning eller annat krångel, bara att
använda en annan folie istället för plast i dessa partier...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.