Hej jag har precis skrivit kontrakt med försäljning av mitt hus och ett till kontrakt för köp av nytt hus!
Köparen av mitt hus anlitade Anticimex och den besiktningen har varit och dom felen ska jag ta upp.
(jag ska besikta huset jag köper i morgon med samma Anticimex kontrollant) .
Fukt nederkant vägg vid dush

Anticimex hävdar att det kan finnas fukt vid den högra stolpen nere. Hans mätare gav bara utslag exakt vid början av en kakelplatta och neråt. Men bara på stolpen, på golvet var det ingen. Väggen till höger men från utsidan togs listen bort en bit av gipsskivan sågades ut och kontrollanten stack in någon aparat med 2 nålar. Den visade 3 medan gränsen går på 17 (vet ej enhetern). Så frågan är är det fukt eller metall i stolpen? Hur kan jag ta reda på det? På andra sidan i köket är frysen.. kanske jag kan ta bort den och mäta? ... hmm var hittar jag en mätare med två nålar..

Jag bifogar en dålig bild och en bättre Youtube...
http://www.youtube.com/watch?v=R_gCMH-W-XM
 
  • mdetect.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag glömde nämna att det även fans bom... eller vad det kallas när dom knackar på kaklet och det låter som om inget är under... Det var så i själva duschen men även utanför i stora delar av badrummet.
 
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
vad säger du, sågade dom ut en del av en gipsskiva i ditt badrum!?

Hur gammalt är badrummet?
 
Hej Hempularen, nej dom sågade inte i badrummet utan i hallen.

Nedre delen av hallens vänstra vägg tog dom bort golv-listen så att man kunde se gipsskivan där tapeterna slutar.

Där sågade Anticimex Kontrollanten ett litet fyrkantigt hål som inte syns när man lägger tillbaka listen.
På andra sidan samma vägg är min dush-del av badrum :)

Hela huset och badrummet byggdes 1999..
 
Mätare med två nålar funkar inte. En sådan används för att mäta fuktkvot i blottlagt trä. Du har ju träet inkaklat. Du behöver en Tramex av något slag, kostnad från 6.000:- och uppåt.
 
sandstenen skrev:
Jag glömde nämna att det även fans bom... eller vad det kallas när dom knackar på kaklet och det låter som om inget är under... Det var så i själva duschen men även utanför i stora delar av badrummet.
Bom under kakel/klinkers i badrum är ett väldigt OBRA tecken på att saker står rätt till. Är det ett uppgjutet golv utan skivor/trä med bom på plattor är det ofta tecken på rörelser/sättningar. Är det spånskiva eller trä under brukar det vara tecken för fukt. Är fogarna hela eller börjar de spricka?

Givetvis kan det ha varit bom redan från början med en kass plattsättare osv men då är det felbygge
 
Hej Myrstack det var nybygge med uppgjutet golv och inga sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.