Blocket består av 100 mm leca, 300 mm polyuretanskum, och 100 mm leca.
Rent instinktivt blir jag ytterst skeptiskt till att belasta en sådan vägg, men jag utgår ifrån att blocket i fråga är godkänt. Sandwich-väggar av betong, som är betydligt hållfastare har en bärande del som är minst 120 mm, och skalet minst 70 mm.
Det kan nog bli en och annan spricka i putsen.
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/vaggar/isoblock_projektering.pdf
 
Redigerat:
Böjd att hålla med dig Isolde!
Men det går ju att projektera så att man lyfter av lasten från väggarna.
 
Jag är ingen byggingenjör men tyckte också att det var tveksamt om det skulle kunna muras "bara rakt av"...

Det står att blocket är framtagen i samarbete med Skanska. Det skulle vara intressant att se ett hus som de har byggt med Isoblock Rex.... Nån som känner till ett sånt hus??
 
vad är de som gör er tveksamma till en konstruktion med dessa? vad gör det att det är 10+30+10 istället för att det är exempelvis 10+10+10 som finns i de tidigare blocken med 30cm bredd? det har väl funkat?
 
F
Enligt dokumentationen 3Mpa tryckhållf. jämfört med "dom vanliga" Isoleca som har 5MPa. Det funkar säkert utmärkt.
 
Jag räknade lite på hur mycket massa (m) blocket skulle tåla (vertikalt) och fick det till otroliga 36 ton.
Kan det stämma? Låter inte rimligt....

Jag räknade så här:

P=F/A => F=P*A=3000000*0,12 (murblocks area utan isolering)=360000 N

m=360000/9,81=36697 kg Alltså lite över 36 ton

Skulle man räkna med blockets area MED isoliring så får man massan till 90 ton...
 
Har varit i kontakt med tillverkaren. Inga problem.
Bara att mura och belasta!
 
Har du frågat vad det skulle kosta att mura per kvm??

Sen undrar jag också hur stabilt det blir i horisontell riktning.
Kan man armera på nåt sätt så att det blir stadigare??
 
IsoMan skrev:
Jag räknade lite på hur mycket massa (m) blocket skulle tåla (vertikalt) och fick det till otroliga 36 ton.
Kan det stämma?
Nej, det stämmer inte. Den angivna tryckhållfastheten är naturligtvis karakteristisk Fk. Det finns koefficienter som man ska multiplicera med beroende på utförandeklass, säkerhetsklass, osv, för att få dimensionerande tryck Fd.
3 Mpa blir lätt mindre än hälften. Naturligtvis räcker gott och väl om man inte får till galna punktlaster i stommen, men problemet med två tunna skivor är snarare sättet de förbinds på. Man får helt andra slankhetstal med 2 x 100 mm väggar, jämfört med en 200 mm vägg.
På sidan 11 i http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/vaggar/isoblock_projektering.pdf anger Maxit hur brand påverkar Isoblock. Jag gissar att den smältande cellplasten kraftigt påskyndar stommens kollaps.
 
Ingen vill ge mig ett pris för Rex blocken utan att jag lämnar in ritningen på huset...
 
Priset jag fick: 1770:-/m2 (8st block)
 
IsoMan skrev:
Jag är ingen byggingenjör men tyckte också att det var tveksamt om det skulle kunna muras "bara rakt av"...

Det står att blocket är framtagen i samarbete med Skanska. Det skulle vara intressant att se ett hus som de har byggt med Isoblock Rex.... Nån som känner till ett sånt hus??
Jag frågade på Hem och Villamässan i Malmö (en utställare som visade upp blocken, kommer ej ihåg vem) om de har byggt något hus. Det var på gång då (mars)
 
IsoMan skrev:
Priset jag fick: 1770:-/m2 (8st block)
Som hittat! ;)
 
Undrar hur det går med dessa block. Har det byggts hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.