Vi har ett souterränghus, betongplatta(oisolerad) på mark.
Vi vill nu lägga golvvärme i källaren, tänker regla upp med Nivellgolv i vissa rum i andra blir det ev. Platon om vi inte får plats med Nivell.
Jag är ffa mån om att inte värma upp betongplattan och få problem med omvänd fuktvandring.

Jag undrar:

1. Räcker det med Nivell som är 5-8 cm högt för att inte värma nedåt i plattan?
2. Isolera eller inte under Nivellgolvet, påverkar det värmetransporten nedåt?
3. Om det bara blir Platon, hur mycket värme går då ned i plattan?
 
Ingen som kan svara på ovanstående?

Jag vet att det krävs 20-30 cm isolering (frigolit) under golvvärme, men vad gäller om man har ett uppreglat golv dvs luft mellan golvvärmen och betongplattan?

Ev. kan vi dessutom få plats med en tunn frigolitskiva på Nivellgolvet.
 
Jag snackade med en kille på Nivell om detta och dom rekommenderar minst 75mm isolering i en lösning som du beskriver, d.v.s med golvvärme. I princip borde svaret på fråga 1 isåfall bli JA eftersom man skall klara sig med 5mm luftspalt för ventilationen. Eller menar du att du har möjlighet att höja golvet så mycket att du får 5-8 cm mellan nedre delen av golvregeln och betongplattan? Min bild av ventilerade golv är att dom skall vara isolerade om man väljer att lägga golvvärme och osisolerade om man värmer rummet med radiatorer. Dock är jag osäker på om golvet blir bullrigt utan isolering.

Vi har en 26m2 gillestuga som jag precis rensat på det gamla golvet och alla gamla gipsade ytterväggar. Vårt golv är en osiolerad platta som är bäckad/tjärad. Jag kommer att spåra upp golvet så att det kan andas och sedan bygga ett ventilerat golv mha golvreglar och stålvinklar. Ovanpå reglarna lägger jag en plast och sedan 22mm golvspånskivor. Rummet värms med radiatorer som är rejält tilltagna (kör bergvärme och vill få ner framledningstempen). Vi kommer att hoppa över golvisoleringen eftersom den känns onödig då vi kommer att ventilera 21-gradig luft under golvet.

Ventliationen bygger jag av centraldammsugarrör och en kanalfläkt som jag installerar en styrning på.

Denna lösning blir säkert 20.000 billigare än att köpa allting från Nivell/Granab men det ställer ju lite krav på den som skall göra jobbet.

På din fråga 3, menar du platonmatta+isolering+golvvärme eller tänkte du lägga golvvärme utan isolering? Det sistnämnda kan rimligen inte vara en lyckad lösning rent energimässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.