Hej
Har suttit och läst en massa trådar nu men jag blir bara mer och mer förvirrad,
skall renovera övervåningen på ett hus från ca 1920.
Planen är att ta isorela två kallvindar som angränsar till ett rum,riva väggarna och sen dela detta rum i mitten så att jag får 2st rum till barnen.
hur isolerar man bäst mot yttertaket ,har ingen avluftning vid takfoten utan bara en ventil i väggen.
ftx system ska installeras.
 
Sätt vindavledare i takfoten och mögelstoppers i nock eller ventiler i gavelspetsarna lite beroeende på hur du tänker göra med takhöjder. lägg isolering mellan takstolarna slåpå en valfri regel tvärs emot och isolera mellan dessa, sätt en plast och vad du nu vill ha för ytmaterial på taket.
FTX-systemet stoppar du in som vanligt.

Ja det vore väl det enklaste
 
Välkommen till forumet Swesimon. Och välkommen till förvirringen. :) Jag kommer antagligen bara bidra till mer förvirring...

Jag funderar direkt på sådant som hur mkt takhöjden tillåter att du isolerar utanför takbjälklaget. Och glöm inte att kolla om väggarna mot sovrummet är bärande. Jag har precis samma sitts och i mitt fall är de stödväggar till takstolarna, alltså inget man bara sågar bort.

Har du kanske sågspån i taket idag? Om du behöver spara utrymme och dessutom är osäker på de där mögelstopparna (som jag inte vet ngt om) är en möjlighet att rensa ur facken mellan diagonalerna, spänna en duk över och sedan låta spruta i cellulosaisolering. Luftspalt eller ej tvistas det om. Men med tanke på att mitt tak med spånisolering varken har takfotsventilation eller luftspalter och inte så haft sedn 1936 utan problem så är jag inte så orolig så länge du inte smäckar ditt mineralull. Kör du med cellulosa kan du dessutom skippa som i gamla hus bara riskerar att skapa problem. Dessutom ska du ju ha mekanisk ventilation så då får du ju ett undertryck.

Alternativet är att göra som jag gör: Vital träfiberisolering i skivor som du sätter mellan takstolarna. Även om jag inte har takfotsventilation så blev det en ofrivillig luftspalt eftersom det satt spikläkt tvärs över takstolarna på vilka spåntaket var spikat. Jag spända vindpapp på insidan av facken mellan takstolarna och lade sedan i totalt 16 cm Vital. Utanpå detta kommer sedan en speciell konvektionsspärrpapp, sen ytskiktet.

Eller så gör du som många här kommer föreslå: ta upp takfotsventilation, åk till byggmax o köpt den billigaste gula mattan du hittar och kläm in mellan takstolarna, plasta in huset och lev lyckligt... tills den dag du upptäcker att taket möglar. Det behöver inte bli så, men det kan bli så. Och många har fått det så.

Som sagt, det ÄR förvirrande till bristningsgränsen. Men till slut kommer du fram till vad du tror på och vad som funkar för ditt hus. Lycka till oavsett.
 
janwide
Mitt tips är att isolera utvändigt om du vill undvika fukt och mögel (med cellplast eller annat system). Då behåller du dessutom takhöjden invändigt. Är takbeläggningen utvändigt i gott skick är det såklart lättare sagt än gjort. Men om ytskiktet också behöver bytas anser jag att detta är det bästa alternativet, eftersom du flyttar daggpunkten ut från träkonstruktionen.
 
tack för dom snabba svaren.
ytter taket i kallvindarna har ingen isolering i nu läget ,(man ser vattbrädorna innifrån) tror att dom kallas så.
tak höjden i stora rummet är 265cm och jag hade en ide om att isolera ner till ca 2,3 och samtidigt sätta led spottar.
blir det aldeles tokigt att använda glas eller liknande isolering där ??
tilltänkt innertaks uppbygnad =gips-glespanel-plast-isolering -gammalt innertak-spån
 
Om det är tokigt eller inte visar sig först om ett tag. Fast då har du byggt in alltsammans så du har inte en chans att titta efter hur taket mår. Då märker du det först när ni får svårt att andas och barnen fåt allergier. Nu är jag kanske onödigt svart och vit, för många har gjort precis som du tänker utan problem. Men det finns också dem vars hus inte mått bra av att köra på "som man ska" nu för tiden. Den största bristen tycker jag är att du kommer sakna möjlighet att inspektera din kallvind sedan, dvs luftspalten mellan isoleringen och underlagstaket (råsponten). Men om jag förstår dig rätt så har du en vind ovan taket i sovrummet? Isf bör du men jämna mellanrum, särskilt till vintern, ta dig en titt där uppe och kolla så inte det börjar mögla.

Själv skulle jag aldrig arbeta med mineralisolering och det kommer definitivt inget plast i mitt hus. Tvärtom har jag rivit ut den mineralisolering som fanns lite där och var.
 
japp det finns en vind ovanför sovrummet som går hela husets längd ,den är inredd med golv och så har den ca 10-15 cm spån som isolering.
vad ska man använda för isolering i taket då man gör det innifrån??
skulle vital skivorna funka ?
något som just slog mig är ju att om jag isolerar innifrån så flyttar jag ju noll punkten neråt i innertaket.
tanken med plasten var att hindra fuktig luft in i isoleringen men det kanske finns något annat sätt
vet själv inte effekten av ett ftx system men hoppas ett sådant skulle kunna hjälpa till bra med att tra bort fukt
 
Du kan absolut använda vitalskivorna. Om du har som jag har det så är det längre mellan takstolarna än vad skivorna räcker till, så det blir lite sågande och inpassande. Jag gjorde som så att jag köpte murartråd som jag klammrade fast med en klammerpistol i ena takstolen. Snöret dråg jag sedan tvärs över isoleringen till andra stolen. På så vis fick jag isoleringen att hänga kvar. Jag tror att oavsett vilken isolering du satsar på så bör det vara skivor. På rulle tror jag blir snarigt att få på plats.

Det där med att du kyler ner golvet på vinden stämmer ju. men å andra sidan har du sågspån där under och det kan hantera fukt ypperligt. Själv kompletterar jag spånet på min vind med mer spån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.