Hej forumet!

Jag tror jag har fått vitmögel i pannrummet. Det är i alla fall nån slags vitt luddigt som går att peta bort på väggen, antar att det kallas vitmögel. Det finns mest/bara i det hörn som är längst från pannan och som är ett ytterhörn på huset. Huset är tillbyggt för drygt 40 år sen med denna del som innehåller källare med pannrum och ett mindre rum med trappa till bottenvåningen. Den gamla delen av huset har torpargrund. Hörnet med möglet har varit rätt så fullt med prylar, dessutom har det legat en gammal plastmatta löst utlagt på golvet i det hörnet. Nu är hörnet rensat från grejer och ventilen är fullt öppen. Förr har jag haft ventilen stängd när jag inte eldat i förhoppning att spara lite energi då pannan värmts med elpatron...

Möglet verkar fortsätta bakom den gamla oanvända oljetanken, så steg ett är väl att göra sig av med den för att se hur det ser ut bakom.

Hela rummet är av betong, sånär som på små detaljer som karmen kring dörr och fönster. Dessutom har väggarna ett tunnt lager sot efter att tidigare ägare lyckats fixa nån slags oljedimmaexplosion eller liknande för många år sen. Kan det påverka möglet?

Vad ska jag göra åt det?
Räcker det att tvätta bort vad som går att få bort med vanlig städning?

Behöver man egentligen över huvud taget göra något åt möglig betong?
Finns det nån slags "mögeltvätt"?

Jag har inte tänkt att inreda rummet på något sätt, däremot var planen egentligen att trava ved i det här hörnet, men den planen fick jag stoppa när jag fick syn på möglet.

Det luktar inte mögel alls. Jag är halvkänslig mot dålig luft (t.ex. har jag pollenallergi och har kännt att jag mått dåligt då jag jobbat i utrymmen med andra typer av mögel/fuktproblem) men har inte känt nåt problem här. Å andra sidan är man ju inte så mycket i pannrummet, och det jag mest känner där är om det ryker in när jag eldar i pannan...
 
Du kan nog vara lugn. Det är med all sannolikhet saltutfällning som kommer ur väggen. Men är du verkligen orolig bör du ta dit en xpert som kan titta på det innan du hittar på massa åtgärder.
 
Vilken fukthalt och temperatur i källaren? Några bilder?
 
W
Håller med cerderbusch, det e med största sannolikhet saltutfällningar. Jag har det på massor av ställen. Ta luddet och lägg i vatten, löses det upp = saltutfällning löses det inte upp = något annant.
 
Jag tycker oxå att det låter som saltutfällning. Även vi har det på flera ställen i källaren. När vi insåg att det var salt och inte mögel så har vi bara borstat bort det.
 
Tack för svaren!

Jag inser att det är riktigt dumt att jag inte har några bilder att visa, jag ska fixa det nästa gång jag är i stugan.
Där "luddet" är som värst så sticker det ut mer än en centimeter, nedanför "luddsamlingen" så ser väggen och golvet sunkigt ut.

Jag har inte mätt fuktigheten med fuktmätare men det är tillräckligt torrt för att man ska kunna ta in en sunkig trä-hurts som stått i halvfuktigt förråd och då torkar den såpass att lådorna slutar att sitta fast. Med andra ord så är det nog klart mindre fukt än utomhus.

Temperaturen varierar, jag skulle tro att det är mellan 10 och 25 grader (10 när elpatronen på pannan står på 15 grader mest som frysskydd, 20-25 när jag eldat ved en hel del).
Fram till för cirka 10 år sen så värmdes huset i första hand med oljebrännare, varpå pannan då strålade ut rätt mycket värme och det borde varit torrare och varmare då.
 
Jag har också varit lite orolig för 'det vita'. Jag tror som de övriga att det är salt/kalk utfällning från vatten. Lite häftigt att det kan bli så tjockt, cm. Men det är väl väldigt luftigt. Det är nog så att det går lite extra mycket vatten genom väggen där det blir så där. Jag har det på några ställen på golvet. Det 'går' även igenom färg. Det blir så där även om källaren är väldigt torr. Det är i princip alltid en långsam fuktvandring genom golv och väggar i en källare.

Undik att ställa täta saker på golvet, typ plast lådor (kan bli vattenpöl under om den står länge). Undvik även saker mot väggarna. För då får fukten lite svårare att dunsta bort.
 
Nu har jag äntligen fixat några bilder.

En bild visar hur det värst drabbade hörnet såg ut när jag röjt bort alla prylar men inte städat.

En bild visar hur det vita har gett nån slags avlagringar på en kartong som stått invid väggen.

Jag städade bort så gott det gick, och passade på att vädra ordentligt när jag städade. Sen stälde jag dit lastpall och travade ved vid utrymmet. (Ja, den bilden hade jag inte behövt slänga med, men det blev ovanligt prydligt för att vara gjort av mig så jag kunde inte mostå att visa den bilde också ;) )
Lastpallen borde göra att luften kan cirkulera en del för att hålla bort fukt.

När jag höll på här så kände jag nog ingen direkt reaktion på mögel eller liknande. Jag har flera år tidigare städat mögelskadat bråte (mest trä/tygsaker) i ett uthus (av betong/tegel/"block") och då kände jag hur jag bara kunde hantera de mögliga grejerna korta stunder, så hade det varit samma typ av mögel så borde jag nog kännt att kroppen protesterat, men det gjorde den alltså inte.

Jag hoppas på det bästa, jag har inte märkt att nåt kommit tillbaka, fast jag har ärligt talat inte letat så noga heller.
 
  • pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tannoy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske lite olyckligt att du magasinerar organisk material i hörnan med tydlig fuktvandring. Nu ligger där ett matförråd för mögel som kan växa på veden när fukthalten blir gynnsamt. Hoppas du eldar upp veden innan du får besvär med lukten. Korttidsförvaring brukar gå bra :).
gaia
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Ja det är garanterat ingen mögel iallafall. Mer som alla är inne på utfällningar på väggen och är inget ovanligt alls.
 
G gaia skrev:
kanske lite olyckligt att du magasinerar organisk material i hörnan med tydlig fuktvandring. Nu ligger där ett matförråd för mögel som kan växa på veden när fukthalten blir gynnsamt. Hoppas du eldar upp veden innan du får besvär med lukten. Korttidsförvaring brukar gå bra :).
gaia
Är det inte risk för angrepp av hussvamp om man travar ved mot fuktig betongvägg...?

/M
 
M mgranbom skrev:
Är det inte risk för angrepp av hussvamp om man travar ved mot fuktig betongvägg...?

/M
vad ska den hussvampen angripa då? Veden?
 
Nu har ni dragit igång en 7 år gammal tråd igen.
 
Ja titta....hur gick det till? Jag svarade bara på en tråd som dök upp under nya inlägg...
 
  • Haha
quilding
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.