Hej!
Jag ska bygga carport (9000*6000) till sommaren och vill ha en öppning för två bilar, så en öppning på 8000mm har jag tänkt mig samt utsprång på respektive sida på ca 500, totallängd på balk 9000mm. Ovanpå har jag tänkt mig genomsiktligt takplast, på respektive sida kan jag ha stolpar på halva djupet och på "baksidan kan jag ha fler stolpar. Jag kan tänka mig både trä eller stål, carporten är fristående och har inga höjdproblem.
Är det någon som är teknikkunnig som kan hjälpa mig med beräkningar, eller om det finns schyssta program på nätet. jag bor i södra skåne!

Med hopp om hjälp!

Rickard
 
Ola78
Tänk på att en sådan konstruktion kan bli väldigt känslig för vridande krafter om det blåser, eller blir snedneslastning på taket av snö (kanske smälter snabbare på ena sidan).

En vanlig byggnad har ju väggar som styvar upp konstruktionen på alla 4 sidorna. Det gäller inte en carport. Om du bara har plast på taket istället för råspont så blir du av med ytterligare en stabiliserande faktor.
 
Ola78
För att hjälpa till att styva upp en carport mot vridande krafter och väggar inte har något skivmaterial på insidan kan man sätta vinddragband för styva upp konstruktionen.
 
Hej!
Jag har tänkt att montera snedsträvor mellan stolparna som tar upp dessa krafter, eller?
 
Ola78
Snedsträvor fuknkar också, se bilden på carporten till länken jag skrev inna, där används snedsträvor. Dock är det nog smidigare med vinddragband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.