Det sägs att ett hus kostar 10 000/kvm att bygga själv, men då ingår ju alla ledningar, komplett kök o badrum, etc.. Men vad skulle det kosta per kvm att bara bredda ett standardhus en aning? Huset är inte byggt än..
 
Det går nog inte riktigt att räkna så. Ju mindre du breddar, desto dyrare blir det.
 
Det beror väl på hur pass standardiserat huset är från början. Om hustillverkaren har satt alla mått med motivet att det ska bli så lite spill som möjligt på t ex gipsskivor och annat i standardiserade format så ryker ju allt man har tjänat in på standardiseringen när du breddar med 1 mm. Då måste du ju nämligen köpa in en massa mer material för den ynka millimetern. Är det ett mindre standardiserat hus kanske det inte blir särskilt mycket dyrare. Mycket svårt att svara generellt på.
 
Ett standardhus kostar ju betydligt mer än 10 000kr/kvm, men du kanske menar att ni gör allt själva i lösvirke. Men en gissning är att det är ungefär den kostnaden som det är att förlänga det.

Men det beror ju också på vad du menar med bredda. Menar du förlänga så är det billigare än att göra det bredare. Om man gör det bredare så måste man ha andra takstolar och då kostar det nog ordentligt mycket mer.
 
De här siffrorna, att hus kostar 10-20000 kr/m², måste tas för vad de är - tumregler. Det är siffror man räknar med när man inte har något annat underlag. Det är meningslöst att göra kalkyler där man utgår från ett generellt värde, men räknar väldigt noga på någon liten förändring.
 
Jag tänkte bredda huset med 1,2m (60x2).. Vet inte om det blir någon eg skillnad i takstolsdimensioner när det handlar om att gå från 6,3m bredd till 7,5m bredd..Har börjat räkna på det själv och kom på att om jag breddar huset så kan jag minska taklutningen från 45 grader till 34 och samtidigt behålla samma boyta på ovanplan och ett plus blir att det blir 18m2 större på bottenvåningen. Genom att göra på detta viset spar jag 171m2 takyta :D Så jag kommer billigare undan ändå..men tack för inläggen :)
 
Mikael_L
Är det lösvirke från brädgårn?
Isolerad betongplatta på mark?
(edit: ) Är det hjärtvägg i huset?
 
Redigerat:
En kompis ändra sig ang måtten på sitt hus och flytta 1,2x6m på två plan, det kosta över 300.000 pga inget hos hustillverkaren var förberett för det.
 
Nu är jag inte med, hur kan en ändring av takvinkel från 45 till 34 grader ge 171 kvm mindre takyta?

OM du breddar så skulle jag nog föreslå att du behåller takvinkeln såvida det inte ställer till med max bygghöjd för bygglovet eller liknande. Du får ju då mer yta även på andra våningen.

Rent konstruktionsmässigt så kan breddningen mycket väl få dramatiska effekter på dimensioner i takstolar och mellanbjälklag.
 
Angående takvinklar brukar stadsbyggnadskontoret ha en del att säga om det också. Det är nog bra att kolla med dem först vad de tillåter, eller det har du kanske redan gjort?
 
Ja, den informationen har jag sedan vi började rita (takvinklar).. Och anledningen till att vi spar så mycket takyta är för att vi har 5 olika takformationer.. det blir mycket snyggare med en lägre lutning plus att om vi breddar tillåter det en del små justeringar på bottenplan så som en walk in closet och en liten addition till vår köksö där man då kan sitta runt om.. Enligt min kalkyl kostar det inte 10000 per kvm att bredda eftersom inga extra vattenledningar dras, inga fler vitvaror eller dyl köps, ingen extra teknik.. etc, etc..
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Är det lösvirke från brädgårn?
Isolerad betongplatta på mark?
(edit: ) Är det hjärtvägg i huset?
Och ville du svara på dessa frågor?
Då kan jag försöka ge min syn på m2-pris-ökningen ...
 
Det beror ju som sagt väldigt mycket på de andra förutsättningarna. Vår säljare sa i alla fall om vårt hus att det var bra att vi inte gjorde någonting bredare för det var riktigt dyrt till skillnad från om man förlänger. Och då bygger vi med Fiskarheden som ju ändå är lösvirke.
 
vi bygger med sten, men förlängningen ger en 4m2 ökning på ena gaveln och en 1,2m2 ökning på andra gaveln eftersom ett garage är sammanbyggt med huset och alltså finns där redan en vägg. Det blir även isolerad betonplatta men behöver bara ett extra kantelement. plus då extra grävning, makadam, cellplast, armering, betong, golv. Sen förlängs 3st innerväggar.. så det är 9m2 extra innervägg på nedervåningen. Sen eftersom badrummet förlängs så blir det 6m2 extra kaklad yta. Det enda stora i materialåtgång som jag inte har någon koll på är takstolarna.. (från 6,4m bredd till 7,6m) och det finns ingen hjärtvägg..
 
sten = ergotherms lecablock plus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.