Fotogen lampa?? :)
 
Om det blir lite ojämt när man knackat är det ju bara att ta fram "Dremeln" och slipa till kanterna så det blir snyggt !!!
 
Du kör väl med plåtkulo eller knoppledning också?
 
elmont skrev:
I tvåhundraåriga byggnader är väl kulodosor helt otidsenliga oavsett vilket matr. dom är utförda av
Man kan kanske anse att det är tidsenligt att dra el som är i den stil som användes då trakten fick el, ungefär...
 
Eller så tycker man om det som är gammalt, själv tycker jag bättre om det som är nytt. Gammalt skräp kastar jag.
 
På sått och vis skulle en infälld installation inkräkta mindre på karaktären i dessa gamla hus än en utanpåliggande kuloinstallation med porslinsdosor...
 
elmont skrev:
Eller så tycker man om det som är gammalt, själv tycker jag bättre om det som är nytt. Gammalt skräp kastar jag.
Skulle du komma på idén att kasta :@sådana där fina gjutna kopplings/säkringslådor från 40-60 taletd^_^b finns det många, inklusive mig, som vill ha dem....:cool:
 
PST skrev:
Skulle du komma på idén att kasta :@sådana där fina gjutna kopplings/säkringslådor från 40-60 taletd^_^b finns det många, inklusive mig, som vill ha dem....:cool:
Vad ska man ha såna till? Lägga på hög, sätta på en hylla, använda?

//Patrik
 
De gamla gjutna jättelådorna, med två handtag, som det satt elmätare i blir utmärkta whiskyskåp
 
För rätt pris kan du få köpa allt gammalt "skrot" jag har, för jag kastar hellre än ger bort.
Och jag har några som med glädje skulle skänka alla gamla centraler från 30 - 50 om någon betalar dom nya och bytet av centraler och lådor.
 
Appropå allt och ingenting, när började centraler med separata jord- och nollskena dyka upp?

//Patrik
 
Jag gissar lite nu men mitten på 50 talet kanske
 
elmont skrev:
För rätt pris kan du få köpa allt gammalt "skrot" jag har, för jag kastar hellre än ger bort.
Och jag har några som med glädje skulle skänka alla gamla centraler från 30 - 50 om någon betalar dom nya och bytet av centraler och lådor.
Prova annars sälja på Blocket, det brukar funka....

Har själv en hel del div "skrot" på landet, som jag gärna säljer, men jag ger hellre bort än att jag kastar det, hatar kapitalförstöring...lagrar det hellre...

Men det känns förstås bäst om man får en liten peng för det.. Flera ton lantbruksskrot som jag nog sparar tills skrotpriserna når upp till 2007-nivån, då fick man 2:-/kg inkl hämtning...Även en hel del "antikskrot" dvs handsmidda saker från gamla jordbruksprylar...Åtskilliga kg kopparskrot, kanske dags nu när priset gått upp... ( plus spinnrockar, vävstolar, sånt där värdelöst allmogejox)
 
www.manufactum.de har ju annars en del nyproduktion i porslin som passar när man vill ha ett lite mer retroutseende och inte står ut med plasten i renova (urk!). Köper själv till mitt 60-talsprojekt från manufactum men gillar duroplast mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.