Status
Tråden går ej att kommentera.
Hejsan! Jag har fått en uppgift i skolan gällande husbygge. Jag ska bygga ett hus, i mitt fall 84kvm stort. Vi ska dessutom bygga det så ekonomiskt och miljövänligt som möjligt utan att det faller ihop de närmsta 30 åren. Min fråga är, vad skulle ni rekommendera för material gällande väggar, golv, tak osv. Eftersom att jag själv är fruktansvärt okunnig så blir detta väldigt svårt för mig. Tips skulle uppskattas!
 
Innan vi gör din skoluppgift åt dig kan du berätta mer om dig och själva uppgiften. Vilken klass/linje? Vilket ämne gäller det? Varför har ni fått en uppgift om att bygga hus när det uppenbarligen är något som ni inte känner till? Vad menar du med "bygga"? Jag förmodar att ni inte ska verkligen bygga ett hus på 84m². Men ska du göra en ritning, en modell, en kalkyl?
 
Mikael_L
Ur reglerna för byggahus.se
Undersökningar, projektarbeten, tv-program
Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forum.
metalqvarnis skrev:
Vi ska dessutom bygga det så ekonomiskt och miljövänligt som möjligt utan att det faller ihop de närmsta 30 åren. Min fråga är, vad skulle ni rekommendera för material gällande väggar, golv, tak osv. Eftersom att jag själv är fruktansvärt okunnig så blir detta väldigt svårt för mig. Tips skulle uppskattas!
Alla hus lär väl klara sig minst 30 år.
Trä är billigt och ekonomiskt. Men ur livscykelperspektiv är det inte givet det bästa.

Kolla halmbalshus, t.ex. (Sök på forumet och på internet "straw-bale house").

Men tyvärr ska ni nog både enligt byggahus regler och antagligen enligt er lärare finna svaren själva, på något annat vis.
 
Nu har jag ju ingen aning om bakgrunden till detta, men en gissning är ju att själva "ta reda på hur med hjälp av de informationskanaler ni kan finna" är en del av uppgiften och då borde ju inte ett forum vara fel ur lärarens synpunkt.
 
Undersökningar, projektarbeten, tv-program
Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forumDärmed stängs tråden men innan jag gör det så blir tippset att läsa igenom delar av detta forum. Det finns en hel del bra tips redan.
Har du provat på biblioteket, finns en hel del där om byggnadskonstruktion som tex takstolsboken.
Har ni en bygglinje på skolan så prata med lärarna där också.

/Mats_O
Moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.