Jag har några varianter av larm/kameror som skickar sms och mms till specade nummer när rörelser upptäcks.
En Nokia obs. kamera (tillverkas inte längre tyvärr) skickar sms och mms.
En GSM kamera som jag köpt via Villaägarna (Trygga hem) skickar också sms och mms.
Två st Axis kameror via bredbandsrouter som skickar sms och filmar (kräver ljus)
Nokian och GSM-kameran kör jag via kontantkort.

Jag är i stort sett nöjd med funktionerna men Nokian har även den finessen att den kan larma om temperaturen över- eller understiger definierade nivåer. Synd att tillverkningen upphört.
 
Vi använder ett Ondico 9030 (kostar 1500 kr) för att övervaka ett hus som vi inte är i så ofta. Utöver att hålla koll på temperaturen /strömavbrott så kan man koppla in sensorer, t.ex. IR-däckare eller magnetkontakter eller varför inte en trampmatta. Går ett larm så får man SMS om vad som hänt.

Man kan ställa larm för låg eller hög temperatur, strömavbrott (om man köper till backup batteriet för 175 kr). Sedan kan man slå på ett relä med 220v uttag till t.ex. ett element via SMS, bra om man vill dra på värmen.

Ett billigt IR-larm från Jula med fjärrkontroll som jag kan larma av från fönstret väcker lite obehag hos en eventuell inbrottstjyv utan hörselkåpor.

Bryter sig någon in så får du ju veta det och kan åtgärda eventuella öppna dörrar eller krossade fönster.
 
- Fixa en bom (om det går) så det blir en lång väg mellan bil och stuga
- Larmsirener inomhus (med batteribackup) som gör det omöjligt att vistas inomhus när larmet ljuder
 
Man kan inte göra så mkt åt stugor som ligge ensligt. Vill de in så tar de sig in.
Vi har i massa år lämnat stugorna på landet olåsta, just med motiveringen att inget av intresse finns att stjäla. tjock-tv, gammal stereo osv.
Men det har inte hindrat tjuvar från att bryta upp fönster... ja, på olåst hus...
 
Tack allihop!
Det lär bli en bom nere vid vägen, sms-larm och något oljud! Sedan funderar jag också över att låsa ytterdörrar med en bastant tvärslå, men är lite osäker, de kanske bara krossar fönster i stället (även om det är jobbigt för dem att gå in och ut genom fönster så lär de ha tillräckligt med tid för det). Någon som har tips på var man kan köpa en tvärslå i metall med kåpa över hänglåsdelen? På nätet eller i Stockholm/Mälardalsregionen?

Hubbe2, deprimerande att de bryter upp fönster trots olåst dörr!
 
Fixelix skrev:
Tack allihop!
Det lär bli en bom nere vid vägen, sms-larm och något oljud! Sedan funderar jag också över att låsa ytterdörrar med en bastant tvärslå, men är lite osäker, de kanske bara krossar fönster i stället (även om det är jobbigt för dem att gå in och ut genom fönster så lär de ha tillräckligt med tid för det). Någon som har tips på var man kan köpa en tvärslå i metall med kåpa över hänglåsdelen? På nätet eller i Stockholm/Mälardalsregionen?

Hubbe2, deprimerande att de bryter upp fönster trots olåst dörr!
Jag tror det finns två rimliga vägar att gå:
1. Mer lås, tvärslå och galler eller fönsterluckor och kanske bom till området - dvs gör det så svårt att det blir för "jobbigt". Finns förstås en risk att man indikerar att här finns ngt att ta, men det är såpass många stugor/områden som gör så för att man är trött på inbrott bara att det troligen inte är ngn fara med det...
2. Öppna allting och visa att det inte finns ngt av värde. Skulle dom gå in och bryta upp dörren så får man ta smällen att laga låset bara - och hoppas på att det inte blir vattenskador osv

/K
 
Står detta tips i motsättning till "grannsamverkan"?
 
haha...det var helt rätt!
Själv har jag skaffat några billiga bilar som jag har ståendes på tomten, flyttar om dom ibland då jag är dit.
Har inte haft några påhälsningar då förmodligen tjuvarna tror jag är där.
 
Helt ärligt så tror jag att man kan komma långt med nya uppdaterade Sercuritas Direct-klistermärken ... Däremot så har nog larmklistermärken emd ett par år på nacken motsatt effekt...

Annars så tycker jag att fallgropar med spett och spetsiga pinnar av olika slak är en strålande idé! ;)
 
Vi har samma problem med ett torp. Allt av värde hade redan stulits trodde vi så vi lämnade dörren olåst, men vi tänkte inte på att det fanns en kakelugn. Den knackade dom ner naturligtvis och packade ner i lådor fast som tur var så såg vi lådorna innan dom hämtade dom så de blev nog snopna när det var borta ;)

Jag hittade ett ''larm'' som hade varit kul att installera speciellt när vårat torp kallas för ''spökhuset'' av många närboende. Det är en högtalare med förprogrammerat ljud av skrattande barn man kan koppla till magnetlås mm. det skulle iallafall skrämma skiten ur mig om jag skulle höra det när jag kliver innanför dörren :p

nej men ta hand om lite buskar osv på tomten, ploga fram till dörren på vintern så att det ser ut som att det inte står helt öde är väll det jag ska försöka göra. efter att jag fällt några träd, trimmat gräset och gjort många besök har det varit relativt lungt endast en dörr som blivit uppbruten och ett fönster som krossats under våren.
 
Redigerat:
Floffi skrev:
Helt ärligt så tror jag att man kan komma långt med nya uppdaterade Sercuritas Direct-klistermärken ... Däremot så har nog larmklistermärken emd ett par år på nacken motsatt effekt...

Annars så tycker jag att fallgropar med spett och spetsiga pinnar av olika slak är en strålande idé! ;)
Jag är skeptisk.
Buset lär nog veta att väktarbolagen oftast tar rätt lång tid på sig, inte får ingripa (utan bara ringa polisen som tar ytterligare x minuter - timmar på sig) utan mest är där för att kontrollera och reparera tillfälligt så man inte får efterskador...
Möjligen kan man få dom att välja grannhuset som inte har larm...

Hund tror jag på - eller "hundlarm" - även om tjuven är påtänd lär han nog fundera ngn gång extra om en schäfer börjar skälla grovt när han närmar sig huset :)
Komplettera med några lamptimers en skål med vatten ute på altanen och några hundleksaker i trädgården samt en varning för hunden dekal så . .. :)

/K
 
Vilken enormt sorglig historia. Så får man absolut inte göra.

Att skada någon som stjäl är inte bara moraliskt fel och utan väldigt farligt! Att du sedan sitter här och skriver om händelsen, dessutom som ett tips, borde ge dig livstids bann från byggahus.se. Faktum är att det är ett hemskt sätt att förödmjuka någon på.

Fy fan....


/Christian
 
Redigerat av moderator:
det låter som att du bor på en plats som lockar mer till tjuvar än vanligt - ensligt vill säga

madeira alt teneriffa minns inte så noga låter man bilarna vara olåsta och inte innehålla något av värde - enligt uthyrningsföretag är det den enda vägen att gå för är det låst tror tjuvar det finns värde i bilen

för egen del tänker jag inte ha några trådlösa system, inget larmsystem kopplat till larmcentral då jag är dödstrött på dem redan som det är av annan anledning för min mans bransch men hade jag haft riktigt dyra ägodelar i stugan så kanske det varit ett måste

under 30 års tid med fritidshus har 2 stölder skett och ärligt talat var det inte mycket till katastrof även om de där smörknivarna och sängen men sängstomme samt mattor souvenierer från afrika var lite tråkiga att mista och tjuvarna var troligen från ett behandlingshem i närheten och med öppen dörr är det möjligt att de vistats där än mer för fester..

ett billigt sätt är att spika el skruva fast fönstren om ni har hederliga gamla träreglar till fönster som är lätt ordnat var vinter ihop med ev fönsterluckor samt sätta klisterlappar att ni har larm och bevakning på ytterdörren/arna..samt hund som bevakar vid entrén...men intimiteten hade jag aldrig offrat för den förstår åtminstone för mig den tiden jag är där och njuter och skulle inte vilja ha ett fritidsliv där grannen ser allt du gör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.