gafsan skrev:
Detta hus skulle inte vinna på att höjas, tvärtom, charmen kommer att få sig en törn. Om du tycker om huset så satsa på invändig renovering och laga bara det som är trasigt på exteriören. Ett mycket vackert hus måste jag få säga. Vårda det väl.
För att kunna gå måste man ha ett antal centimeter fritt över huvudet, annars slår man i hjässan hela tiden. Inte roligt. 2 meter är lågt, jag skulle inte klara att gå normalt där inne. Tänk dessutom på att dörröppningarna då är ännu lägre.

Men, icke förty: TS måste kolla att att fönsterna inte hamnar onaturligt högt över golvet vid den tänkta takhöjden.

Vi ska prova en liknande sak för att öka takhöjden sommaren. Tanken var att sätta in en ny syll plus ett extra varv i timmerstugan. En expert som tittade på det hade också ett annat alternativ. Marken runt om lutar mot huset och vi måste ändå göra om grunden. Mura upp med leca under och höj på det sättet upp huset. Skotta ur material ur krypgrunden för att slippa problem och låt det nya golvbjälklaget ligga kvar på originalhöjden, det vill säga mellan lecablocken. Fusk så det ryker om det, men folk kommer inte att märka det ändå. Speciellt inte om vi skottar upp material runt om så att marken lutar bort från huset. Fasaden blir oförändrad.
 
Redigerat:
tänkte litet i samma banor som HH. Proportionerna på fasaden kan hållas relativt intakta om endast grunden höjs. Det var även en vanlig företeelse under 1800-talet när man lättare kunde få fram större naturstenar (när dynamiten spreds tror jag) och lyfte upp hus på en sådan ny högre grund. Att bjälklaget sedan inte längre sitter fast i den upplyfta stommen är inget onormalt heller. Många äldre golv ligger flytande på stockar eller annat stöd på marken. skorstenstocken kanske kan lyftas samtidigt? Det enklaste vore dock om grunden kunde grävas ur och golvet sänkas en aning. Kanske beror den nuvarande golvhöjden på att golvet höjts i efterhand för att ge plats åt blindbotten och isolering? Oavsett lösning är ett problem som sagt att fönstren på nedervåningen kan hamna högt interiört, vilket lätt ger fängelsegluggkänsla särskilt om de är kvadratiska, litet som i en viss typ av svenska 20-talslägenheter.
 
-MH- skrev:
Å så blir jag stolt för att ni säger att det är ett fint hus. Detta kortet visar dock den fina sidan.
Var stolt. Och visa gärna fler sidor.

Använder du övre plan? Kanske går att trolla fram lite höjd genom att höja innertaket? :)

Vad du gör, så låt det inte förfalla eller rivas. Sälj det hellre.
 
Väldigt fint hus (känner igen det från tidigare tråd här, visst är det så?), och väldigt besvärligt problem. Vi har 2,02 i hallen på övre våningen och det känns inte roligt. Trappan gör det lite luftigare, men det är bara 10 cm högre än jag själv och det är lite väl lågt. Där kan man dock öppna upp på vinden så det är inte så märkvärdigt, dessutom har man redan gjort det för säg 100 år sen i gavelrummen så det finns faktiskt etablerat i själva huset. Dock skulle jag göra det ändå.

Men tillbaka till ert hus. Ju mer ni höjer taket desto svårare blir det säkert att få utsidan ok. Kan ni nöja er med 2,30 eller kanske 2,40 så blir det enklare.
Troligen kommer huset att se bäst ut om ni drar ut fönstren på längden lika mycket som ni höjer huset, men det är inte helt givet, men att låta befintliga fönster bara följa med upp kommer inte bli särskilt trevligt.

Skulle själv hellre lägga i fler stockvarv än att flytta ner golvet i grunden. Det lär inte vara första gången man timrar i fler varv för att höja takhöjden.

Fördelen med problemet med proportioner och fönster osv. är att det är ganska lätt att rita på. Räcker säkert att rita på långsidan.
 
Ja, alltså om man tänker köket som syns i vänster på bild, där är fönstren ung. 70cm från golv (innifrån). Kanske något mindre. Sen så är fönstren från olikq årtionden, några med handblåst glas några med aluminiumlist.

http://www.byggahus.se/vbgallery.php?do=userview&id=38378

Bild på andra långsidan med ryggsäck och tilläggsisolerat (på den gaveln och den halvan av långsidan som syns, men inte andra...)

Jag tror 2,3 i tak skulle räcka för att få till det. Kanske samtiidgt höja grunden, den är ganska låg i högerkanten.
 
Redigerat:
Kan det vara ett alternativ att skaffa fönster med sex rutor istället för de nuvarande fyra? Och synka höjningen med det?
 
Ja, varför inte? När man ändp skall slå på stort så¨. Fast de nuvarande gamla fönstren är väldigt trevliga. Men Lite mer herrgårdsstuk skulle ju sitta fint. Och en fin, ny grundmur i huggen granit...
 
själv har jag precis köpt ett gammal stuga i timmer 1.5 plan där under våningen har fått högre tak höjd med följd att övervåningen fått väldigt låg takhöjd och jag funderar på att lägga på ett par varv med timmer och höja yttertaket för att få upp takhöjden även där, i ditt fall så ser det ialla fall ut som det skulle bli väldigt bra utifrån sett att göra så.
men det är mkt arbete att göra på det viset men du slipper då problemen med fönsterhöjden som då löser sig automatiskt även ytterpanelen blir lättare att få till på det viset då det borde gå att skarva ihop den gamla panelen med 30-40 cm pane i överkant med panel i liknande stuk skarven blir då skyddad av takutsprånget och skyddas då från regn, i mitt fall så är ialla fall halva arbetet redan gjort och det är jag tacksam för, det är ialla fall en möjlighet bland alla andra.
lycka till med planerna
 
Här kommer fyra bilder på husets fyra olika sidor. Det är numera målat, vilket gjorde enorm skillnad.
 
  • att-väst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • att-norr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • att-öst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • att-syd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle ta det där jobbet som gårdskarl som du erbjöd mig....

Tycker det vore synd att höja huset för det är en stor del av dess charm (har ju sett det på plats). Men samtidigt förstår jag ditt problem, man kanske kan sänka golvet?
 
Jag tror det skulle räcka med kanske 2dm höjning. Ser man ens skillnad?

Alternativet är som sagt att öppna stora plånboken och bygga nytt bredvid. Men jag får inte in huset på något bra ställe. Möjligen om man rev drängstugan och ställde det där uppe.
 
P
Vackert hus! Jag skulle dock inte tveka att höja det 2-4 dm nedtill. Genom att ev sänka fönstren eller lägga till två rutor nedtill så inbillar jag mig att det inte skulle skämmas för sig utseendemässigt.
 
Som någon redan frågat, går det inte att sänka golvet??
 
-MH- skrev:
Jag tror det skulle räcka med kanske 2dm höjning. Ser man ens skillnad?
Jag tror att fasaden skulle få perfekta proportioner om du höjde den 20 cm. Fönstrena på kortsidan sitter väl lite lågt idag, tycker du inte det? Invändigt skulle fönster som sitter 90 istället för 70 cm upp gör det lättare att möblera och ge mindre insyn. Dessutom motsvarar väl 20 cm ungefär ett stockvarv? Det är ju i så fall ännu bättre, inte så mycket arbete och billigt material! Ja, någon måste ju heja på dig. d^_^b

Utan att egentligen ha en aning om vad jag pratar om så känns det som att höja mer än så skulle ge en massa merarbete och estetiska nackdelar för en ganska begränsad marginalnytta. Om du inte är basketspelare...
 
-MH- skrev:
Här kommer fyra bilder på husets fyra olika sidor. Det är numera målat, vilket gjorde enorm skillnad.
Ett sånt fint hus. Roade mig med att photoshoppa det lite o det blir perfekt om du höjer det lite o sen sätter in sexrutors fönster, som Handyman föreslog. Du fick en högre grund o en skorsten till också, haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.