Hej alla hjälpsamma forumsskribenter.
Jag har ett gammalt från sent 1800 eller tidigt 1900 som är utbyggt 1967. Orginalhuset är ett litet 1 1/2 plans torp med markyta på ca 60 kvm, så de finns en del snetak på övervåningen och vinden är ytterst trång. Finns även en ganska stor tak kupa. Sidovindar på långsidorna förutom där kupan finns. Överallt där det går att se är det bara isolerat med sågspån (ca: 15 cm) och väggarna med mossa, lite charmigt men väldigt ineffektivt.

Utbyggnaden (1 plans på ca 35kvm) är inte mycket bättre den, nästan sämre t.o.m. Tunna ytterväggar, vet inte exakt hur mycket isolering och vad för sort. Vinden är rena katastrofen en blandning mellan ganska hårt packat såg och kutterspån där även lite större träflis finnes i ett ojämnt lager mellan endast 5 och 15 cm, mest på kanterna. Huset läcker värme som ett såll.

Nu till frågan. Har kommit över ett parti med finfräst polystyrenskum (ca: 3-4mm stora flan säger killen som har det, har tyvärr inte sett det själv en.) av märket Dow Styrofoam. Alltså sådana skivor fast sönderfrästa.
Funkar det som vindsisolering? Hur är isoleringsförmågan när det är finfördelat? Vågar jag ha det i ett sånt gammalt hus? Bör jag isf ta bort sågspånet först eller går de lägga över?
Eller ska jag helt enkelt köpa vanligt lösull?

Är väldigt tacksam för svar senaste elräkningen var lite dyr:(
 
låter väldigt skumt, inget jag skulle ta om jag så fick det gratis. Återkomm gärna hur det gått eller vad det är för något, aldrig hört talasom detta
 
Är inte det där ganska brandfarligt? Men det är kanske bara när det inte har härdat.
 
Brinner nog ganska bra, speciellt då luft kan komma åt iom fräsningen.

Fuskbyggarna tog bort något liknande iof var det i väggen och det hade sjunkit ihop.

Nej, jag skulle inte lägga det på vinden, måste man sedan göra något på vinden kommer man se ut som snömannen.

Det finns ecofiber och det finns sprutad mineralull.

Protte
 
Det där med brandrisken har ja ens inte tänkt på.....värt att väga in i funderingarna.
Nu blev ja ännu mer skeptisk. Men gratis är gott.
 
villle bara medela att de inte blev något med den där isoleringen
 
men om någon annan får någon erfarenhet av det så meddela gärna här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.