Har så klart läst att den blå skall var för golv bygger ca 6 mm samt kostnad ca 72 kr/kvm.

Men då har ju byggmax en svart för ca 25 kr/kvm vilket är 4 ggr så stor skillnad i pris, den också för golv enligt beskrivning...

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21201.aspx

Har någon använ den svarta för golv i källare del...

platon (svart eller blå)
Cellplast
lumm
trägolv 14 mm
 
Mattias_Jo1 skrev:
Har så klart läst att den blå skall var för golv bygger ca 6 mm samt kostnad ca 72 kr/kvm.

Men då har ju byggmax en svart för ca 25 kr/kvm vilket är 4 ggr så stor skillnad i pris, den också för golv enligt beskrivning...

[länk]

Har någon använ den svarta för golv i källare del...

platon (svart eller blå)
Cellplast
lumm
trägolv 14 mm
Det är inte Platon, det är en kopia.

När det gäller platon är väl källarväggsplaton svart med fyrkantiga pluppar, golvplaton är blå med runda pluppar, antar att luften rör sig lättare med runda.... Annars tror jag inte det är så stor skillnad.
 
Jo att det är en kopia förstår jag. Men om du kollar på länken är dessa runda också. Betala 3 ggr så mkt för märket platon har jag inte så lust med.

Så jag antar att den funkar hur bra som helst till ett mkt bra pris.
 
Skillnaden mellan den blåa och svarta mattan (platon) i stora drag är att den blåa som är avsedd för golv har olika höjder på "plupparna". Detta för att det inte skall bli för stumt och skapa en stegljudsdämpande effekt.
 
Ta den billigaste det skall jag. Lumm ? Jag skall lägga 6 mm masonit ovan på frigoliten och sedan parket. Har läst att det finns dom som lägger fibernät under platon för att slippa stegljud, men jag är rädd att detta håller kvar fukten.
 
Fixar_Krille skrev:
Ta den billigaste det skall jag. Lumm ? Jag skall lägga 6 mm masonit ovan på frigoliten och sedan parket. Har läst att det finns dom som lägger fibernät under platon för att slippa stegljud, men jag är rädd att detta håller kvar fukten.
Helt klart den billigare. Fibernät släpper igenom fukten.

Masonit varför då??
 
Jo den släpper igenom fukten men jag är rädd att den minskar luftflödet. Masoniten skall säkra att parketten klarar belastningen.
 
Fixar_Krille skrev:
Jo den släpper igenom fukten men jag är rädd att den minskar luftflödet. Masoniten skall säkra att parketten klarar belastningen.
så här skall jag göra:

ev fiberduk
platon
5cm cellplast
ev lummpapp
14mm parkett

blir inga problem med belastningar så i mitt tycke behövs ingen masonit bara om du skulle lägga in t ex 7-8 mm golv
 
Hej.
Jag ska också lägga in Platonmatta på nygjort betonggolv (ca 2.5 mån sedan) och tänkte i samma banor som er.
- Platon matta
- Cellplast eller annan isolering. Vet ej vad som finns.
- Foam
- 14 mm parkett

När ni lägger Platon mattan, lägger ni även Platon Uppvik?
Mitt rum är inte så stort, 10.2 m2, så jag tänkte att det inte behövdes.

Tänkte också köra vanliga lister med en liten distans bakom för cirkulationen
istället för dom speciella ventilationslister som finns.
Är detta dumt tänkt? Är Uppvik och vent-lister ett måste?

Mvh
UffeJ
 
Lade in Platon Uppvik. Tyckte det var lika bra när man ändå höll på. Likaså ventilerade golvlister.
 
  • Gilla
Johan1982
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.