Skulle behöva ett SNABBT svar så jag vet om jag ska köpa spisen eller inte.
Håller på flytta nu, men kikade på spisen jag haft i min gamla lägenhet, den är 50cm bred och skulle passa perfekt i min nya lägenhet, problemet som jag såg nu är att sladden på spisen har en kontakt som ser ut ungefär som en vanlig jordad 230V kontakt men det är 3 piggar på den.
I lägenheten sitter dock ett vanligt vägguttag.
Kan man byta uttag i lägenheten så man kan koppla in spisen?
Tack på förhand!
 
Tretti.se säljer en ny spis
GRAM
EKM1500-90F
Energieffektivitet: A
Antal kokplattor/zoner: 4
Bredd: 50 cm
2 890:-
 
Tycker att du ska sätta nytt kakel. Det är inte så svårt och kostar inte så mycket men kommer att ge dig ett mycket fräschare kök. Med nymålade väggar och ny inredning kommer det gamla kaklet att se just gammalt ut.
 
På din beskrivning av din gamla spiskontakt så skulle jag tro att den spisen vill ha mer än 16A.

Du skriver att den nuvarande är inkopplad med vanlig kontakt. Ett vanligt uttag är oftast säkrat för 10A, och har 1,5 kvmm trådar från centralen.

I många fall drar man 2,5 kvmm trådar och säkrar 16A, det är den högsta ström du kan ta ut ur ett vanligt uttag. Du får titta på vad det är för säkring till spisen nu.

Men den spis du vill ta dit skall troligen helst säkras med 20A, kräver då 4 kvmm trådar från centralen, och ett annat uttag. Det skall finnas en typplåt på den, där står det vilken maxeffekt den har och ofta hur stor säkring den skall ha.

Annars får du fram maxströmmen genom att dela maxeffekten (kan ex. stå 5 kW dvs. 5000 w) med 230V.

Det är inte säkert att du överhuvudtaget kan ha något säkrat 20A i din lägenhet, det beror på hur stor huvudsäkring du har. Huvudsäkringen sitter normalt i närheten av elmätaren, om du inte har mätare i lägenheten så sitter den sannolikt i ett gemensamt utrymme i källaren.
 
Jag har kollat på elgiganten och där står att alla 50cm spisar är 230V men att de kräver behörig elektriker för att kopplas in?
Tyvärr kan jag inte ta någon bild på kontakten från spisen, men så många olika spiskontakter kan det väll inte finnas? Det är säkert så att den kräver högre ström, jag kan ju ev. ta någon bild på hur det ser ut i min lägenhet, det sitter som en dosa skruvad i väggen och sedan en kabel till ett vanligt utanpåliggande vägguttag.

Om jag ska köpa ny spis vill jag nog ha en med keramikhäll, dom kostar från 4500 ca.

Får kika lite på vad det står i elcentralen osv, jag har automatsäkringar i nån central iaf.
 
Det är väll nästan ingen vanlig spis som har vanlig 230V stickpropp eller är det vanligt?
Jag har för mig att dom flesta har någon annan kontakt, så kallad spiskontakt??
Verkar ju trist om man inte kan få in en spis, jag har en bänkspis som är 230V vanlig stickpropp men hur dom större är vet jag inte, iom att man har vanlig stickkontakt så kan man ju bara ha ca 2kW om den ska gå på 10A.
Spisen jag haft är ok, den fungerar bra har varit nöjd med det även om den är enkel o säkert har många år på nacken, men kan säkert köpa den för några hundra bara.
 
Badrummet i vår förra lägenhet hade väldigt mycket hål i kaklet. Det löste vi med att sätta upp små saker framför hålen så att de inte syndes (i vårt fall blev det små gjutjärnshyllor med bred baksida som satt framför hålet). På hyllorna hade vi sen blommor eller handdukar. Där era hål sitter så kan man kanske ställa några kryddväxter på en hylla eller något. Där det inte gick att sätta hylla så tog vi helt enkelt sån där själväftande dekorplast eller vad det heter och satte över hela plattan.
 
Just sådana där spishällar som finns på bilden är ofta inkopplade med vanlig kontakt. Men "riktiga" spisar brukar vilja ha minst 20A om det är enfas.

Det där med att det sitter dosa, och en kabelstump till ett vanligt uttag inger lite hopp. Det låter som det finns en dosa för fast inkoppling av spis (och då med skaplig sannolikhet 20A, eller tom 3 fas 16A), och att man kopplat in ett vanligt uttag bara för att lätt kunna ansluta den där spishällen.
 
Jag kikade på spisen nu idag, det är ett 3-fas uttag ser ut som en vanlig stickpropp men har som 4 piggar i en kvadrat förutom att det fattas en pigg i "ena hörnet" :) sedan ett plant stift i mitten, det är 3-fas 16A.
Jag har nu hittat kameran efter flytten också så ska ta ett kort på hur dosan ser ut och lägga upp, ev. kan jag ju skruva isär den också. OM det går att fixa vore det kanon, då jag har pratat med nya ägaren och han vill sälja spisen.
Tack byggankan för tipsen, jag ska testa dom små hålen med vitt silikon, blir jag inte nöjd med det ska jag testa spackel och emalj-lack, jag tror det ska gå att få skapligt, det återstår att se :)
Känns inte som jag orkar byta ut kaklet, köket är såpass litet iaf så det ökar knappast värdet på lägenheten.
 
Här är en bild på dosan som sitter i väggen om det säger Er något:
spisuttag1.jpg

En till fråga, vanlig liten kvartsstav/list som säljs på t.ex. Byggmax i trä, är det någon som vet om det finns någon liknande list i solid vit plast att köpa någonstans? Kan vara väldigt liten, men det är bra om den är kvartscirkelformad, typ att sätta för att dölja skarv mellan list o golv osv? Eller någon som har nå annat tips?
 
jag antar ni vill se hur det ser ut inne i dosan? ska försöka bryta strömmen o skruva upp den.. mvh
 
Nu har jag iaf fått isär dosan o så här såg det ut:
spisuttag2.jpg

Det är svart, blå & gröngul kabel som kommer men dom är ganska grova som synes.

Så här ser det ut i elcentralen, 10A säkring för spis:
elcentral.jpg

Men det kanske går byta säkring till någon större?
Men går det få 3-fas 16A?
 
Jag läste någonstans nu att man kan "bygla"? så att en spis med 3-fas 16A, går köra på 1-fas 20A, isåfall borde det gå att göra i mitt fall om jag kan ha 20A säkring i elcentralen, men brukar inte alla elnät klara minst 20A, dvs att huvudsäkringen ligger på minst 20A, då min central bara är en undercentral?

Eftersom jag bara har 3 kablar, fas, nolla o jord? Så kan jag väll antagligen inte få 3-fas till spisen...
Som ni märker är jag inget vidare på el :)
 
Någon som kan hjälpa mig med mina frågor?
Hur grova kablar måste det vara för att kunna ha 20A 1-fas? Räcker det med 4mm^2?
Jag kan inte avgöra vad det sitter för kabel i väggen, men den ser bra mycket grövre ut än vad jag har i min friggebod där jag har 1,5mm^2 & 10A avsäkrat.
Medans jag har för mig att 2,5mm^2 klarar 16A?

En duktig elektriker kanske kan se på bilden vad jag har, jag tror de smala som är vidarekopplade till vägguttaget är 1,5^2 så dom grova borde vara 4 eller 6mm^2?

Om man ska koppla in en spis med 3-fas uttag och bryggkoppla denna till 1-fas hur gör man då? Måste man ansluta kabeln direkt till väggdosan eller finns det 1-fas vägguttag som klarar 20A som man kan använda?

Tacksam för svar! MVH
 
Egentligen borde du posta frågan i el forumet.

Men enligt bilderna har du endast en fas till spisens eluttag, däremot ser det ut som ett gammalt 3-fas innanför. Konstigt i så fall. Elcentralen ger i vilket fall som helst endast en fas till spisen idag.

OM du skulle ha trefas IN i lgh, kan du ju köpa fler snabbsäkringar och låta en elektriker installera trefas i elcentralen och fram till spisen. Detta får du kolla med din förening.

Byglingen KAN man göra själv om man är noggran, lossa den lilla plåten som sitter vid kabelns ingång på baksidan av spisen. På plåtens baksida brukar det sitta ett kopplingsschema. INGET FUSK DOCK!! Använd riktiga byglar, ibland finns det tillräckligt monterat original, annars får du köpa på ex Hornbach eller liknande. BRANDFARA om du fuskar, LIVSFARA om du byglar fel.

Första lyan? Grattis i så fall, verkar vara ett perfekt objekt för den som vill lära sig små renoveringskonster.

Kanonprojekt som de flesta klarar och som ger snabbt resultat är ju te x nytt kakel i köket, kanske lägga in ett nytt golv i nå´t rum, måla et c.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.