Ska göra mig en träpall liknande en sån pigan hade förr när hon mjölkade korna.
Min fundering gäller de 4 benen som ska luta lite snett utåt neråt mot hörnen av pallen. Hur borrar man lättast hålen lagom snett?
Jag har tillgång till en bra pelarborr. Funderar på nån jigg att lägga brädan på, kan man lösa det så?
 
Rätt som du säger med jigg. Testa med ett ben utanpå pallen vilken vinkel du vill ha. Ta vinkeln med smygvinkel och gör några kilar med just den vinkeln du fick ut av smygvinkeln som du sätter fast i pelarborrens bord. Sedan är det bara till att snurra på sittdelen och borra. Se bara till att allt sitter fast när du ska borra.
 
B
tre ben. den ska gärna vinglig och vara liten att sitta på
då får du en mjölkpall
 
Kanske skulle tillägga att pallens sits ska vara rektangulär. Och jag ska göra denna som en demonstrationspall till eleverna jag undervisar i träslöjd. Så ev. jigg ska helst kunna användas till olika storlekar på barnens pallar.. Nu fick ni mer att bita i.. Tacksam för input..
 
B
inte göra standard där eleverna får rita sjålv och såga själv?
 
amazonsport skrev:
Hur borrar man lättast hålen lagom snett?
Jag tycker det är lättast att använda en borrsväng och syfta mot en smygvinkel eller två.
/B
 
amazonsport skrev:
Kanske skulle tillägga att pallens sits ska vara rektangulär. Och jag ska göra denna som en demonstrationspall till eleverna jag undervisar i träslöjd. Så ev. jigg ska helst kunna användas till olika storlekar på barnens pallar.. Nu fick ni mer att bita i.. Tacksam för input..
Tycker Bonans väg är lättast. Prova ut en vinkel, överför vinkeln till en träbit som blir jigg. Eftersom du tydligen skall ha en fyrkantig pall bör vinkeln bli symmetrisk, så såga till två träbitar. Sätt träbitarna på pelarborren och justera bordet tills en borr följer dem båda. Sedan sätt pallens hörn symmetriskt mot bitarnas placering vid utrpovningen (lättast faktiskt med två brädor fastspända på bordet som bestämmer både pallens hörns placering och vinkel mot bordet). Borra, rotera pall, borra, ...

--- Mats ---
 
nikasp
Får vi se resultatet!? Nu har det gått 8 år!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.