Hej
Satsa på gripenlarmet. Jag har ett och är jättenöjd. Har iofs inte haft det så länge än. Jag tycker att det är en jättefördel med gsm istället för fast.
Mvh Patrik
 
Finns bara ett alternativ om man vill ha bra grejor - Trådbundet larm med både fast (om det finns) och GSM/GPRS uppkoppling!

Jag har mina åsikter om vilka fabrikat som är bäst, men det får jag nog hålla för mig själv på detta forum!
 
Trådat något dyrare i installation och inköp, men billigare i längden. Man måste även ha i åtanke att man byter inte larm varje år utan det är saker som sitter uppe många år. Vill man byta under årets gång blir kostnaden lägre än för motsvarande trådlöst. Detta eftersom man gör jobbet 1 gång med att dra kabel. Kommer det nytt som man vill ha behöver man bara byta C-apparat och map samt i vissa fall motstånd, övrig utrustning fungerar. Trådlöst har en begränsad livslängd, och när man vill byta får man byta allt.
Så summan är att räknar man på kostnaden över livslängden kan trådlöst alldig mäta sig med trådat.
 
Redigerat:
om man ska ha trådat då vilket ska man köpa då? och vart? tips önskas... gripen larmet har även trådade zoner som jag tänkte använda men de mesta blir dock trådlöst..
 
DSC är vi ju ett antal som har.
Inte de mest användarvänliga men de är pålitliga och man kan växa i dem. De kan hantera både trådat och trådlöst.
Bosh är väl ett alternativ där också men jag kan inte deras modeller.
 
Funkar inte trådlösa larm så som att den skickar ut en viss frekvens för att sätta på larmet och sedan samma frekvens för att stänga av det?

Men om man har en komradio som spelar in frekvenser så är det bara att spela upp samma frekvens så e man "hemma" d^_^b

funkar på bilar....testat detta i skolan för 4 år sen...
du låter ägaren larma bilen....så spelar du in frekvensen.
Sen när han går in i affären så är det ju bara o spela upp den igen..så är bilen upplåst!
 
worker skrev:
Funkar inte trådlösa larm så som att den skickar ut en viss frekvens för att sätta på larmet och sedan samma frekvens för att stänga av det?

Men om man har en komradio som spelar in frekvenser så är det bara att spela upp samma frekvens så e man "hemma" d^_^b

funkar på bilar....testat detta i skolan för 4 år sen...
du låter ägaren larma bilen....så spelar du in frekvensen.
Sen när han går in i affären så är det ju bara o spela upp den igen..så är bilen upplåst!
Hoppande koder gör att ingen kod är den andra lik. Tvivlar att det fungerar så på bilar idag, senast jag hörde nått om detta så sa man att fjärrkontrollerna aldrig sänder samma kod 2 ggr.
 
frohike skrev:
Hoppande koder gör att ingen kod är den andra lik. Tvivlar att det fungerar så på bilar idag, senast jag hörde nått om detta så sa man att fjärrkontrollerna aldrig sänder samma kod 2 ggr.

Hej hej:D

A idag vet jag inte hur det har utvecklats, det var bara en rolig grej vi gjorde i skolan!
Men på flärrlarm skulle jag vilja tro att det funkar än idag... Ska faktiskt testa när jag kommer tillbaka till jobbet, så meddelar jagd^_^b Brukar stöta på DSC centraler då o då!
 
Fortfarande samma tankar och idéer som gäller kring hemlarm i lagom prisklass??

Gripenlarm för 5000..Även om jag blir en smula skeptisk med försäljning över Blocket, varför vet ej....

Sen Protex som ska sälja in Visonic-larm, som jag förstår är mer än lagom prisklass, dvs 250kr x 60mån = 15000...Vari består då skillnaden mellan "billigt" Gripen-larm, skiljer ju ändå 10.000?!?!
 
Det som skiljer är mer eller mindre ett bättre försäljningskoncept samt ett känt namn, större möjlighet att få tag på delar om 4-5 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.