Nu när vi ska byta ut vår pellets till bergvärme så ska vi även passa på att byta radiatorerna på nedervåningen. Har kollat på Purmo kompaktradiatorer. Finns det några andra som är värda att kolla upp? Tipps önskasd^_^b
 
Purmo är väl det vanligast förekommande på marknaden, så dom har ju det bästa priset..

Se till att ta till storleken på dem så du inte behöver så hög framledningstemp, DT30 på radiatorerna brukar väl vara
ett riktmärke gärna lägre ändå om dom inte blir för stora och klumpiga, har du flera fönster kan du ju dela upp det
på fler mindre för att dela upp den större radiatorytan så att säga..

Ju lägre framledningstemp du behöver när det är som kallast ju mindre tillskott behöver du, men lite tur så blir det inget tillskott alls :)
 
Japp, planen är att få en framlednings temp som ligger omkring 30.
 
Riktigt så lågt kommer du nog inte är jag rädd, kolla på rinkaby finns en DT-tabell där så ser du hur stora dom blir :)
 
ichgary skrev:
Riktigt så lågt kommer du nog inte är jag rädd, kolla på rinkaby finns en DT-tabell där så ser du hur stora dom blir :)
Kommer nog inte att bli några problem, när vi har räknat på det så kommer det att behövas 35 när det är som kallast.
 
låter mycket bra :)
 
Bynor.se salyför korad raddar som är något billigare. Ser ut som purmo. Dessa ska visst kunna direktbeställas från polen bra mycket billigare läste jag någonstans för inte så längesedan.
 
Jag köpte mina korad direkt från Polen, tillsammans med danfoss koppel (från rinkaby) så funkar dem perfekt.
 
MB77 skrev:
Kommer nog inte att bli några problem, när vi har räknat på det så kommer det att behövas 35 när det är som kallast.
Hej!

Då jag själv håller på att sätta in Purmo C22 or på min nedervåning blir jag lite nyfiken på hur du räknar. Om man polerar DT-linjalen som ligger på Rinkabys hemsida (bland annat) får man att avgiven effekt vid DT 50 ska delas med ungefär 162/(det DT du vill ha)^1,3.

Om du kör på de största Purmo du kan köpa på Rinkaby - C22 60 cm höga har du 1678 W per löpmeter radiator vid DT 50. Vid DT 15 som du får vid 35 grader snittemp i radiatorn (notera högre framledning än 35 grader) och 20 grader i rummet får du då 350 W per löpmeter radiator. Behöver du t.ex. 6 kW när det är som kallast så måste du pressa in över 17 meter radiator på nedervåningen. Får du in det?

Jag tror också som Purmo C22, jag ska ha dem själv. Men jag tror du blir gladare om du förväntar dig en lite högre framledning, så slipper du bli besviken sen. :)

Eller så har jag räknat helt fel. Det har hänt förut! :blushing:
 
superpaco skrev:
Hej!

Då jag själv håller på att sätta in Purmo C22 or på min nedervåning blir jag lite nyfiken på hur du räknar. Om man polerar DT-linjalen som ligger på Rinkabys hemsida (bland annat) får man att avgiven effekt vid DT 50 ska delas med ungefär 162/(det DT du vill ha)^1,3.

Om du kör på de största Purmo du kan köpa på Rinkaby - C22 60 cm höga har du 1678 W per löpmeter radiator vid DT 50. Vid DT 15 som du får vid 35 grader snittemp i radiatorn (notera högre framledning än 35 grader) och 20 grader i rummet får du då 350 W per löpmeter radiator. Behöver du t.ex. 6 kW när det är som kallast så måste du pressa in över 17 meter radiator på nedervåningen. Får du in det?

Jag tror också som Purmo C22, jag ska ha dem själv. Men jag tror du blir gladare om du förväntar dig en lite högre framledning, så slipper du bli besviken sen. :)

Eller så har jag räknat helt fel. Det har hänt förut! :blushing:
Visst låter det väldigt lågt, men inte omöjligt.
Idag så behövs det 46°C vid -19° (kallast vi har haft denna vinter) 20° inne, och då fattas det två radiatorer. C11 lämnar 21% med effekt än de som vi har idag, plus att vi även kommer att ha C22 på ett ställe.
Spelar inte så stor roll om jag inte kommer hela vägen till 35°, men som sagt det är inte omöjligt.
 
Går säkert att komma ner i 35 grader.

Själv har jag 45º max framledning, och på det värmde jag förut 75m2 källare och 75m2 boyta med endast 5st C22 600x1000mm utan problem.
18º i källaren och 20º uppe och med tanke på att huset är byggt -49 och hade gamla fönster och obefintlig isolering i väggarna så kan man säkerligen köra lägre framledning i ett mer välisolerat hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.