Då var det dags för nästa lilla problem.

Jag håller på att göra i ordning ett vardagsrum och vill nu försöka "gömma" boxer och liknande. En förslag jag fått är att sätta det upp dem på vinden, vid vindsluckan och göra "ett öga" som signalen kan träda igenom. Är det någon som har gjort något liknande och kan ge tips på hur jag ska göra detta och vad jag behöver tänka på? Eller finns det andra förslag?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Dragning av kablar upp på vinden medför ju genomföringar i diffusionsspärren, så det blir ju en extra risk. Men det är klart det går. Frågan är ju hur du löser "ögat"
Sen är ju nästa fråga, hur gillar elektroniken att bo i ett ej uppvärmt utrymme? Kondensrisk vid på/av?

Om du vill göra det bra så vore det bästa att göra en förhöjning bakom takets ytskikt, klä den med korrekt diff.spärr, isolering m.m och sen ha ett utrymme bakom ytskiktet men innanför isolering där du kan ha elektroniken. Detta bör vara öppningsbart då saker har en förmåga att paja när de inte går att komma åt....
 
Placera boxen var du vill och använd ett IR-öga för att skicka vidare signalen från fjärrkontrollen. T ex:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136307

Det finns även andra varianter som är mer avancerade och är baserade på radio.
 
Tanken är att det ska stå jämte vindsluckan som är lätt åtkomlig från rummet. Men det är inte ett uppvärmt rum, helt klart. Finns det andra förslag på hur man kan få bort de estetiskt oatraktiva apparaterna? :)
 
Är rummet minmalistiskt rent i övrigt? Annars brukar det inte vara omöjligt att hitta en plats bakom en hylla, soffa, eller i ett sideboard etc där man kan gömma undan apparaterna. Eller sätt dom i rummet bredvid.
 
Sätt in allt i ett skåp och använd ett ir-öga. Jag har ett oöppnat paket från Netonnet som du kan få köpa. :)
 
Rummet är väldigt rent och minimalistiskt i övrigt men i ett rum brevid var också en bra idé. Tål abolut att tänkas på. :)
 
Elisabeth82 skrev:
Rummet är väldigt rent och minimalistiskt i övrigt men i ett rum brevid var också en bra idé. Tål abolut att tänkas på. :)
Tänk bara på att ju längre från TV:n desto längre kablar måste du ha som i sin tur måste döljas.
 
Krossa en ruta hos grannen och kasta in grejerna där. (Men glöm inte att lämna en post-it-lapp på boxern om att grannen ska stoppa i stickkontakterna i ett uttag.)

//Patrik
 
pezlin skrev:
Tänk bara på att ju längre från TV:n desto längre kablar måste du ha som i sin tur måste döljas.
Min fördom om de som inte är sugna på att ha en digitalbox framme inte är så noga med kvalité på ljud och bild, så då går det säkert bra med en vanlig trött suddig analog antennsladd, fast jag hoppas att jag har fel.

Ett annat trick är ju att skaffa en modern TV med inbyggd box...
 
I förra lyan hade jag kyl och frys bakom väggen där TV satt - Tog ena överskåpet ovan frys i anspråk för allt - Byggde en kassett av MDF som jag sköt in i köksskåpet för att kunna ta bort utan att sabba köksstommarna.
Svartlackad lucka i MDF med frostad plexiglas infräst för all IR. Rev ned ett lager gips och drog rör för el och ett 40mm VP för HDMI/ljud osv...

Skitsnyggt!
 
Med en med CA modul behöver du ingen Boxer och sladdar.
 
elmont skrev:
Med en med CA modul behöver du ingen Boxer och sladdar.
Just det. Men annars rekommenderar jag ett minimalistiskt skåp för boxern och andra apparater.
 
Ett trick som gör saker att försvinna helt är att bygga ut väggen så att man döljer skåp bakom TVn. Om nu det ska vara så minimalistiskt att inget får synas. Där kan allt utom skärmen och soffan inrymmas.
 
Anledningen till att jag vill bygga in allt är absolut inte att jag vill ha sämre kvalitet på ljud och bild. Tapeten jag ska ha bakom tvn är väldigt speciell och ser snyggast ut med bara tvn på. :)

Rummet är väldigt litet så tyvärr funkar det inte att bygga ut väggen ytterligare. Kan däremot dra alla sladdar på vinen och behöver inte ha dem i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.