Ja det vet jag men det färdigblandade kitt jag brukar köpa från tremco har tidigare alltid haft en bra konsistens. Dock inte denna gågnen. Därför spekulerade jag i om TS problem kunde bero på att kittet varti annorlunda på något sätt, Kanske har de ändrat tillverkningen även på det kitt TS använt liksom jag upplever skillnad på det jag använder. Eller har jag bara fått tag i ett måndagsexemplar.
 
Mansion of Westminster skrev:
:)Det var värst - kanske finns olika kvalitet på kitt?
Lyckades hitta ett foto varjefall, dessa är Ekstrands med aluminiumutsida.
De där bågarna är ganska nya och avståndet är rätt långt bort, skulle man gå närmare skulle det nog uppenbara sig att det inte var träbågar. Färgen kommer att flagna även på aluminiumbågar (ja, linoljefärg kritar ju, men poängen är densamma), precis som den gör på aluminiumtak.

Känns lite konstigt också att föra in ett helt främmande material i en så vital och synlig del av byggnaden. Här lär det finnas väldigt många olika synpunkter... Sen ser det ut som att glasen är floatglas vilket också gör intrycket modernt. Fönsterbågar i trä av bra kvalitet håller väldigt länge, vi håller på att renovera våra 140 år gamla bågar nu, och den skada som finns beror huvudsakligen på plastfärgen som målades på för 40 år sen.

Skulle vara roligt att höra lite hur ni tänker kring aluminium i fönstren.
 
Vi har ett hus från början av 1900-talet och är nu i faggorna att byta fönster. Vi skulle absolut inte sätta dit aluminiumfönster. Det hade känts helt fel. Dessutom hade vi inte fått lov att göra det. Här måste det sättas på träfönster. Så vill man göra det bör man kolla om man ens får lov att göra det. Beroende på var man bor naturligtvis.
 
M
Mr Handyman skrev:
De där bågarna är ganska nya och avståndet är rätt långt bort, skulle man gå närmare skulle det nog uppenbara sig att det inte var träbågar. Färgen kommer att flagna även på aluminiumbågar (ja, linoljefärg kritar ju, men poängen är densamma), precis som den gör på aluminiumtak.

Känns lite konstigt också att föra in ett helt främmande material i en så vital och synlig del av byggnaden. Här lär det finnas väldigt många olika synpunkter... Sen ser det ut som att glasen är floatglas vilket också gör intrycket modernt. Fönsterbågar i trä av bra kvalitet håller väldigt länge, vi håller på att renovera våra 140 år gamla bågar nu, och den skada som finns beror huvudsakligen på plastfärgen som målades på för 40 år sen.

Skulle vara roligt att höra lite hur ni tänker kring aluminium i fönstren.
Håller med dig. Inte aluminium för mig i alla fall.
Däremot skulle jag aldrig använda linoljekitt då det förr eller senare spricker och släpper från glaset. Dagens virke klarar sig inte allt för lång tid med sprucket kitt... Olja i all ära men den varar inte för evigt under kittet heller.

http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/fogmassor/fonsterkitt/4976.html
 
Redigerat av moderator:
Majk666 skrev:
Håller med dig. Inte aluminium för mig i alla fall.
Däremot skulle jag aldrig använda linoljekitt då det förr eller senare spricker och släpper från glaset. Dagens virke klarar sig inte allt för lång tid med sprucket kitt... Olja i all ära men den varar inte för evigt under kittet heller.

Nä, satsa på träfönster med modernt fönsterkitt som man kan måla över med linoljefärg. Denna fogmassa har 5 års garanti utan att man ens behöver måla över den... Jag tror att den håller betydligt längre än så dock.
Kan hålla med dig helt här, Detta kittet funkar fint men man får dock inte glömma att fönsterbågen kommer sluta visa för dig när den har problem. T.ex. massor av fukt i bågen så släpper linoljekittet, då ser man det snabbt att något är fel. LA Seal kommer inte släppa så är man inte uppmärksam så kan det bli rejäl röta bakom färgen innan upptäckt.
Men jag har själv kört med sånt här kitt nu i mitt nya badrum där jag återanvänt fönster från 1800 talets slut med gamla handblåsta glas, pga av att det ibland bildas massor av kondens som fuktar ner träet. Skulle kunnat bli problem med traditionellt linoljekitt.
 
Majk666 skrev:
Linoljekittet kan släppa utan att det knappt märks, räcker med några fuktiga dagar och sedan uttorkande sol på det. Rörelsen i träet begränsas dock väldigt mycket beroende på underhåll av färg osv. Kan inte trät ta in fukt kan det heller inte svälla eller krympa.

Vattenavrinning är A & O när det kommer till utomhusprodukter. Fungerar det bra blir det ytterst sällan problem över huvud taget. Rent sunt förnuft.
Nja, linoljekittet KAN kanske släppa om man har extrem otur, men det låter mer felaktigt utfört arbete. Rörelsen i träet får man ändå med årstidsväxlingarna, fast det går ganska långsamt. Och sen är väl inte linoljefärg diffusionstät, så fukthalten kommer vara i ständig förändring.

Jo det är A och O med vattenavrinning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.