Jag har ett vanligt enkelgarage som i praktiken funkar mer som föråd. Väggarna är isolerade med 120mm för att hållar frostfritt. Detta funkar ner till ca 5 minus sen börjar ölen bli lite för kall.
Under vintern har jag kört med det enklaste sättet att hålla värmen uppe, en byggfläkt.
Jag tänkte att jag skulle ordna med en lite mer permanet lösning och det är detta jag vill ha er hjälp med.

Vilket värmesytem har ni i garaget. För och nackdelar? Man villju gärna ha en billig investering och en billig driftskostnad.

Tacksam för allt.
 
Krilleman
Jag har vattenburet indraget! Hur skönt som helst!
 
Jag har vattenburet indraget! Hur skönt som helst!
Ja det tror jag på. denna lösningen blir dock lite dyr då mitt garage är friliggande och bara tanken på att gräva och dra rör får det att krypa i skinnet.
 
Ja,vattenburet är ju att föredra. Alternativet till att gräva är att göra ett eget litet system med en liten elkassett, som står i garaget.
Ytterligare en lösning är att montera en luft/luft värmepump. Välj då en som klarar att man kan ställa ner inomhustemperaturen lågt, om du bara vill ha lite grundvärme i garaget.
Vissa billigare modeller kan man bara ställa ner till 18 grader eller så.
 
Jag tror att det vanligaste när det gäller luftvärmepumpar är att de som lägst kan ställas in för att hålla 16 grader. Några kan man ställa på 12 grader. Enklaste och billigaste installationen är en direktverkande elradiator. Billigare i drift är en värmepump givet att det är samma temperatur. Jag vet inte hur stor skillnaden blir att hålla 5 grader med elelement eller 12 grader med värmepump. Genom att undvika vattenburet kan du stänga av när som helst om du inte behöver värmen. Om enda problemet är att ölen blir för kall så blir nog det billigaste att låta garaget vara kallt och förvara ölen på annan plats.

Erik
 
Om du ska ha den till garaget och behöver underhållstemperatur så kan du köpa en luft/luftvärmepump på Jula (Inverter modellen) alternativt så hade Bauhaus en Panasonic CE9LKE för ungefär samma pengar (svårare installation).

Du kommer tjäna in kostnaden snabbt. Dessutom är det bra komfort, ställ in underhållsvärme när du inte är där och ställ på 20°c när du ska jobba i garaget, det värms på ganska snabbt med en värmeeffekt på runt 4-5kW.
 
Jag har varit inne på att skaffa en luft/luft men kan man installera dessa själv. Jag har hört att vissa modeller måste man ha vacumpump till (för att på in köldmedlet?)
 
Det normala är att du behöver en vacuumpump även om det finns pumpar som kan installeras ändå. Dock är det inte tillåtet att installera utan kylcertifikat. Om det inte skall vara vattenburet och sitta ihop med huset är det väl inte så mycket att välja på förutom direktel eller luftvärmepump. Pelletskamin verkar inte så praktiskt i ett garage.

Erik
 
Jag kör julas minsta pump som kostar 4995 i mitt fristående garage där den uppvärmda delen är ca 80m2, och det funkar kanon i underhållsläget som ger runt 8 grader. Drog ca 2800 kwh jan -09 till jan -10 och då har jag värmt upp det till bekväm temperatur en hel del helger. Den fixar hålla temperaturen utan hjälp ner till -15 någonstans sedan skottar elementet in lite stöd, vilket varit ca 40 kwh denna vinter. Den har aldrig slutat ge värme trots temp ute under -20. Men ska du bara hålla det frostfritt skulle jag köra en frostvakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.