Vi har pratat om att byta ut våra gamla tvåglasfönster på övervåningen och hade nyligen besök från en fönstertillverare av träfönster. Vi fick en offert på 31 000 kr för 4 fönster inkl. montering. Det var på tok för dyrt tyckte vi, men nu har jag läst om PVC-fönster och där verkar ju prisbilden vara en helt annan. Dessutom så verkar ju PVC-fönster ha många fördelar.
Jag undrar om någon kan ge en prisbild ungefär vad 4 PVC-fönster skulle kosta om jag samtidigt anlitar en lokal hantverkare som monterar dem åt mig? Egentligen är det väl mer vad hantverkaren kostar eftersom fönsterpriserna ofta står på hemsidan. Tar det lång tid för honom att byta fyra fönster?
 
Frågan är om hantverkaren vill montera dem ? Många vill ju dessutom sälja materialet.
Dessutom vill hanterverkarna känna till modell/typ/ kvalitet eftersom de skall lämna garanti på arbetet.
 
Bytte 5 fönster och en altandörr.. 4 fönster och dörr tog 4h. Då hade jag plockat bort foder innan. Det var verkligen inte svårt att byta. Tigersåg och en bra kofot.. Sen tog det lite mer tid att få tillbaks alla nya smygfoder mm.. Inte ett mått lika.. Det underlättar nog enormt iaf att vara två när man gör jobbet. En som håller i.
 
Om jag inte minns fel betalade grannarna 72 000 för 11 fönster och 2 altandörrar , inklusive montering och det var just PVC-fönster. Själv är jag lite misstänksam mot dem, hur funkar de i längden? Om 20-30-40 år, är det dags att bya igen då? Riktiga fönster håller ju 100 år, dock inte de patetiska fönster som gjordes på 70-talet.
 
Tack för era svar.

Jag tänker så här: PVC-fönster kostar väl 2000-2500 kr/st. Om jag ska ha 4 st så blir det ca. 10 000 kr. Det borde väl ta en dag för en hantverkare att montera dem (om jag hjälper till). Vad kan arbetskostnaden för detta bli efter rotavdrag? 5000 kr?
Det känns ju i så fall bra mycket bättre med 15 000 kr än den offert jag fick på vanliga träfönster på 31 000 kr för 4 fönster.
Kommentarer? :)
 
Rooney alla hantverkare vill inte ha hjälp och vissa tenderar att leva mer på materialpåslag än på utförd tjänst. Dock inte alla det finns en mängd riktiga hantverkare som gör toppenjobb gäller bara att hitta dessa.
Sitter själv med 3 val köpa fönster och byta själv det blir isf PVC, hyra in hjälp till monteringen, eller anlita någon för tjänsten att få nya fönster. Tyvärr håller jag inte med Anna_H om att det bara var 70-talet som var tidseran för dåliga fönster, har ett ca 4 år gammalt "kvalitetsfönster" från känd tillverkare som ser hemskt ut.
Tyvärr säger jag för på ett principiellt plan bär det mig emot att montera plastfönster, men efter att i många år ständigt renoverat fönstren på landet. Gamla dragiga skitfönster från 1900 som måste målas med en sketen linoljefärg vart och vartannat år, ser jag fram emot 30-40år utan målning. Med offert på både PVC och ALU klädda träfönster ser jag att jag på hundra år, håller verkligen dagens träfönster så länge, kan byta fönster både 2 och 3 gånger på samma pengar.

Rooney kolla med hantverkaren om det är så att du kan göra grovjobbet, dvs montera bort det gamla och förbereda monteringen.
 
Jag köpte PVC-fönster av en återförsäljare här i stan. Tog hjälp av en hantverkare för montering av de två första fönstren och en balkongdörr och monterade resten (14 st) själv. Det har verkligen gått smidigt. Nu har jag inte haft dem så länge ännu men jag tycker finishen verkar otroligt hög på dem. Jag valde fönster från Tyska Rehau som hållit på med PVC-fönster i över 50 år. Kan tveklöst rekommendera PVC-fönster.
 
Gött att höra både positiva och negativa aspekter på PVC fönster...
 
Kan bara säg att det är skitenkelt har aldrig tidigare monterat något fönster men satte in 2 pvc fönster på 1h. Tycker det är helt ok. Ett tips är att söka på youtube efter pvc fenster montage så hittar du ett antal tyska klipp som visar hur det går till. Köpte mina nere i tyskland direkt.
 
Bara jag får loss det gamla fönstret så skulle jag nog klara det, men det känns som jag måste riva hela väggen för att få loss karmen.
 
Häng av fönstret och ta fram tigersågen. Så gjorde iafl jag.
 
Tigersågen ja, kapa sidokarmarna med snittet lite snett nedåt så blir det enklast att bända loss karmdelarna. Utan tigern hade det nog inte gått.
 
S
Ja det ligger på runt 15,000 kr för 4 Komposit fönster, sen tillkommer frakten om du inte själv åker ner och handlar. :)
 
Rooney skrev:
Bara jag får loss det gamla fönstret så skulle jag nog klara det, men det känns som jag måste riva hela väggen för att få loss karmen.
Känner igen det där, när jag försökte riva ett gammalt fönster i höstas så rörde sig väggen men karmen satt blickstill...
Troligtvis så byggde de först fönsterna i luften och spikade sedan fast huset utanpå. ;)
 
15k för 4 fönster???? Då måste dom vara bra stora. 18300kr för 9 fönster varav 2 har frostat glas. Och 5 av dom är riktigt stora.
Sen sitter som gamla som fan. De hade helt enkelt bra mycket bättre virke förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.