vi har skrivit på ett avtal och nu är det en tvist om vad som gäller. säljaren hade ett protokoll från en besiktning och vi har skrivit i avtal sandard skrift om nåt aviker från vad som står i protokollet så ska säljaren åtgärda det eller dra tillbaks försäljningen, samma gäller oss att vi kan dra tillbaks köpet om han inte åtgärdar det eller det överstiger en viss summa.

huset ska vara nyrenoverat och i beskrivning står det genomgående renovering. nu när vi snackar så låter det mer som dom gjort ytskiktsrenovering och att dom sagt så hela tiden. i objektsbeskrivning står det att det är genomgående renoverat och på ett annat ställe nyrenoverat, dom säger dom har renoverat för en miljon men jag kan inte se vart dom lagt dom pengarna nånstans.
Allt är byggt "privat" och det finns ingen dokumentation eller garantier. säjaren ska teckna en dolda fel försäkring i samband med övergång.

Jag har bett om att det ska tas fram dokumentation eller att han skriver dokumentation om hur jobb är utförda. han säger han tagit dit elektriker och rörmokare, Jag har bett om deras kontakt uppgifter och vad dom utfört i huset. det måste jag väl ha rätt till? han säljaren säger att han ska ta fram dessa.

Mäklaren säger jag inte kan häva köpet. jag har tagit fram en lista men han säger att vissa grejer kan jag inte kräva ska utföras.

Badrum har säljaren utfört själv även kök och alla våtutrymmen. Säljaren har egen byggfirma och har byggt hur många hus som helst. han tyckte min besiktningsman var dum i huvudet och var virrig. (Säljaren snackar skit och var undvikande i vissa svar) säljaren säger eftersom det e privat gjort så lämnas ingen garanti. jag har frågat att även om han inte lämnar garanti så har ju matrialen som annvänts om det uppförts på korrekt sett en garanti som jag borde kunna ta del av. och även där så vill jag ha dokumentation. han säger han kan ha någon bild någonstans när dom byggde.

det är mer att skriva men börjar tråden såhär.

att tilllägga så har vi tjafsat pom dränering då enligt besiktningsman är uråldrad och obefintligt i dagsläget. enligt säljare okänd konstruktion på dränering. ch hans besiktningsman har inte kunnat genomföra och se hur den ser ut då fasad och altan , snö och sånt täckte mark vid besiktning. i bilagan så står det inget om dräneringen när vi frågade om det så visste dom inte om det fanns nåt problem och dom har inte sett några fuktskador när dom renoverade i källaren.
 
Altlid tråkigt att läsa sådant här...
men köpte du huset utan att se på det?

Renovering innebär ju inte att det måste vara nytt.

Kvitton är personliga och inget som du kan kräva att du ska få. Däremot hade jag själv utan att tveka lämnat ut (KOPIOR) på dem för att hjälpa den nya ägaren i att känna sig tryg med sitt köp. Kvittona är i sådant fall min garanti om någont skulle hända och köparen skulle slarva bort dem.

En renovering gjord privat eller av firma har fortfarande samma värde om det är rätt utfört! Fråga någon här på Byggahus om deras jobb skall varderas sämre för att de gjort det själva :D

Du säger "Badrum har säljaren utfört själv även kök och alla våtutrymmen" Men har din besiktning kommit fram till att något är fel? Var inte säljaren med på besiktningen? Där skulle isf besiktningsman/kvinnan ha frågat om tätskikt m.m så att det kan dokumenteras.

Vad är det för lista du har skrivit till din mäklare?
 
Ja jösses ja, det beror nog på vem man frågar, jag blir fundersam när en del pratar om "totalrenoveringar" och "blåste ur hela huset/lgh" när man menar att vi har målat taket och bytt tapeter och lagt in ett nytt laminat golv, ev bytt kök och badrum :D

Som köpare är undersökande plikten stor och jag skulle inte köpa ett hus om jag var orolig om det är dåligt, om inte det är själva idén med huset att det just ska vara dåligt och priset där efter.
 
Nu ska säljaren ta fram alla dokument och beskrivningar samt kvitton samt att han åtar sig fixa alla punkter som dörk upp efter min besiktning..( anlitade en besiktningsman)

vi hade varit på visning innna ja. och vi har gjort en grundlig besiktning där vi tagit fram synpunkter som det har skrivits ett tilllägg till avtalet om åtgärderna säljaren ska göra.

i vilket fall som helst så ska jag börja se framåt bli glad över ett nytt hus nu..
 
Vore jag säljare skulle jag göra vad jag kunde för att häva köpet.

Varför bråkar du om dräneringen? Du köper ett äldre hus och på de flesta äldre hus är dräneringen en katastrof, det behöver man inte en besiktningsman för att lista ut. Vill du du ha en bättre dränering är det väl bara att köpa det arbetet av någon eller göra det själv? Vad har säljaren med detta att göra?
 
O
Vad är problemet? Vad vill TS ha hjälp med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.