Hej

Jag läste i senaste ViVilla om värmeflyttare och blev lite nyfiken på detta.

Vi har ett hus på 1 1/2 plan. Det är 115 kvm stort och på bottenplan har vi en Contura 550 braskamin.

Som vanligt har även vi problem att få upp värmen till sovrummen på andra våning, Det stannar i princip i trappan.

Min första tanke var att skaffa en värmeflyttare för att trycka värmen upp till rummen men så läste jag i en annan tråd från 2006 att det är bättre att flytta kalluften ner och skapa ett undertryck för att få varm luft att vandra upp för trappan.

Jag bifogar en skiss som inte är helt proportionerlig men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag kommer att använda kattvindarna för så dold montering som möjligt.

Hoppas på kommentarer om vad jag bör tänka på eller eventuellt bör göra annorlunda. Kanske det räcker med 1 st fläkt i rummet längst bort från trappan sett?

Tyvärr kan jag inte biga sketchupmodellen då den är på 722 kb :(
 
  • värmeflyttning modell.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
ingen som har någon kommentar om mitt lilla projekt?
 
Se till att du kör en rejäl fläkt. Såg någon PAX-värmeförflyttare som vid optimala förhållanden flyttade 25 liter / sekund. Om du har en temdiff på 5 grader mellan över och undervåning motsvarar detta mindre än 150 w... Så, du måste flytta mycket luft - då tror jag det funkar...
 
Tack!
 
Kom på en sak till... vad har du för ventilation i övrigt? Luften är väl inte dummare än att den tar lättaste vägen. Har du t.ex. tilluftsdon i sovrummen kanske du bara trycker ner "uteluft" till nedervåningen utan att skapa något nämnvärt undertryck på övervåningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.