Hej!

Har lite problem med att hitta någon firma som kan hjälpa mig att installera en oljetank.

Gäller Stockholm, Bromma.
Tacksam för tips.

I somras tog vi ner två tankar och gjorde ett stort bulkförråd för pellets i rummet där de stod.
I systemet har vi två pannor, nu eldar vi pellets i den större pannan och tanken är att vi ska ha en oljebrännare i den mindre för backupvärme.
Av erfarenhet vet jag att det kan bli driftstopp i pelletseldningen.

Nu har jag skaffat en mindre oljetank men vill ha hjälp att installera den. Är lite osäker vad det är för regler som gäller. Har förstått att tanken måste stå i ett avskilt rum med brandklassade väggar och dörrar/luckor. Måste rummet t ex också fungera som vallgrav om tanken skulle gå läck? Eftersom tanken är ditkörd, måste den provtryckas och besiktigas efter installation?
Vill helst få tag i en firma som kan det där och som kan göra en bra installation, men efter att ha avverkat ett dussin vvs-firmor på eniro utan napp, skriver jag här.

/emanuel
 
Göran.W
Det måste finnas något som samlar upp all olja vid ett läckage.
Det normala är att man murar upp en mur runt tanken.
Är det en ny tankt så är den provtryckt och besiktigad på fabriken så då behövs rimligen den inte tryckas.
Är det en begagnad tank är det rimligen senaste tryckningen och besiktningen som styr det men är mycket osäker där.
Tror sotaren kan bringa klarhet i det mesta och kanske tom tipsa om någon som kan installera det.
 
http://www.energivarme.se/

Slå en pling till dom så får du nog hjälp med det du funderar över.
Vi brukar hänvisa alla våra kunder i Stockholmsområdet till dom, ingen som varit missnöjd hittills.
 
Tänk på att du sedan några år har regler om regelbunden besiktning av tanken, varje besiktning kostar typ 6000kr och om tanken är äldre så skall besiktningarna göras oftare, så ofta att jag tror det lönar sig att byta ut en tank bara för att slippa besiktiga lika ofta.
 
Hej

En plasttank från roth kostar inte mycket samt har besiktningsintervall 12år ,dessutom behöver du ingen invalling iaf inte i halmstad kommun om tanken är under 2m3

www.rothscandinavia.se/pdfsve/sbs-03.pdf

/Cerwin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.