;D
 
Explorer skrev:
Får man bra service av säljaren ska man snarare ge dricks än att pruta. Tyvärr är största nackdelen med detta forum att det befolkas av en massa snåla människor.

Jag tycker att det är jättebra att det finns människor som du som vill betala överpriser! För då blir det ännu mer prututrymme för oss andra!!!
 
OLHA skrev:
Om Du visste hur mycket konstiga pryttlar man kommit över genom att förhandla på dess mest otroliga ställen!  ;D

Det är ju KANONKUL att förhandla!
Precis, det är ju faktiskt KUL att förhandla! Både köpare och säljare skall ju efteråt känns sig nöjda och har gjort en bra affär, det är det bästa receptet för ett gott framtida samarbete. Om en av parterna känner sig förfördelad, kommer det att leda till missnöje med ALLT som rör detta och varandra. Inklusive dåliga rekommendationer och sånt trist.

Även i mataffären går det att förhandla, fast på ett annat sätt. Att på ett trevligt sätt berätta att man är missnöjd med en vara leder till att handlaren får reda på vad du inte tycker om, och han får dessutom chans att dels kompensera dig, och dels behålla dig som kund. Bägge blir nöjda! :)

Det är DINA pengar och DU bestämmer vad du vill betala. Passar det inte får man vara beredd att gå någon annan stans.

Lycka till!
 
ante100 skrev:
Köpt NY BIL  ska det vara i inlägget över. Att säljarna då brukar bjuda på extra utrustning.
Hur gick det i Torsdags Benny?
Ja, nu har ju inte jag köpt ngt hus innan, så jag visste väl inte riktigt hur det hela gick till. Men eftersom vi har detaljerna kvar så har vi inte ngn slutsumma ännu. Kanske vi kan få låna ut huset till visningshus för det finns just nu inte ngt sådant i hela sverige uppsatt till visning. Då kan man ju få lite prylar, eller pryttlar som ngn sa här, på köpet. Men jag återkommer gärna om det är så att det är ngn som är intresserad.
Ångrarlite att jag startade tråden. Det gillas ju tydligen inte av alla att man prutar, eller förhandlar.
Må gott alla o bygg på.

//benny
 
Benny044 skrev:
Ångrarlite att jag startade tråden. Det gillas ju tydligen inte av alla att man prutar, eller förhandlar.
Må gott alla o bygg på.

//benny
Alla har rätt att tycka annorlunda, låt dig itne tryckas ner av dem som tycker annorlunda. Klart du skall pruta om du tycker det känns bra, de som tycker det känns bättre att ge dricks istället skall naturligtvis göra så. Vi som vill pruta gör det! :D
 
Klart man ska pruta Benny! :D De räknar med att man kommer göra det, men frågar Du inte så erbjuder de sig knappast...

 
Tack vänner, ska tänka på dessa orden när vi väl sitter där inför slutuppgörelsen... ;D

Fast förbaskat vilken tid allt ska ta :-/
Man vill ju ha huset färdigt innan man skrivit på.... ;D ;D

//Benny
 
Tappa inte modet Benny.
Kom igen bara!!!!!!!!!
Tycker det var kanon att du tog upp den har tråden.
Lycka till
 
En massa intelligenta inlägg må jag säga. Självklart skall alla begära offerter/priser på arbeten som skall utföras. Att kalla detta för snålhet är häpnadsväckande. I slutändan är det dock två parter som skall vara nöjda med affären detta är nog det viktigaste.
Tyvärr finns det för lite konkurrens i byggbranchen därav de höga priserna.
 
Man kan kanske säga att begära offerter från flera banker är att pruta oxå. Isf så har jag en annan fundering/fråga. Vi har skrivit på kontrakt för ett husföretag, men inte skrivit på ngt byggkreditiv. Vi vet att vi får låna på banken, pga att vi varit där flera ggr och samtalat o s v ....
Är det då möjligt, eller kanske rent av bra, att gå till andra banker iaf, trots att vi i stort sett fått lånelöfte på vår bank? Hur stor är sannolikheten att få bättre bud hos ngn annan? Hur fräck kan man vara? Jag har svårt för att ta tag i sådant här och därför undrar jag nu här.

//Benny
 
Hur gick det med kontraktet Benny?
Lyckades du pruta till dej något???
 
Vi har hittills bara skrivit kntrakt så till vida att vi ska bygga med myresjöhus. Sen vad det gäller detaljer och priser så har vi inte gjort ngt ännu. Just nu skuggas allt vad husbygge heter av att komunen kanske inte vill att vi bygger där vi har köpt tomt, p g a att det ligger för nära en bondgård. Att det sen är sambons föräldrar tar dom tydligen ingen hänsyn till, ej heller att det redan är en avstyckad tomt som varit bebyggd innan. Dock revs huset där i slutet på 80-talet.
Återkommer när det rör på sig.

//Benny
 
När det gäller Myresjöhus, så kontrollera hur el, larm, data, telefoni installeras.

Myresjöhus drar INTE rör i väggarna och har Du mkt kabeldragning som skall göras, då får rören inte plats i deras lösning.

Kostade mig oerhört mkt samt att Myresjöhus fick gå ner 50 tkr. OBS! Framgår INTE av deras leveransdeklaration.
 
OLHA skrev:
När det gäller Myresjöhus, så kontrollera hur el, larm, data, telefoni installeras.

Myresjöhus drar INTE rör i väggarna och har Du mkt kabeldragning som skall göras, då får rören inte plats i deras lösning.

Kostade mig oerhört mkt samt att Myresjöhus fick gå ner 50 tkr. OBS! Framgår INTE av deras leveransdeklaration.
Hur menar du nu? Att om jag själv ska dra egna kablar efteråt? Har ju i min enfald trott att jag inte ska behöva göra ngt efteråt då vi bygger på totalentreprenad. Men förklara gärna närmre hur du menar.

//Benny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.