Hej,

Jag har upptäckt att vi har fukt i källaren, kommer från betongplattan. Det är inte jättemycket, men tillräckligt för att jag ska plocka bort riskkonstuktionen med trä mot betong som finns där idag, för att göra rätt.
Jag hade tänkt blottlägga betongen, och lägga på följande kombo

Platonmatta
Cellplast S100, som jag fräser ur spår för golvvärmeslang med en överhandsfräs
Golvvärmeslang läggs i skårorna.
Golvgips
Matta.

Lite frågor
* Skulle detta fungera?
* Skulle det finnas någon vinst i att lägga tex plast eller någon matta under platonmattan? Eller ska den vara direkt mot betongen?
* Betongen är ganska ojämn idag, behöver jag jämna till den? Kan jag använda betong då?
* Går det att ventilera under en platonmatta, eller är det för lite mellanrum mellan betong - matta?
* Blir golvgips för klent? Är det inte lätt att göra skador i det, när det ligger under en matta?

Mvh

Stefan
 
En ojämn betongplatta är väl enklast att avjämna med flytspackel, det skulle jag ha gjort.
Jag la platonmatta med frigolit med färdiga spår i, vattenburen golvvärme med spridningsplåtar och laminatgolv på det, fungerar bra så det borde väl funka med golvgips och matta också men jag tror att det är lättare att sprida värmen med laminatgolv än med gips+matta.

Platonmattan är tänkt att ventilera upp fukt via socklarna men jag tror jag läst nånstans att funktionen inte är 100%-ig men jag är ingen expert på det området.
Vi hade ingen fukt alls i våran platta när vi mätte.
 
  • Gilla
Joakim84
  • Laddar…
Jan-Å skrev:
En ojämn betongplatta är väl enklast att avjämna med flytspackel, det skulle jag ha gjort.
Jag la platonmatta med frigolit med färdiga spår i, vattenburen golvvärme med spridningsplåtar och laminatgolv på det, fungerar bra så det borde väl funka med golvgips och matta också men jag tror att det är lättare att sprida värmen med laminatgolv än med gips+matta.

Platonmattan är tänkt att ventilera upp fukt via socklarna men jag tror jag läst nånstans att funktionen inte är 100%-ig men jag är ingen expert på det området.
Vi hade ingen fukt alls i våran platta när vi mätte.
Tack för svaret!
Ok då är jag inte helt ute och cyklar.

Flytspackel är det som gäller alltså, innan jag lägger på detta gör jag rent betongen gissar jag på.

Sedan så behöver jag bygga upp väggarna först (som också är borta) och golvet sist, annars får jag svårt med de ventilerade socklarna.

Är det någon som vet om det finns en mekanisk ventilationslösning för platonmatta? Det är ju så lite luft mellan betong och matta, får inte in någon fläkt direkt.
 
Pappinklädd golvgips kan mögla den också. Men det kanske fungerar om man har cellplast med golvvärme under.
 
nimhed skrev:
Pappinklädd golvgips kan mögla den också. Men det kanske fungerar om man har cellplast med golvvärme under.
ja, har funderat på det också. Kom fram till att gips borde klara det bättre än golvspån? Eller är golvspån att föredra?
 
Nja, platonmattan ventilerar inte så himla bra på egen hand har jag läst nånstans men eftersom vår platta var torr nöjde vi oss med det systemet.
Finns andra som har mer aktiv ventilering som tex Nivell system, jag har ingen egen erfarenhet av detta men det finns gamla trådar om det och alternativa system på forumet.

Innan flytspackling finns en primer som man penslar/rollar på för att öka vidhäftningen.

I en källare är förmodligen gips bättre än spån, jag la som sagt laminatgolv direkt på frigoliten, annars är väl klinker direkt på betongen/flytspacklet det bästa om det är fuktvandringar i plattan.
Personligen föredrar jag med golvvärme även om det finns risk för fuktproblem då också OM man stänger av värmen helt under sommarhalvåret.
 
Milkshaken
Jag tycker du ska kolla på nivellsystem http://www.nivellsystem.se/sv/
Lite krångligare att lägga än detta Giha...: http://www.hisab.se/website1/sd_page/9/1/index.php?

Bägge golven kostar en slant... (Runt 5-700:- /kvm) men dom är värda varenda peng....
I Giha så har du tex frigolitunder skivan..... Då behövs ingen extra golvvärme.....
Bägge golven går att utrusta med ett ventilationkanalsystem som vädrar ut att fukt och lukt.... Det lägges med fördel ventilerad sockel, (Som du själv sa du skulle ha)
 
Milkshaken
jag skickar med lite bilder på Gihagolvet jag la för ett tag sen..... ska ta ett kort när det är helt färdigt..... :)
 
Jan-Å skrev:
Personligen föredrar jag med golvvärme även om det finns risk för fuktproblem då också OM man stänger av värmen helt under sommarhalvåret.
Jag håller med. I vår källare är det vattenburen golvvärme och klinker (gjort av tidigare ägare) ovanpå en i stort sett osisolerad platta och det blir mycket riktigt omvänd fuktvandring och ganska rått klimat när vi har värmen avstängd under sommarhalvåret. Men det är ändå bättre än om vi hade haft iskallt i källaren hela vintern (vi har både dusch och tvättstuga där).
 
När jag gjorde om mitt källargolv som var duktigt ojämnt, skruvade jag fast järnvinklar i golvet och träreglar i nivå. isolerade mellan reglarna och använd perforerad betongplyfa (nästan gratis) ovanpå. Överst en heltäckningsmatta avsedd för balkong (ventilerad och inget organiskt) Resultatet blev ett golv som andas, mjukt och varmt att gå på. Inget trä mot betongen, billigt! visserligen utan golvvärme då.
 
Hej, håller också på med min källare och jag har lagt plattonmatta och cellplast på det. tycker att jag hör ett knäppande ljud när jag går på cellplasten nu.
Är det någon som vet om det ordnar till sig efter att jag lagt på foamen och parketen?
 
Finns det förresten speciell cellplast som man har till golv för att det inte ska knirka och knarra?
 
Jan-Å skrev:
En ojämn betongplatta är väl enklast att avjämna med flytspackel, det skulle jag ha gjort.
Följdfråga. Varför flytspackel? Är det för vidhäftningen eller? Blir ju väldigt mycket dyrare än att jämna av med betong (4-5ggr så dyrt).
Går det inte att använda betong istället?
 
stew skrev:
Följdfråga. Varför flytspackel? Är det för vidhäftningen eller? Blir ju väldigt mycket dyrare än att jämna av med betong (4-5ggr så dyrt).
Går det inte att använda betong istället?
Betong kanske spricker om man gjuter tunt lager?
 
fulingbusen skrev:
Betong kanske spricker om man gjuter tunt lager?
Låter rimmligt! Någon som kan säga säkert att det är anledningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.