Hej,
Någon som kan tipsa om hur man bygger detta på lämpligaste sätt.
Material?
Halvfabrikat, t.ex. Billy hyllor?
Verktyg?
 
Det beror väl lite på hur den ska se ut. Jag har i alla fall just testat att bygga en bokhylla av limfog (kallas ibland hobbyskivor) som jag pluggat ihop med träplugg (eller centrumtappar). Det går ju att skruva ihop dem också. Det är enklare, men man får ju synliga skruvskallar. Limfogen tycker jag är mycket trevligare att jobba med än spånskiva eller MDF.
 
Alternativen är många - Beror på vad man är ute efter och vad man har i vertýgsparken - Limfog skivor och MDF är väl att rekommendera om man vill ha ngt som är hållbart och snyggt. Om man inte har spånskivor, en Fanerpress lätt tillhands.

Skall man skruva skulle jag rekommendera en Kreg Pocket Hole Joint Kit - Enkel att använda, bra resultat: http://www.youtube.com/watch?v=xaSWZJFZQh8
Plugga - En Kex maskin gör susen eller min personliga favorit, Festool Domino: http://www.youtube.com/watch?v=e71MitCy04A

Finns billigare "kex" lösningar som i princip funkar lika bra som Dominos.

Kreg är ju ekonomiskt och användarmässigt oslagbart - Dock så får man synliga hål under hyllplan om man inte skaffar "pluggar" som fyller hålen - Finns i de flesta träslag.
 
Nu ska i kanske lugna ner oss lite. Utifrån trådskaparens frågeställning drar jag slutsatsen att han inte är särskilt van snickare. Då kan man fundera lite på om han tänkt bygga EN hylla eller om han helhjärtat ska satsa på en ny hobby? För ska han bygga EN hylla kanske det är överdrivet att samla på sig en proffesionell maskinpark.
En sån där Pocket Hole Joint är säkert jättebra, men det handlar väl ändå om ett par tusenlappar i pris? En Domino, vad går den lös på? En tiotusen sådär?
Om vi bara låter tråden mogna ett tag kommer någon att hävda att han måste ha en Festool sänksåg med skena också. Och en Kapex. Och en Festool skruvdragare. Och då kan TS lika gärna beställa sin hylla på ett möbelsnickeri.
 
  • Gilla
blob
  • Laddar…
AndersMc:

Som jag sa så är en Kreg mest ekonomiskt försvarbart - Den kostar inte många hundralappar och kan visa sig användbar på fler ställen:

Ett "mini-kit" kostar dryga 130 spänn:
http://www.axminster.co.uk/kreg-kreg-mini-kit-pocket-hole-jig-prod22519/
Ett "Junior-Kit" kostar dryga 320 spänn:
http://www.axminster.co.uk/kreg-kreg-mini-kit-pocket-hole-jig-prod22519/

Skruv och långa bits till ovanstående köper man på BilTema.

Så JAG tycker att en Kreg är en superbra lösning. Lånade ut min till en kompis som är glad amatör som skulle dra ihop en liten stereobänk av limträ häromveckan. Tipsade om Kreg kitet och han var såld - Istället för synliga skruvar med möjlig sprickbildning.

Lånade min, tyckte det var super och klarade av att handskas med den galant!

Skivorna kapar man ju enkelt till på närmaste byggmarknad om man inte hittar limträ som har passande dimension. Sen kan man alltid HYRA maskiner - Så även Dominos på välsorterade butiker...

Så det så!
 
Vilden kan du inte speca lite mer om vad du vill ha tex storlek om den skall målas eller om du vill att trät skall synas. Kanske något om dina verktyg din vana att tillverka saker. Du kanske har någon vision om det färdiga resultatet.

Mvh Pär H
 
Ett lätt alternativ är att sätta sparringskenor på väggen och täcka hela väggen med hyllplan; vita, ek, björk...sen sätter du sidor i samma material, och sätt en golvsockel nedtill och taklist upptill. Då ser det platsbyggt ut. En enkel variant i ek finns i senaste Sköna Hem, sid 73.
 
slacker skrev:
AndersMc:

Som jag sa så är en Kreg mest ekonomiskt försvarbart - Den kostar inte många hundralappar och kan visa sig användbar på fler ställen:

Ett "mini-kit" kostar dryga 130 spänn:
[länk]
Ett "Junior-Kit" kostar dryga 320 spänn:
[länk]

Skruv och långa bits till ovanstående köper man på BilTema.

Så JAG tycker att en Kreg är en superbra lösning. Lånade ut min till en kompis som är glad amatör som skulle dra ihop en liten stereobänk av limträ häromveckan. Tipsade om Kreg kitet och han var såld - Istället för synliga skruvar med möjlig sprickbildning.

Lånade min, tyckte det var super och klarade av att handskas med den galant!

Skivorna kapar man ju enkelt till på närmaste byggmarknad om man inte hittar limträ som har passande dimension. Sen kan man alltid HYRA maskiner - Så även Dominos på välsorterade butiker...

Så det så!
Och det förslaget kan man göra till ett komplett förslag. Bestäm måtten, åk ner på Bauhaus, få alla skivor kapade till rätt storlek. Köp pluggar och lim, samt ett sådant där stift som markerar pluggens mitt (kan väl kosta 20 kronor). Borra, plugga, limma.

--- Mats ---
 
slacker skrev:
AndersMc:

Som jag sa så är en Kreg mest ekonomiskt försvarbart - Den kostar inte många hundralappar och kan visa sig användbar på fler ställen:

Ett "mini-kit" kostar dryga 130 spänn:
[länk]
Ett "Junior-Kit" kostar dryga 320 spänn:
[länk]
Om du läste vad jag skrev så betvivlar jag inte alls att Kreg är användbar (även om den minsta du länkar till kostar 240 med frakt, inte 130). Men det var ju inte det som var min huvudsakliga synpunkt, utan det är vilka verktyg man ska rekommendera till en nybörjare inom hemsnickeri.

Om nu bara trådskaparen bidrar med lite mer fakta om sitt projekt kommer han förmodligen att bli överhöljd av goda råd.

(Förresten, vad kostar EN sån där Domino-bricka?)
 
pär h skrev:
Vilden kan du inte speca lite mer om vad du vill ha tex storlek om den skall målas eller om du vill att trät skall synas. Kanske något om dina verktyg din vana att tillverka saker. Du kanske har någon vision om det färdiga resultatet.

Mvh Pär H
Jag ska försöka förtydliga lite.
Förhoppningsvis anses jag inte ha tummen mitt i handen och tror mig klara av detta projekt med mina verktyg jag har idag undantaget mer finess rik sammanfogning. Har idag lite Festool prylar typ TS55 med skena, C12 skruvdragare med nästan alla tillbehör, sticksåg PS300 och en CTL midi. Saknas det något verktyg kanske jag kan tänka mig att inskaffa detta då sambon har bokhyllorna högt upp på sin lista. Har funderat lite på en OF 1010 om det kan vara till någon hjälp.

Själva hyllan är tänkt att rama in ett fönsterparti och gå från golv till tak och väg till väg. På ena sidan ca: 130 cm bred och andra ca: 150 cm, fönsterpartiet i mitten är 300 cm och där tänker jag mig ev. en öppen överhylla, takhöjd ca: 240 cm. Nederdelen av hyllorna tror jag ska vara täckta (ev. dörr partier) Hela bygget ska vara vitt.
 
Jäderberg skrev:
Ett lätt alternativ är att sätta sparringskenor på väggen och täcka hela väggen med hyllplan; vita, ek, björk...sen sätter du sidor i samma material, och sätt en golvsockel nedtill och taklist upptill. Då ser det platsbyggt ut. En enkel variant i ek finns i senaste Sköna Hem, sid 73.
Detta låter som en smart lösning, har tyvärr inte tidningen du refererar till. Det finns möjligen inte någon bild att länka till?
 
vilden skrev:
Förhoppningsvis anses jag inte ha tummen mitt i handen och tror mig klara av detta projekt med mina verktyg jag har idag undantaget mer finess rik sammanfogning. Har idag lite Festool prylar typ TS55 med skena, C12 skruvdragare med nästan alla tillbehör, sticksåg PS300 och en CTL midi. Saknas det något verktyg kanske jag kan tänka mig att inskaffa detta då sambon har bokhyllorna högt upp på sin lista. Har funderat lite på en OF 1010 om det kan vara till någon hjälp.
Då misstolkade jag helt din kunskapsnivå. Eftersom du frågade efter material och verktyg så trodde jag att du var total nybörjare, men eftersom du har bättre utrustning än många professionella möbelsnickare så förstår jag att du är väl så rutinerad. Då blir det kanske inte så lätt att komma med goda råd.
 
Beställ någon av de här:
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb...ps&field-keywords=carpentry+built+ins&x=0&y=0

Jag har den här som jag tycker är trevlig. Kanske innehåller den lite mer listning och och annat inredningssnickeri än vad du efterfrågar.
http://www.amazon.co.uk/Build-Like-...4789/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1296802376&sr=8-1

Jag började med att göra en platsbyggd hylla efter eget huvud en gång. Det blev en massa konstiga vinklar och jag körde fast. Då beställde jag boken ovan, och det slutade med att jag rev allt och började om från början. Jag har postat bilder här på forumet hur det blev.
 
andersmc skrev:
Då misstolkade jag helt din kunskapsnivå. Eftersom du frågade efter material och verktyg så trodde jag att du var total nybörjare, men eftersom du har bättre utrustning än många professionella möbelsnickare så förstår jag att du är väl så rutinerad. Då blir det kanske inte så lätt att komma med goda råd.
Verktygen har jag skaffat pga altanbygge och tillbyggnad av huset, när det gäller möbel snickeri är jag total nybörjare, därav startade jag tråden. Verktygen gör väl inte snickaren eller vad man brukar säga bara det att förutsättningarna kanske är lite bättre.
 
vilden skrev:
Verktygen har jag skaffat pga altanbygge och tillbyggnad av huset, när det gäller möbel snickeri är jag total nybörjare, därav startade jag tråden. Verktygen gör väl inte snickaren eller vad man brukar säga bara det att förutsättningarna kanske är lite bättre.
Hej, detta ska jag definitivt kolla upp, sökte dessutom lite efter bilder men fick inget napp.
Vilken avdelning har du postat i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.