Vi har en samfällighet ute på en ö där vi under förra året installerade liknande avloppslösning.
30 tomter LPS-system, avlång ö med kanske 300m till land. Hyfsat lite sprängning för att få ner slangarna.
Beräknad kostnad innan projektstart var c:a 3Mkr för hela föreningen, Denna summa lånades upp i samf. och drift samt lån betalas med månadsavgift.
Vårt nät på ön beräknades alltså till c:a 100 000kr/tomt och på det tillkom egna grävningar och pump m.m.
c:a 1500kr/m + 27000kr för pump. 25000kr anslutningsavgift till kommun.
Så för vår del blir kostnaden c:a 600kr/månad + egna kostnader ( vi valde att bygga en friggebod med toalett, dusch osv.) blir runt 100 000 det med.
Så till sommaren så hoppas vi ha fått igång systemet på vår tomt (vissa kör redan nu).
Men kostnaden per "klutt" kommer nog bli rätt hög gissar jag på.... då vi endast nyttjar det 2-3mån/år
 
Är inte komunen skyldig att lösa avlopps frågan när det är permanetboende i fd sommarstugs omr?
 
Jo, men det blir ofta betydligt dyrare.
 
Jag betalde 74.000:- för V/A + 5.000 för grävning och fyllnings massor ifs hyrde jag maskin och grävde själv
 
Jo, fast här är det tal om pumpar å dylikt för att minska på ledningar å skippa självfallet. Då blir det dyrare, ofta längre avstånd ute bland sommarstugorna oxå.
 
Med kô momsen framför sig menar jag följande.
Eftersom föreningen kommer sälja vatten till medlemmarna (en mätare mot kommunen, en mätare per fastighet, föreningen debiteras hela taxan av kommun och får sedan själva sprida denna till medlemmarna).
När man säljer till medlemmarna kan man förslagsvis lägga på 5 öre/m3. ett av dessa öre är momsintäkt och betalar då tillbaka den momsskyld som man skjuter framför sig.
Precis som vilket annat företag som helst som investerar tungt och får drar momsen på investeringen och sedan betalar tillbaka med vinsten.
Av allt som skrivs så tycker jag att man skall fundera lite på driften också. Jag har ett baga minireningsverk och jobbar med att bygga stora reningsverk. Tycker det är kul med "kluttverken".
När ni står och väljer gör följande tankegång också innan ni bestämmer er.
a) Hur påverkas mitt marknadsvärde med egen lösning kontra kommunalt?
b) Vilket engagemang är jag beredd att lägga på mitt va/avlopp?

I Kungsbacka t.ex. är inte minireningsverk tillåtna för nybyggen längre. Det är fruktansvärt få som sköts och därigenom inte fungerar. Jämför en kommunal anläggning som tuggar och går med daglig tillsyn, små verken skall med svårare flödessituation fungera med samma reningskrav och obefintlig tillsyn. Så har man något miljösamvete så bör detta vägas in i totalen. (Givetvis skall man inte spränga och hålla på en massa för ledningar, det är ju en annan verkan utan finns både kommunalt och enskilt som reella alternativ så..
 
Fast ofta kan det va problem med inkommande vatten. Salt i brunnar etc. Avlopp går ju att skicka till tank så det är inga problem. Att bygga en ny BDT-anläggning med infiltration är ju oxå relativt enkelt, iaf billigare än VA-anslutningen

Iaf i vårt sommarstugeområde så är det för vissa svårt med inkommande vatten.
 
Jag har pump och den ingick i priset med vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.